8 sfaturi gratis pentru promovarea online a unui politician

Am zis că nu mă voi apuca să scriu despre politică, dar când văd cum își fac campanie unii politicieni locali mă apucă durerea de cap. E păcat, deoarece sunt mulți oameni politici care încearcă să se promoveze online, dar greșesc enorm de mult pentru că nu apelează la specialiști în comunicare sau se ocupă singuri de campanie. În schimb aruncă cu bani în bannere și apariții în publicații pe care nu le citește nimeni. E ironic, cheltuie banii exact pe lucrurile care nu aduc randament.

Nu mai zic de activarea blogurilor politice, a site-urilor de campanie și a conturilor de Facebook strict pe perioada campaniei electorale de către politicieni, urmând ca ele să fie abandonate rapid până la următoarele alegeri.

Totuși, de ce se promovează politicienii români și pe online? Pentru că persoanele în vârstă mai pot fi atinse cu mesaje politice folosind ziarele, televiziunile și fluturașii, dar majoritatea tinerilor sunt reticenți la aceste medii de comunicare și de aceea online-ul e alegerea evidentă pentru a ajunge la ei, deoarece aici își petrec mare parte din timpul liber.

În România sunt 7,2 milioane de utilizatori de Facebook, peste 3 milioane de cititori de bloguri, deci e evident că aceste 2 medii sunt folosite intens către politicieni. Pe lângă ele mai avem și Youtube, Twitter, Google+, dar sunt utilizate mai puțin. Twitter pentru că sunt doar 50-60 de mii de conturi în România și Youtube pentru că majoritatea politicienilor nu știu să se facă plăcuți de cameră, iar când vine vorba de realizarea unor clipuri video cu potențial viral sunt necesare mai mulți bani, pe care politicieni nu sunt dispuși să îi aloce. Deci Facebook și bloguri.

Mai jos sunt câteva sfaturi gratis pentru politicieni, dacă vor să aibă o campanie decentă online.

1. Investiti in imaginea voastră. Angajați un designer sau o agenție care vă să ajute în realizarea unui logo, alegerea unui slogan, a unor culori care să vă diferențieze de ceilalți candidați. Nu trebuie să uitați de aspectul site-ului, al blogului si al paginii de Facebook. Dacă arată ca în anii 2000 e clar că sunteți depășit.

2. Alegeți un consultant în comunicarea online care să cunoască subtilitățile rețelelor sociale și a comunicării online. Nu oricine are un cont de Facebook sau un blog pe care scrie odată pe an știe cum să comunice online, cu atât mai mult știe cum să comunice pentru o companie sau un politician. Mai ales în comunicarea politică trebuie acordată o mare atenție limbajului și gramaticii, mass-media și contracandidații sunt atenți la cele mai mici greșeli.

3. Comunicați pe înțelesul fanilor, al simpatizanților, fără limbaj corporatist, cuvinte seci. Încercați să ajungeți la sufletul alegătorilor, să folosiți un limbaj simplu, accesibil, ca și cum ați discuta cu un bun prieten. Totuși, evitați limbajul vulgar, cei care stau pe net nu vă sunt cei mai buni prieni. De asemenea, încercați să folosiți ideile și cuvintele voastre atunci când relaționați online cu fanii, chiar dacă se ocupă altcineva de postarea mesajelor și monitorizarea conversațiilor. Oamenii simt când limbajul folosit online diferă de cel utilizat în realitate.

4. Nu intrați în scandaluri inutile, nu aruncați cu noroi online în contracandidați, mai ales dacă nu aveți dovezi concrete. Am remarcat că în România se poartă aruncatul cu noroi, pe principiul X a furat mai mult decât mine, nu are sens să îl votați pe el. Din păcate, majoritatea politicienilor merg tot pe strategia asta, deși eu cred că publicul s-a săturat de scandaluri. Dacă vreți să convingeți oamenii trebuie să veniți cu soluții reale la problemele comunității.

5. Monitorizați permanent ce se întâmplă online și răspundeți comentariilor, încurajați-i pe cei mai activi fani să comenteze. Poate că pare ciudat, dar online 24 de ore pot fi echivalentul unei săptămâni offline. Dacă apare un scandal online, dacă cineva a postat un mesaj denigrator la adresa politicianului, dacă apare o criză de PR trebuie reacționat rapid pentru a soluționa problema și a lămuri publicul.

6. Oferiți recompense fanilor, celor care vă promovează activ în rețelele sociale. Nu mă refer la șpagă, ci la mici atenții  cum ar fi tricourile personalizate, sepci sau chiar premii exclusiviste, de ex o cină cu cel mai activ fan de pe pagina de Facebook dintr-o perioadă sau cel mai activ comentator de pe blog.

7. Nu spamați utilizatorii din rețelele sociale, nu trimiteți emailuri nesolicitate. Am văzut un politician local care își făcuse atât cont personal pe Facebook, cât și pagină. Pagina era pentru mesajele oficiale, iar contul era folosit pentru a spama toți prietenii cu mesajele postate pe pagina oficială. Practic politicianul sau cine se ocupa de campania lui posta pe peretele tuturor celor care îl adăugaseră ca prieten comunicatele oficiale despre vizitele de lucru și alte mesaje despre activitatea politicianului, fără a le cere acordul, desigur. Probabil tipul încă se întreabă de ce nu i-am acceptat cererea de prietenie.

8. Nu cumpărați publicitate online oriunde, pe principiul să fie. Nu aruncați bani inutil. Uitați-vă puțin la conținutul site-ului pe care cumpărați publicitatea, la profilul vizitatorilor, la statisticile lui. Vedeți dacă profilul vizitatorilor acelui site se potrivește cu profilul alegătorilor voștri.

Cam atât. Ar mai fi multe de spus despre cum ar trebui să își construiască un politician strategia de comunicare în perioada campaniei electorale, dar și consultanța se plătește. Sper totuși ca anul ăsta să vedem mai mulți politicieni cu campanii făcute cum trebuie.

Voi ce ziceți, aveți și alte recomandări pentru politicienii care se promovează online?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

3 Comentarii

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: