Acest articol nu este plătit

Mi se pare stupid că am ajuns de multe ori să scriem într-un articol publicat pe blog că nu este plătit, doar pentru că știm sigur ce reacții vom avea din partea unor comentatori, chiar dacă am scris articolul fără a lua vreun ban de la o firmă.

Am mai spus-o și eu pe blog și sunt de acord cu Manafu la faza asta, nu mi se pare necesar să ma justific pentru orice articol în care este menționat un produs, un serviciu sau un brand care mi-a atras atenția, pe care îl folosesc sau de care îmi place. De fapt ar fi chiar culmea, ținând cont de faptul că pe blog public zilnic articole ce au legătură cu branduri sau strategii de marketing, reclama s.a.m.d.

troll online
Sursa foto

Nu cred că un blogger care se respectă și își respectă cititorii va promova servicii și produse pe care el însuși nu le-ar folosi sau care ar crea probleme cititorilor săi. Am avut destule oferte de a scrie despre servicii în care nu credeam pe care le-am refuzat, deci consider că atunci când un comentator spune că încerc să îl păcălesc printr-un articol cu siguranță pot ignora acel comentariu, e doar un al troll ce vrea să agite lucrurile și să creeze scandaluri. În fond eu scriu o opinie, nu oblig pe nimeni să cumpere ceva.

Ok, primesc bani pentru a aduce în discuție branduri, produse, servicii. So what? Regula principală este că îmi exprim opinia proprie în articole, iar cei care citesc blogul ăsta de suficient timp știu asta. De regulă menționez în text și cum am ajuns să scriu despre acel subiect.

Chiar zilele trecute cineva vroia să plătească pentru a publica niște articole scrise de el pe blogul meu, în scopuri promoționale. Nici nu am stat să discut și am terminat rapid conversația, doar am explicat clar că pe blogul meu apar articolele scrise de mine cu ideile mele, nu advertoriale scrise de alții.

Acest articol nu este plătit e un clișeu care ar trebui să dispară de pe bloguri. Nu contează dacă articolul e plătit sau nu, ceea ce contează este calitatea articolului și cât de corectă este opinia bloggerului atunci când abordează subiectul. Important e ca bloggerul să creadă în ceea ce scrie, articolul să fie corelat cu ideile sale.

Voi ce părere aveți despre articolele de pe bloguri în care sunt recomandate produse sau servicii, ar trebui bloggerii să menționeze explicit că nu au primit bani pentru a scrie acel articol? Eu cred că se exagerează.

19 Comentarii

  1. Mi se parte stupid să scrii de fiecare dată „acest articol nu este plătit”.corect. in schimb cred că e imoral să nu scrii „acest articol este plătit” atunci când e.

    (0)
      1. Nu iti CERE nimeni sa faci asta. Ai vrut o opinie, ti-am dat-o. E blogul tau personal, poti sa faci ce vrei. Daca e sa te sanctioneze cineva, nu au decat sa o faca cititorii. Mie asa mi se pare moral. Dar criteriile de moralitate si le stabileste fiecare asa cum considera. Ce nu inteleg insa e , daca alea oricum sunt opiniile tale oneste, si te cred ca sunt, de ce nu ai mentiona, la fel de deschis si onest si ca ai fost platit pentru a aduce subiectul respectiv in discutie? E o problema de economie de spatiu, sau de ce?

        De exemplu, eu as vrea sa stiu daca cineva care se exprima in spatiul public (mai ales cineva influent cum esti tu) este platit, de exemplu, in campania electorala ca sa scrie sistematic in favoarea unui singur candidat (nu cred ca e cazul tau). Dar daca tot suntem sinceri si deschisi, de ce nu am fi pana la capat? Se aplica si la jurnalisti, nu doar la bloggeri.

        (0)
  2. Mie una mi se pare stupid să ţi se ceară prea multe detalii. Cel puţin blogul meu îl văd ca pe ceva personal, spaţiu personal în care eu decid ce public, ce apare şi ce merită împărtăşit cititorilor mei.
    Nu cred că cititorul intră pe blogul meu pentru a vedea dacă articolul e plătit sau ba, ci pentru a vedea o părere legată de produsul X, de cartea Y, de conceptul Z.

    Sunt de acord cu sharing-ul de informaţii până la un anumit punct. Aşa cum niciun bucătar nu-şi expune secretele culinare care atrag vizitatorii în restaurant, ci doar produsul final, care poate fi gustat şi simţit, criticat de către consumator, aşa nici bloggerul nu trebuie să specifice restul detaliilor legate de articol (cât a luat, dacă a fost plătit etc.), ci doar să expună părerea sa în legătură cu produsul testat sau dorit.

    Şi insist pe ideea că pe cititor nu-l interesează că e articol plătit, ci calitatea şi cantitatea de informaţie din articol. 🙂

    (0)
  3. Slightly off topic intro:La final opinia fiecaruia dintre noi este subiectiva, conditionata de context, calitatea produsului si a analizei. Daca altii aleg sa te asculte(nu pe tine Marius, ci in general pe autor), ii priveste. Marketerii pe bazeaza pe efectul „oaie” pentru ca la rasa umana funtioneaza din plin. Daca etica te impinge sa cauti sa fii obiectiv pentru a compensa cu succes un instinct uman te priveste personal. La fel si urmarile 🙂

    On topic:Legat de stampila – o consider inutila: daca te duce neurornul vesel sa-ti dai seama in ce masura recenzia iti aduce valoare vei sti si in ce masura autorul merita felicitat si respectat. Ca unii se pricep la cuvinte mai bine decat altii … diferenta de potential face lumea sa se invarta.

    (0)
  4. @Maxu: dintr-un punct de vedere sunt de acord. Utilitatea stampilei poate fi, pentru un utilizator cu un minim bun simt nulă. De exemplu trebuie să fii total”pe lângă” să nu îţi dai seama că articolul ăsta, să zicem, e plătit (http://www.mariussescu.ro/2011/04/realmag-ro-din-aprilie-in-iasi-poti-face-cumparaturile-de-acasa/). La fel de inutil poate fi să anunţi că tutunul dauneaza grav sănătăţii. Cred că e necesar să o facem totuşi din raţiuni ce ţin de o anumită civilitate a discursului public. E uşor să distingi o reclamă de restul conţinutului editorial pe tv, dar o anunţăm pentru că e important măcar să ne prefacem că suntem cinstiţi unii cu ceilalţi. Când nu o să mai vrem nici să ne prefacem, o să devenim toţi politicieni preocupaţi doar de „eficienţa” prea uşor măsurabilă :p a acţiunilor noastre. revenind, însa, ce face omul ore blogul lui îl priveşte. Dacă toate astea sunt pentru el mofturi inutile, e de asemenea fix treaba lui 😀

    (0)
      1. De aia, s-ar putea sa fie in avantajul tau sa scrii cand un articol este platit. Eu personal sunt pentru semnalarea articolelor platite. In BIZ de exemplu, au aparut reclame de o pagina intreaga, sub forma de articol. Daca nu ar fi semnalate cu „publicitate” ar duce in eroare cititorul. Nu e exact acelasi lucru, dar dupa cum vezi si mai sus, lasi practic utilizatorul sa se gandeasca daca articolul e platit? e obiectiv?

        Un exemplu echivalent sa zicem ar fi la magazinele online care nu specifica ca „Pretul include TVA” (chiar daca il include, e bine sa specifici asta sa nu lasi fiecare vizitator sa ghiceasca).

        (0)
  5. Mi s-a adresat cam aşa: „Vinzi advertoriale pe blog?” I-am răspuns scurt că eu „scriu”. Deci, nu, nu mi se pare cea mai bună variantă să scrii la fiecare articol dacă e plătit. Eu scriu mai toate advertorialele în nota proprie, fără să fiu influenţat de client. Când mi se cere explicit un lucru, cum fu cererea de a pune un articol standard pe blog sau să laud în exces produsul clientului, nu scriu acel articol pentru că nu aduce nici un beneficiu cititorului, iar eu nu doresc să-mi înşel cititorii, că şi aşa sunt foarte puţini.

    (0)
  6. Mi se pare stupid sa ai pretentia ca cititorul sa creada ca atunci cand esti PLATIT, parerea ta despre produs e obiectiva. Hai sa fim seriosi. Nimeni nu-ti da bani ca sa scrii ceva nasol despre produsul lor.
    E la fel cu presa scrisa, sau ar trebui sa fie. Articolele platite sa fie marcate corespunzator. Orice om cu IQ peste 5 isi da seama cand citeste un articol platit, anyway. 🙂

    (0)
  7. E stupida discutia, dpdv al comentariilor. Moral, e normal sa specifici faptul ca nu esti obiectiv, sau nu intru-totul obiectiv cand scrii un articol despre … ceva. Fara nici un fel de ocolis de la regula – ca e spatiu intim si personal si eu decid ce scriu acolo, mai putin cand cineva ma plateste iar acel spatiu intim si personal e folosit practic de altii pentru a-si face un soi de reclama. E ori alba ori neagra; gri nu exista.
    Practic, e la latitudinea autorului (bloggerului in cazul asta) de a decide daca face sau nu acest lucru, iar cei care intra pe blog si citesc nu au nici un drept de a pretinde nimic. La fel cum nici autorul nu are cum sa le pretinda sa ia in seama ce a scris el acolo. Sau sa mai intre pe blog. E un fel de echilibru, o selectie naturala in randul autorilor/cititorilor. Just stick to it.

    (0)
  8. Eu cred că ăsta e deja un moft al celor care intră, citesc şi, uneori, mai şi comentează. La urma urmei, nu ţi-ar da nimeni nici măcar o cană cu apă că i-ai oferit un sfat gratis într-un articol, dar, în schimb, are grijă să-ţi dea în cap, cu ploi acide de reproşuri, că -vai!- ai scris un post pentru bani şi nu, nu ai precizat pe nicăieri asta…

    Cine are de priceput, pricepe. Cine nu, are pretenţie la lămuriri suplimentare!;-)

    (0)
  9. Și eu scriam într-o perioadă despre produsele pe care le foloseam, dar absolut niciodată nu am simțit nevoia să spun dacă articolul este plătit sau nu. Cum foarte bine ai subliniat și tu, este părerea personală despre un produs/serviciu iar asta nu obligă pe nimeni să cumpere.
    Eu încă merg pe „blogul meu, regulile mele”, iar dacă cineva consideră că este vreo problemă, are mereu opțiunea de a ieși de pe blog.
    Îți înțeleg perfect punctul de vedere și reacția, însă cred că ar fi mai bine să continui să scrii cum consideri tu că este mai bine.

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: