fbpx

Învățăturile bătrânului Sescu, după 10 ani de blogging

Aș fi pierdut foarte multe dacă nu mă apucam de blogging. Clipa când am publicat primul articol a modificat complet viitorul meu. Nu mi-as fi închipuit atunci, nici acum nu realizez complet cât de mult mi-a influențat blogul viața, dar știu sigur că dacă nu apăsam Publish atunci probabil acum eram un simplu marketer, la o oarecare companie, mulțumit cu un salariu fix și un concediu anual.

Blogul ăsta m-a făcut să îmi doresc mai multe de la mine și de la cei din jur, mi-a deschis ochii și m-a făcut să îmi depășesc limitele, și e încă un proces în lucru, cine știe unde mă va duce. Datorită blogului am legat multe prietenii, colaborări, am avut foarte multe oportunități personale și profesionale, mi-am reorientat cariera, mi-am descoperit pasiuni și în general, am devenit un om mai bun. Știu că sună a discurs motivațional, dar e realitatea.

Poate nu mai țineți minte cum era internetul acum 10 ani, dar bloggingul era printre cele mai faine metode de a ajunge rapid la o audiență, de a îți împărtăși idele și a primi feedback rapid de la cititori. Și eu încă cred că e așa. Facebook era încă la început, lumea o ardea pe Hi5, videobloggingul nu părea ceva de viitor deoarece nici smartphone-urile nu erau ce sunt acum iar internetul mobil era un chin.

Nu existau nici influenceri, nu se punea accentul așa de mult pe conținut foto și video, nu erau atâtea aplicații de networking, dar erau mulți oameni care aveau idei faine și le transmiteau prin scris pe blog.  În februarie 2007 publicam primul articol, și dacă tot s-au făcut 10 ani de când bag cărbuni aici, peste 9000 de articole, am adunat pe blog câteva lecții învățate de-a lungul timpului, deși mai apar și în alte articole.

1. Bloggingul te ajută să cunoști oameni noi, să stabilești relații, conexiuni.

Datorită blogului am cunoscut vedete, personalități, m-am angajat de 2 ori, mi-am deschis propria agenție, am călătorit, am făcut bani din colaborări, am legat multe prietenii. Ideea e că trebuie să ieși din spatele tastaturii, să cunoști oamenii și în viața reală. Și trebuie să îți stabilești obiective.

2. Bloggingul nu e pe moarte, dar blogurile se transformă.

În 2007 Facebook nu era folosit așa de intens, nu mai zic de Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, Pinterest, cititorii ajungeau de pe un blog pe altul din link în link, din blogroll în blogroll. Acum nu mai e suficient să dai Publish unui articol, trebuie să integrezi butoane de sharing pe blog, să interacționezi cu cititorii acolo unde își petrec ei timpul. Blogul e baza, dar rețelele sociale sunt avanposturile, acolo unde scoți conținutul la înaintare. În fiecare an apare discuția asta, blogurile sunt pe moarte. Nimic mai greșit, WordPress o duce mai bine ca niciodată.

3. Se pot face bani din blog, dar nu dacă îți deschizi blogul DOAR pentru a face bani.

Nu m-am gândit niciodată că voi câștiga bani din scris, cu atât mai puțin din scrisul pe blog. Poate că am avut noroc, poate că profesoara de română din liceu nu s-a înșelat când spunea că sunt brânză bună în burduf de câine. Ideea e că nu mi-am deschis blogul pentru a face bani, îmi plăcea să scriu, spre deosebire de perioada actuală, când încă văd bloguri cum apar pe bandă, dar scrise fără pasiune, doar din dorința de a face un ban rapid. Nu se poate. Găsiți un domeniu despre care vă place să scrieți și asigurați-vă că veți avea ce să scrieți constant. În timp vor veni și banii, dacă munciți.

4. Trebuie să ai o voce, să te diferențiezi.

Cititorii nu vin pe blogul tău pentru a citi știrile de pe net. Cititorii intră pe un blog pentru că vor să afle opinia bloggerului despre subiectele pe care le abordează, vin pentru că bloggerul are un anumit stil de a scrie, de a distra sau educa oamenii prin articolele publicate.

5. E important să scrii constant pe blog.

Într-o perioadă spuneam că e bine să scrii chiar zilnic pe blog. Acum îmi dau seama că dacă nu ești problogger, mai ai și un job, o familie, obligații, e greu să scrii zilnic, dar e important să păstrezi ritmul dacă vrei să crești ca blogger. Ți-ai obișnuit cititorii cu trei articole, luni, miercuri și vineri? Atunci asigură-te că în zilele respective ai noutăți pe blog. Oamenii nu intră pe un blog unde articolele apar haotic, când își amintește proprietarul blogului că trebuie să scrie.

6. E ok să greșești (uneori) pe blog.

Există bloggeri care merg până în pânzele albe când greșesc și li se atrage atenția, doar pentru a nu își recunoaște greșeala. Cred că eram și eu unul dintre ei, dar încerc să devin mai bun, să îmi recunosc greșelile atunci când le fac, să accept criticile venite de la cititori, dacă sunt constructive și reale. Dacă îți recunoști greșelile nu înseamnă că ești un blogger slab, ci ești om, iar oamenii greșesc. Rețineți, dacă nu te cheamă Einstein sunt șanse mari ca cineva să fie mai deștept ca tine, inclusiv în blogging.

7. Nu scrie articole pe care tu nu le-ai citi.

La început scriam despre orice, doar pentru a-mi face norma de articole. În timp am înțeles că e mai important să livrezi calitate decât cantitate, poți atrage mai mulți cititori cu un articol bine scris decât cu 10 articole despre nimicuri. În continuare încerc să scriu constant pe blog, dar dacă nu am ceva de zis prefer să mă abțin decât să plictisesc cititorii. Sau să pun pe Facebook chestiile mai puțin importante. 🙂

8. Învață să scrii corect și să te exprimi la obiect.

Tuturor ni se mai întâmplă să greșim un cuvânt, dar dacă scrii pe internet și nu știi să pui cratimele, să conjugi verbele, să faci acordul între subiect și predicat îți pierzi timpul degeaba. Nimic nu alungă mai repede cititorii de pe un blog decât un articol plin de greșeli gramaticale, plin de fraze care se învârt în jurul cozii dar nu spun nimic concret. Dacă trebuie să scrii trei paragrafe pentru a exprima o idee simplă, de 3 cuvinte, cititorii vor fugi mâncând pământul. Keep it simple, stupid.

9. Nu scrie pe blog lucruri pe care nu le-ai spune în față unei persoane.

E plin internetul de viteji care pe blog taie și spânzură (eventual sub protecția anonimatului), dar față în față sunt cei mai cuminți, cei mai prietenoși oameni. Doar pentru că poți să jignești pe cineva online nu înseamnă că trebuie să o faci. Nu scrie atunci când ești nervos și asumă-ți răspunderea pentru ceea ce publici. Chiar dacă blogul e anonim, oamenii pot afla cine ești.

10. Ai nevoie de o temă decentă, personalizată.

Mulți când se apucă de blogging cred că au nevoie de o temă plina de widgeturi, culoare, care să atragă atenția cititorilor. E adevărat că trebuie să atragi atenția, dar prin conținut, nu culori țipătoare și pluginuri, widgeturi care încarcă inutil blogul. Alege o temă simplă, chiar minimalistă, în ton cu ceea ce vei scrie pe blog, personalizeaz-o cu un logo decent și apucă-te de scris. În timp îți vei da seama ce trebuie să mai adaugi.

Fontul folosit pentru articole să fie de minim 14, în 2017 se merge mult și pe 16, pe imagini mari, spații aerisite. Timpul de încărcare al blogului să fie sub 3 secunde, altfel lumea pleacă înainte să vadă efectiv ce ai scris. Dacă se încarcă greu ai prea multe pluginuri sau poze, widgeturi pe prima pagină.  Nu mai zic de designul responsive, un sfert dintre cititori intră de obicei de pe tabletă sau telefon, chiar crezi că ei vor să dea zoom pentru a citi ce ai scris?

11. Conținutul bun nu se promovează singur

O știți pe aia cu Dacă scrii bine în timp cititorii vor veni? E o prostie, vă zic eu. Am articole muncite pe care nu le-a citit aproape nimeni, și am articole scrise la repezează cu zeci sau sute de like-uri, comentarii. Cel mai adesea diferența constă în faptul că unele articole au fost promovate mai intens în rețelele sociale, sau am cerut și altor bloggeri să le recomande, adică am tras mai tare de ele să le scot la lumină. Deci nu vă bazați pe faptul că e suficient să scrieți bine, ăsta e doar primul pas.

12. E important să ai un stil propriu de scris

Sigur, la început te mai inspiri de la unul, de la altul, dar în timp trebuie să îți conturezi o voce distinctă, o opinie pentru a aduna cititorii în jurul blogului tău, oameni care revin, iar și iar, iar articolele de pe blogul tău trebuie să fie povești, nu transcrierea unor știri din ziare. Nu citim bloguri pentru a afla ultimele știri, le citim pentru că ne plac poveștile spuse de autorii lor, felul în care scriu. Puteți să plecați de la o știre, dar scrieți o poveste, fermecați cumva cititorii. După 10 ani de blogging, după ce am citit o mulțime de articole și mi-am îmbunătățit stilul de scris destul de mult, am constatat că lucrurile simple sunt cele mai bune: articolele scrise din inimă, sincer. Bine, și pozele cu pisici și copii generează multe like-uri. 🙂

13. Blogul îți poate schimba viața, pe bune

În ultimii ani blogurile au căzut într-un con de umbră, pare mai tentant acum să fii popular pe Youtube, Facebook, Twitter, Instagram, e la modă conceptul de influencer, mai nou microinfluencer. Totuși, rețineți că acelea sunt doar canale de comunicare, îți asigură accesul la o audiență, dar nu controlezi tu conținutul pe deplin, ești la mila regulilor stabilite de proprietari acelor platforme.

Pe blogul tău tu alegi ce scrii, tu ai drepturi asupra conținutului, e jucăria ta care poate deveni un business serios sau un catalizator ce îți schimbă viața, dacă îl folosești cum trebuie. Eu am plecat de la un blog generalist scris de amuzament și am ajuns la un blog de comunicare care mi-a adus multe oportunități personale și profesionale, mi-a influențat cariera și viața.

14. Succesul în blogging vine tot peste noapte, în doar câțiva ani

Mai este și acum euforia de a lansa un blog în speranța că în câteva luni te vei umple de bani, dar mai rar. Din păcate, lucrurile nu funcționează așa.  În ultimii 7 ani am scris zilnic pe blog cel puțin un articol, poate chiar 2 sau 3 când aveam inspirație. Gândiți-vă cum e să faci o chestie zilnic, timp de câțiva ani. Uneori ai chef, alteori nu, dar o faci, pentru că ți-a intrat în reflex, pentru că te-ai obișnuit, pentru că îți place. La început scrii mai slab, mai faci greșeli, o mai dai în bară, dar în timp începi să te descurci și devii mai bun. Chiar dacă nu ai timp, chiar dacă ai și alte probleme pe cap, chiar dacă ai o familie de întreținut, chiar dacă ai și un job (sau mai multe), tu scrii.

Și după asta vine și succesul, începe să te cunoască lumea. După câteva mii de articole.  Înainte de a spune că un blogger a devenit cunoscut peste noapte ar trebui să vă uitați la istoricul lui, ce a făcut până acum, în ce proiecte s-a implicat, cum s-a diferențiat de restul, cât i-a luat până a ajuns la nivelul de blogger celebru, citit, apreciat. Și asta se aplică în orice domeniu, nimeni nu reușește din prima.

15. Dacă nu faci networking nu exiști

Nu sunt genul care să merg să mă bag în seamă la orice eveniment de online sau orice întâlnire cu bloggeri, dar recunosc puterea networkingului. Degeaba scrii articole bune, te chinui să le promovezi în rețelele sociale dacă nu ai oameni care să te sprijine, să te recomande. Mă refer aici atât la cititori, alți bloggeri, specialiști care te ajute cu recomandări pentru găzduirea și aspectul blogului, companii care să îți ofere sprijin material, acces la evenimente, exclusivități.

Oricât de bine ai scrie, trebuie să ieși din casă. Mai mergi la întâlniri cu alți bloggeri, cu cititorii dacă ai o comunitate puternică, participi la evenimente de pe nișa ta, din astea. Networkingul te poate scoate din anonimat, știu mulți bloggeri buni care s-au ridicat pentru că au fost prezenți unde trebuia, când trebuia.

16. Dacă ai zis că scrii, atunci scrie

Știu mulți bloggeri care erau entuziasmați la început să își facă blog, dar în timp au renunțat la scris sau scriu sporadic, și după aceea se miră că nu văd rezultate. Tocmai de asta nu văd rezultate (bani, trafic, oportunități, joburi, colaborări, depinde de fiecare) pentru că nu sunt dedicați.

E important să scrii constant pe blog. Într-o perioadă spuneam că e bine să scrii chiar zilnic pe blog. Acum îmi dau seama că dacă nu ești problogger, mai ai și un job, o familie, obligații, e greu să scrii zilnic, dar e important să păstrezi ritmul dacă vrei să crești ca blogger. Ți-ai obișnuit cititorii cu trei articole, luni, miercuri și vineri? Atunci asigură-te că în zilele respective ai noutăți pe blog. Oamenii nu intră pe un blog unde articolele apar haotic, când își amintește proprietarul blogului că trebuie să scrie.

Ne citim! 🙂

Recomandă

4 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *