Branding, daca ai cu cine

Imi place onlineul pentru ca invartindu-te prin zona poti invata multe lucruri utile pe partea de marketing, branding, promovare, PR. Poti acumula cunostinte, iti poti forma chiar si un limbaj care ar da pe spate un posibil client, daca esti in cautare de asa ceva. Totul e bine si frumos, pana depasim bariera teoretica si ajungem la practica, adica partea cu pus osul la munca.

In publicatiile de specialitate citim despre rebrandinguri, campanii de repozitionare, campanii de imagine si alte chestii din astea greu de inteles pentru muritorul de rand. Desigur, e vorba de companii mari cand citim chestiile astea, unde bugetele de marketing poate chiar sunt 10% din cifra de afaceri, nu mizilicurile care scap de la masa sefului.

Realitatea? Realitatea e ca exista zeci de afaceri care nu au oameni pe partea de marketing, companii cu patroni „romani adevarati”, care isi conduc business-ul dupa ureche. Multora le-a mers bine pana acum, mai ales in sectoarele care au crescut de la sine, de exemplu retailul. De ce sa schimbe ceva?

Exemplu real: un tip cu mai multe magazine de haine deschise in diverse locatii sub acelasi „brand”. Fiecare magazin e amenajat in culori diferite, deci identitatea vizuala = zero. Logotipul, de fapt numele brandului, e scris cu un font obisnuit, pe un fundal sters. Slogan inexistent, la fel ca si atributele brandului.

Etichetele de pe hainele comercializate nu au nici o legatura cu magazinele, sunt facute in culori diametral opuse, cu alte fonturi si alta grafica. Ideea este ca tipului ii merge, si nu a apelat la consultanta de marketing pentru ca i s-a parut o prostie. Incercati voi sa faceti o macheta publicitara pentru brandul asta, sa transmiteti un mesaj potentiatilor clienti, pornind de la colajul asta de culori si fonturi, fara nici o legatura intre ele. Se baga cineva?

Da, afacerile de genul asta inca mai merg, multi patroni nu vor sa aiba tangenta cu marketingul pentru ca e scump, cel putin in viziunea lor. Problema este ca un brand care nu se diferentiaza de celelalte va dispare, si chestia asta o vedem cel mai bine acum, pe timp de criza, cand rezista doar companiile care ofera ceva in plus clientilor, nu doar vorbe goale si campanii „de imagine”!

Morala: e frumos sa discutam teorie, dar realitatea e alta. Sunt zeci de mii de afaceri mici si medii care nu au nici o treaba cu marketingul pentru ca nu il considera important. De ele cine se ocupa, cine le „branduieste”?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

6 Comentarii

  1. De ce sa cauti solutii pentru probleme care nu exista?
    Afacerile mici nu au nevoie sa aplice tehnici avansate de marketing… relatiile sunt totul.
    Daca X e un bisnitar care vinde mai ieftin acelasi produs ca alti bisnitari si e multumit de rezultate, de ce sa mai aiba nevoie de marketing?
    Pana la urma cel mai bun marketing il faci prin valoarea serviciilor sau produselor tale.

    (0)
    1. Cristi, nu ma refeream la bisnitari, ci la oameni care deja au afaceri marisoare, pe care o strategie pusa la punct i-ar ajuta mai mult. Nu conteaza doar produsul, ci si cum il prezinti clientului, mai ales acum cand oferte sunt destule. Diferenta nu sta in produs.

      (0)
  2. Cred ca trebuia sa subliniez ca ma refeream la afirmatia aceasta:
    Sunt zeci de mii de afaceri mici si medii care nu au nici o treaba cu marketingul pentru ca nu il considera important.
    Orice retailer este doar un bisnitar si nimic mai mult daca nu ofera nici un serviciu in plus. Ia produsul dintr-un loc si-l vinde in altul cu un adaos comercial. Succesul lui este dat doar de adaosul pe care il practica. Vezi Altex sau UltraPro (logo, slogane, campanii, branduri.. etc) BULL SHIT egal cu zero. In momentul in care n-au mai putut vinde au inchis. De la mic la mare.
    Deci bisnitarul tau cu haine este foarte intelept sa nu plateasca pentru marketing. Nu-l ajuta.

    (0)
  3. 🙂 As reformula intrebarea ta ca sa fie mai la subiect:
    Ai cumpara de la un magazin cu logo, slogan, pachet de branding, campanie de marketing, fata de unul care nu are nimic din toate astea dar in schimb te instruieste despre produs, iti ofera garantia in magazin, te ajuta sa alegi ce e mai potrivit pentru nevoile tale… etc.?
    Nu zic ca nu sunt si cei care le au pe amundoua, brandingul nu strica sa-l ai.
    Intrebarea este cat de mult ajuta pentru afaceri mici sau mijlocii… (Raspuns: nu ajuta 🙂 )

    (0)
    1. Cristi – hai sa iti dau un alt exemplu. Sunt doua restaurante, unul are un website pus la punct, al doilea nu are nici macar un numar de telefon pe net. Care crezi ca e mai vizitat de clienti, mai cunoscut?

      Nu spun ca toate afacerile trebuie sa aiba un site, logo, slogan, manual de identitate, dar cand incepi sa ai o afacere zic ca trebuie sa te gandesti si la astea. Apropo, ce ai spus tu acolo legat de instruirea clientilor, ajutarea lor…tine tot de imaginea firmei.

      (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *