Blogger serios, caut agenție pentru o relație sinceră, de lungă durată

Mă uitam zilele trecute că s-au adunat de la diverse agenții vreo 4000 de lei pe care trebuie să îi încasez, pe diverse contracte, bani ce întârzie să vină. Înainte să săriți în sus că sunt o grămadă de bani și ce bine o duc bloggerii, trebuie să vă spun că sumele nu sunt recente, unele sunt de pe contracte care aveau termene de plată scadente anul trecut prin toamnă.

Unele agenții/clienți m-au căutat și mi-au spus că va mai dura puțin până vor vira banii, că au niște probleme, dar alții mă tot duc cu zăhărelul de luni întregi. Și aș înțelege asta dacă nu ar fi vorba de niște servicii pe care le-am prestat deja, pentru care agenția sau clientul a fost de acord să plătească la o dată specificată o sumă de bani.

Nu cred că este un blogger care merge și spune agenției sau clientului că vrea el plata la o dată anume. Nu, se stabilește o dată de comun acord, de regulă la 30, 45 sau chiar 60 de zile. Problema e ce te faci când vezi că alea 60 de zile au trecut de 3-4 ori și agenția ori clientul tot spune să mai aștepti?

Din fericire nu stau eu doar în banii ăștia, doar că mă deranjează foarte mult când cineva promite ceva și nu se ține de cuvânt. În plus, la fel ca și voi, și eu îmi fac planuri în funcție de banii pe care știu că trebuie să îi primesc. Mulți bani, puțini, sunt ai mei, sau cel puțin ar trebui să fie. Problema apare atunci când eu muncesc, livrez la timp, mi se spune că voi fi plătit, îmi fac planuri și după aia trebuie să renunț la planuri deoarece clientul nu plătește agenția sau agenția are o problemă cu fluxul de numerar.

Colaborez cu mai multe agenții, mai am clienți cu care lucrez direct pentru serviciile de marketing și pot vedea diferențele între unii și alții, clienți mari, clienți mici și agenții.

Partea surprinzătoare? De regulă, clienții mici sunt mai serioși decât clienții mari și plătesc la timp, indiferent că e vorba de contracte directe sau prin agenție. Cu cât e mai mare brandul, cu atât plătește mai greu. Normal că sunt și excepții, branduri mari și serioase, corecte cu furnizori, dar până acum niciodată nu am avut probleme cu clienții mici, ei mereu au plătit la timp, după contract. Toți banii pe care îi aștept sunt pentru campanii derulate pentru branduri mari.

Un prieten spunea că brandurile mari amână toți furnizorii, inclusiv agențiile, când vine vorba de plăți, tocmai pentru că știu că sunt într-o poziție bună, că pot negocia, că pot întinde coarda, vorba aia, e criză, nu îți convine nu mai lucrez cu tine. Alt amic spunea că sunt multe agenții care dau vina pe client, deși problema e la ei, nu știu să își gestioneze banii, intrările și ieșirile.

Totuși, eu cred că indiferent dacă discutăm de clientul final sau de agenție, în final e vorba de oameni, de încredere și de onorarea promisiunilor făcute.

Nu mă aștept să se întâmple miracole după articolul ăsta (deși nu m-aș supăra), dar vroiam să aflu și opinia voastră, celor care aveți tangență cu domeniul. Care credeți că sunt motivele pentru care se întârzie atât de mult plațile? Nici în 2009, când era miezul crizei, nu erau întârzieri ca în zilele astea.

Cine e de vină, clientul, agenția, bloggerul?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

10 Comentarii

  1. Am o propunere: crearea unui grup pe Facebook la care sa aiba acces numai bloggerii si clientii lor. Acolo blogerii ii vor putea face cunoscuti celorlalti bloggeri pe clientii rau platnici iar clientii vor putea justifica intarzierile la plata.

    (0)
  2. @gabriel – nu merge, nici un client nu va veni cu justificari sau va recunoaste ca a avut probleme de fata cu alte persoane.

    @simion – interesant, păcat că domeniul și sloganul nu sunt prea sugestive.

    (0)
  3. In cele mai multe cazuri, vina pentru situatiile de genul acesta se poate imparti intre client, agentie (atunci cand ea exista) si bloger.
    1. Mare parte a clientilor nu au bugete bine stabilite de marketing. De multe ori, bugetele sufera „rectificari” chiar si de mai multe ori intr-o luna. Responsabilii de marketing ai clientului (atunci cand acesta exista) nu are un obiectiv bine definit, nu are o strategie gandita, asa ca apeleaza la agentie. De ce? Ca aceasta sa faca aia, si aia, si aialalta. Rezultatele, de obicei in social media, ca si in publicitate in general, sunt cam greu de cuantificat… deci: agentia nu a facut bine treaba, nu platesc (sau platesc mai tarziu). Concluzie: vinovatul 1. Solutie: clientilor, angajati-va oameni de marketing si lasati-le libertate in administrarea bugetelor si planurilor de publicitate.
    2. Agentiile au vina in doua directii:
    a. accepta orice client, orice cerere idioata, orice pretentie stupida, doar-doar obtine niste bani.
    b. au oameni priceputi doar la partea de promovare (advertising, social media, etc) si duc lipsa acuta de manageri. Un advertiser priceput nu este neaparat un manager de agentie bun. Corelarea platilor cu incasarile, buna administrare a proiectelor in derulare/viitoare, strategia si planificarea in negociere (a nu se citi targuiala) atat cu clientii cat si cu furnizorii; acestea sunt atribute ale unui bun manager, nu ale unui bun PR-ist. Concluzie: vinovatul 2. Solutie: agentiilor, angajati-va manageri pentru gestionarea afacerilor.
    3. Blogarul, din cauza lipsei de educatie a societatii in ceea ce priveste marketingul, PR-ul, publicitatea, etc, accepta agentii/clienti fara o atenta cercetare a partemerului de afaceri. Concluzie: vinovatul 3. Solutie: blogarilor, fiti mai selectivi.

    PS: comentariul reprezinta parere personala si nu include pe toata lumea in aceeasi oala (client, agentie, blogar).

    (0)
  4. @catalin – la partea cu managementul ai dreptate, am văzut agenții bune care au probleme cu strategia pe termen lung.

    Referitor la bloggeri, e posibil ca și agențiile care plăteau la schimb să se strice. Poți întreba pe alții, afli că agenția e ok și după ce lucrezi cu ei o perioadă treburile încep să scârțâie.

    (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *