Acest articol nu va avea prea multe comentarii datorită principiului 90-9-1

Discutam cu un prieten zilele trecute despre lipsa comentariilor de pe bloguri, despre faptul că cititorii lasă tot mai puține comentarii online și atunci când le lasă de multe ori sunt doar pentru link, nu sunt comentarii relevante care să completeze cumva articolul, de multe ori fiind chiar offtopic.

El mi-a reamintit de un principiu care se aplică perfect când vine vorba de comunitățile online, 90-9-1, de care uitasem. Principiul ăsta spune că într-o comunitate online, indiferent de tipul ei, repartiția participanților e realizată astfel:

  • 90% sunt simpli cititori, audiența, oameni care nu intervin, ei doar observă, citesc, dar nu contribuie activ;
  • 9% sunt editori, oameni care modifică conținutul, vin cu completări, comentarii, dar nu crează de obicei conținut nou;
  • 1% sunt creatori, cei care generează conținut nou, cei care influențează comunitatea, cei care conduc;

Cred că piramida 90-9-1 ilustrează cel mai bine principiul:

pyramid

Sursa

Aplicând principiul ăsta la bloguri, din 1000 de cititori 90% se vor mulțumi să citească și maxim 9% vor comenta articolul. Mă refer la blogurile care au cititori, desigur. Dacă mai adaugați butoanele de social sharing care crează cititorului impresia că el se implică pe blog înțelegeți de ce comentariile sunt tot mai puține. Mă refer la comentariile bune, care chiar să adauge ceva articolului, nu cele de genul și eu, super tare, primul, ce articol fain, ține-o tot așa.

Nu vi se întâmplă să citiți articole excelente pe bloguri sau site-uri, să vedeți că ele au zeci de like-uri, share-uri și retweeturi dar doar 2-3 comentarii? Principiul 90-9-1 funcționează, lumea dă un Like și are impresia că s-a implicat efectiv în completarea articolului, a transmis autorului faptul că îi place articolul și e suficient. Problema este că nu e suficient, Like-ul a ajuns o monedă așa de folosită în comunicarea online încât începe să devină irelevantă. Mă uitam de exemplu la mine, degeaba am 30 de like-uri la un articol de pe blog dacă nu sunt și niște comentarii care să îmi spună efectiv ce părere au cititorii despre el, dacă nu primesc și altfel de reacții decât social media love.

Rămânem cu 2 întrebări la final. Prima este din ce categorie faceți voi parte, creatori, editori sau simpli cititori?

A doua este mai simplă, veți da Like sau veți comenta articolul?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

46 Comentarii

  1. te rog sa nu subestimezi cititorii si sa nu fii elitist. nu cred ca ne citesc numai handicapati pe noi…CREATORII. ce vrei, comentarii puerile? omul e uneori obosit, tracasat, deprimat, a cautat altceva si dat de tine, din aceste motive nu are chef sa comenteze. poate nu are timp de multe ori. da, ai dreptate, like si share nu te face pe tine sa te simti bine, tu vrei comunicare personala, dar like si share il face pe el sa se simta bine si asta ar trebui sa te multumeasca.
    scrisul unui blog este un act de altruism.

    (0)
    1. Nu subestimez cititorii, mulți dintre ei sunt la rândul lor bloggeri, creatori, dar în același timp ți-aș recomanda ție niște lecții de gramatică – propozițiile încep cu literă mare, când ai substantive la plural faci acordul cu verbul, chestii din astea de clasa a 4-a. Da, sunt antipatic, știu.

      (0)
      1. Vai ce m-ai lovit în orgoliu. Din păcate pentru tine, problema mea este tastatura stimabile domn, și nu cunoștințele slabe de gramatică.
        Cunosc un A-lister care nu doar că scrie fără literă mare la începutul propozițieI, dar nici nu folosește diacritice.
        Și dacă ai pornit pe făgaș războinic cu mine deși e primul comentariu pe blogul tău, pe care l-ai cerut chiar tu, află că nu te consider antipatic, ci un pic …plictisitor.
        O zi bună!

        (0)
          1. Îți mulțumesc pentru acest prilej de a mă exprima atunci. Și pentru că ești drăguț și pentru că nu am sămânță de hater, îți mai spun ceva: scriu de pe un laptop căruia îi lipsesc 4 taste pe care le-a smuls fiică-mea cu tot cu suportul de plastic. De aici faptul că omit litere. Dacă ai o soluție la această problemă, sunt mai mult decât bucuroasă să o ascult!

            (0)
          2. Poți conecta o tastatură pe USB la laptop, eu asta făceam când foloseam un netbook și mă incomoda tastatura pentru că era prea mică. Dacă ai tastatură pe PS2 există adaptor PS2-USB.

            (0)
      2. Fara suparare, Marius, dar nu esti in masura sa critici garamatica altora, din moment ce tu nu o stapanesti cum trebuie.
        Din titlul tau ar trebui sa inteleg ca e un lucru bun ca articolul nu va avea multe comentarii, nu? Ca daca lipsa comentariilor ar fi fost un lucru rau, ai fi folosit, desigur, „din cauza”, corect?
        Stiu, n-am folosit diacritice, sunt un analfabet… 🙂

        (0)
  2. Am dat like şi voi şi comenta.

    De când cu nebunia fb şi twitter, comentariile pe bloguri au scăzut numeric. Mulţi preferă ca atunci când dau like sau RT să-şi spună părerea în două-trei cuvinte, fără a mai lăsa şi un comentariu consistent pe blog.

    Văd avantaj în numărul mai mare de vizitatori ce vor fi pe blog după trimiterea articolului pe siteurile respective, dar e şi partea negativă, lipsa concretă de replici la articol.

    Perfect ar fi să se dea like, RT şi să se şi comenteze. Dar deja cred că vreau prea mult. 😀

    (0)
    1. Eu aș prefera oricând un comentariu la obiect unui Like. Cum spui și tu, Like-ul aduce vizitatori, dar dacă vizitatorii care vin pleacă în secunda doi nu te ajută prea mult, nu?

      (0)
        1. Vă rog domnul Pavel să corectați cuvântul sfârțit, pentru că gazda blogului nu tolerează greșelile gramaticale. Cu mine cel puțin așa a procedat. O zi bună tuturor!

          (0)
  3. In principiu, ai dreptate. Totuși, nu ai luat în calcul toate datele problemei. Când citești cu adevărat, adică de la început până la sfârșit, câteva zeci de articole pe zi, e foarte greu să faci comentarii substanțiale la toate. Ar însemna să nu mai scrii nimic pe blogul tău. Iar dacă ai două bloguri sau mai multe…

    (0)
    1. Zina, sunt 3 milioane de cititori de bloguri în România, cel puțin teoretic. Din cei 60-70 de mii de bloggeri din România mai puțin de 3000 scriu 15 articole pe lună – http://mariussescu.ro/2011/11/nici-macar-3000-de-bloggeri-cu-15-articole-pe-luna-in-romania/

      De aici putem trage concluzia că sunt suficienți cititori de bloguri care au timp să comenteze, nu toți cititorii de bloguri sunt și bloggeri și nu toți bloggerii scriu de ia foc tastatura. Că nu comentează e altceva, e mai comod să dai un Like.

      (0)
  4. Ai trisat!!!
    Ai atras atentia cu titlul si ai incheiat articolul nu cu una, ci cu 2 intrebari destul de cachy. Plus ca ti-ai achizitionat si un hater. Good job!

    P.S. n-am dat like

    (0)
    1. E un hater concursoman, specie mai rară, ăștia sunt greu de găsit, de obicei îi obții doar dacă faci multe concursuri. Încerc să îl cultiv, poate la anul am de sămânță.
      E mai bine că ai comentat, mă ajută mai mult decât un Like. 🙂

      (0)
      1. Mă simt chiar onorată de comentariile voastre, dragii mei! Mă declar satisfăcută complet de calitatea interacțiunilor.
        Din păcate…nu aveți dreptate pentru că:
        Un hater din câte știu te urmărește constant…eu sunt doar un comentator pasager, care se va retrage umil, înfrânt…și cu comentariile moderate :))

        (0)
          1. Eu chiar nu vă înțeleg, mi-am spus părerea sincer și onest și am ajuns să fiu făcută: concursomană, hater, agramată.
            Poate nu aveți nevoie de comentatori, ci de aplaudaci.
            Așa ca idee, mai mult respect pentru ceilalți.

            (0)
  5. Blogurile sunt ’săpate’ de microblogging (tumblr, twitter, facebook status) și sita se cerne: rămân doar blogurile care chiar spun ceva în plus, bloggerii care știu să scrie mai mult de o frază și știu să aducă valoare adăugată unui link, filmuleț, unei știri.
    Oricum, ce voiam să spun cu articolul acesta: Ține-o tot așa! 🙂

    (0)
  6. 1) Ca sa comentez ceva ar trebui sa stiu macar ceva din text blogat si ceva in plus. Nu ?:) Cu tema articolului ar fi trebuit sa ma „interesectez” in urma cu ceva timp pentru a fi up_to_date.
    2) Din lipsa de timp citesc succint articolului si in cele mai multe cazuri sar peste comentarii (fara sa fiu rau din citit comentariile de mai sus facute doar in 2 ore si n-am castigat nimic 🙂 9 Decembrie 2011 la 09:07 – 11:02, doar Dan C a adus un plus ). Dupa o periada de timp pe net reclamele din partea dreapta a ecranului, comentariile si alte artefacte sunt „eliminate” automat de creier 😀 sau de addremover.
    3) Dupa mine 99% din comenteriile de bloguri/liste de discutii/forumuri sunt de pomana:) Hai sa nu fiu rau poate 95% :P. Posturile de pe bloguri in schimb sunt niste surse de informatii intr-o mai mare masura.

    Bafta mare 🙂 si la cat mai multe articole citite si comentate 😛

    (0)
    1. Mersi Sabin. Să știi că nu e chiar așa, sunt foarte multe comentarii valoroase pe bloguri. Pe multe bloguri se întâmplă ca tocmai comentariile să fie chiar mai bune decât articolul, mai ales dacă sunt documentate, au niște linkuri care oferă informații suplimentare etc. Eu de exemplu obțin de multe ori idei de articole tocmai din comentarii, mai ales de la cititorii vechi. Cel puțin pentru un blogger comentariile sunt importante, deoarece îl ajută să își evalueze munca. Sunt o formă de recunoaștere a efortului depus, să spunem.

      (0)
  7. Marius, in afara de articolul cu 100 de euro la recomandari de pub-uri/baruri s.a. de mult n-ai mai avut atatea comentarii la un articol…si te tot citesc! eu comentez cand am ceva de spus/impartasit…

    clar fac parte din Audience… dar apreciez un articol bun si-l recomand mai departe… like si sharing pe retele de socializare nu prea fac… nu stiu pe cine incanta…

    ps: cateodata esti cam exigent in ceea ce priveste modul de scriere/comentat in online ( litera mare-mica, puncte de suspensie – parca si asta era un minus -, diacritice). Eu zic ca e mare lucru pentru scris cu acorduri gramaticale si ortografie corecta, macar pentru inceput;)

    (0)
    1. Stai să ne înțelegem, eu scriu cu diacritice pentru că am ajuns la concluzia că lumea înțelege mai ușor astfel un articol și pentru că e mai profi. Nu am pretenții la litere, dar măcar acordurile gramaticale să fie făcute cum trebuie, plus scris fără k, tz si alte asemenea.

      Ai fi surprinsă la faza cu sharingul, citisem un studiu pe unde și rezulta că lumea are mare încredere în recomandările de articole venite din partea celorlalți pe Facebook, de exemplu. Bine, contează și ce lucruri recomanzi.

      (0)
      1. *era doar o observatie

        Eu nu recomand pe retele sociale pentru ca prietenii mei nu sunt asa into the online/blogging etc …nu ca eu as fi…

        (0)
  8. Eu foarte rar dau Like la o postare… si-au fost unii care m-au „amenintat” ca nu voi mai primi nici eu aprecieri de la ei. Tremur de frica, nu alta :)).
    Cat despre „foarte bine!”, „tine-o tot asa!”, bla-bla… nu cred sa foloseasca prea mult… Nu m-am dus niciodata sa vad cine-i ala de lauda. Insa, am vrut sa aflu mai multe despre cineva, daca mi s-a parut ca a facut un comentariu interesant…

    (0)
  9. cred ca daca vorbim de masura succesului si de feedback din partea cititorilor pentru un blog, lucrurile sunt destul de clare si simple:
    atata timp cat exista cititori pentru ceea ce scrii tu si ai o audienta care se intoarce si te citeste in mod constant, inseamna ca faci ceva bine. si pana la urma asta e tot feedback-ul de care ai nevoie.

    de acord, vrei sa stii daca e de acord sau nu cu ce scrii tu, vrei sa stii daca sunt sau nu de interes pentru ei subiectele pe care le abordezi.
    dar sunt si alte modalitati, altele decat numarul de like-uri sau numarul de comentarii, ca sa-ti dai seama care sunt subiectele de interes pentru audienta pe care ti-ai format-o.

    nu-i asa?
    🙂

    (0)
      1. Pe langa sondaje, ai mai putea:

        1. folosi un tool de feedback rapid pe site – gen getsatisfaction.com sau kissinsights.com

        2. face o analiza a continutului de pe site-ul tau si a reactiilor/traficului generat. cu date din Google Analytics, si cu niste tool-uri de analiza de tipul celor pe care le gasesti la Many Eyes (http://www-958.ibm.com/software/data/cognos/manyeyes/), poti face analize de text, sa vezi care sunt subiectele care au generat cele mai multe reactii, sau care sunt cuvintele cele mai folosite in articolele cu mult trafic, etc., etc.

        (0)
        1. Hmm, dacă aș scrie doar despre subiectele care au cele mai multe afișări ar trebui să fac un pic de cancan pe blog, prefer să scriu despre lucrurile care mă interesează pe mine și poate pe alții, mai mulți sau mai puțini.

          (0)
  10. Eu zic ca daca scoti butoanele de LIKE/Tweet vei avea mai multe comentarii. Cateodata simt nevoia sa arat autorului ca am citit articolul si imi amintesc ca inainte sa fie butoanele sociale comentam. Acum dau Like si simt ca mi-am facut treaba.

  11. Neata!
    Eu unul citesc multe bloguri si recunosc faptul ca nu intotdeauna comentez. Cand am ceva de comentat, atunci comentez. Dar, de cele mai multe ori, evit a comenta pentru simplul motiv ca, creatorul articolului nu raspunde la commenturi. Si asta nu doar la commenturile mele, ci la commenturi in general.
    Problema este ca, de cele mai multe ori, articolele sunt mai mult informative si nu te implica in discutie. In cazurile astea, chiar nu ai ce comenta si deci rezulta neimplicare.
    Ce cred eu, este faptul ca ai nevoie de articole care sa iti insufle dorinta de a participa. Totul depinde si de subiectul pe care il alegi. Daca ai subiecte la care nu toata lumea isi poate expune o parere, atunci clar nu sunt commenturi.

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: