fbpx

5 ani de marketing pe timp de criză

Citeam articolul care amintea de “aniversarea” a 5 ani de la începerea crizei și mi-am dat seama că în acești ani s-au schimbat foarte mult și strategiile de marketing folosite de firme, atât de cele mici cât și de cele mijlocii, pe lângă schimbările din societate. În firmele mari, mă refer aici la corporații, strategiile de marketing nu s-au schimbat așa de mult, dar și acolo nu mai curg banii ca înainte, bugetele nu mai sunt la fel de generoase.

marketing-de-criza

Firmele mici și mijlocii care au reușit să supraviețuiască și-au dat seama că au nevoie de un marketing eficient pentru a atrage clienți. Din ce am remarcat eu, partea interesantă este că au dispărut de pe piață tocmai firmele care au renunțat de tot la bugetul alocat promovării, care atunci când au decis să reducă cheltuielile au redus exact ce nu trebuia. Oricât ar critica unii marketingul, realitatea este că dacă nu te promovezi nu exiști pentru client.

Strategia Hai să reducem cheltuielile până trece criza poate părea bună, dar asta doar dacă vrei să prelungești agonia companiei, în loc să crești sau cel puțin să te menții la un anumit nivel. Realitatea e că nimeni nu știe exact când va trece criza, și dacă e să fim realiști, chiar dacă economia va începe să fie pe plus din 2013 sau 2014, vor mai trece câțiva ani până când oamenii vor uita greutățile prin care au trecut și vor începe să consume mai mult. Asta e adevărul, chiar și cei care au bani de cheltuit preferă să fie prudenți.

Între timp firmele mici și mijlocii se zbat să supraviețuiască, iar cele cu manageri inteligenți reușesc chiar să se extindă. Expresia cheie e marketing eficient, strategii măsurabile. Am remarcat asta la Advertica. Indiferent că vorbim de un site, o campanie de promovare online sau prin social media, firmele mici și mijlocii vor rezultate și sunt dispuse să investească bani, atât timp cât pot măsura exact impactul investițiilor, pot vedea că obțin beneficii de pe urma campaniilor derulate.

Dacă lucrați în online felicitări, eu zic că sunteți în industria potrivită. A trecut vremea când firmele aruncau zeci de mii de fluturași în piață, care le aduceau 2-3 clienți. A trecut vremea panourilor stradale închiriate cu mii de euro lunar, care nu generau decât notorietate. A trecut vremea reclamelor radio și TV făcute doar ca să fie. Nu zic că cele de mai sus nu funcționează, în funcție de brandul care este promovat și de oferta transmisă publicului unele medii încă sunt eficiente. Problema este măsurarea rezultatelor, iar avantajul internetului este că în acest mediu orice acțiune poate fi măsurată.

Marketingul pe timp de criză înseamnă focusul pe rezultate și eliminarea cheltuielilor inutile, care nu pot fi măsurate, înseamnă strategii care pot fi analizate și optimizate din mers, nu doar la încheierea campaniei. Nu zic că nu mai sunt deloc firme care aruncă cu bani în piață, dar indiferent că lucrați într-o agenție sau direct pentru client, știți că pentru orice sumă cheltuită sau aprobată în cadrul unei campanii de promovare presiunea e mult mai mare.

Recomandă

Un comentariu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *