Criterii pentru a stabili valoarea unui blog

Cu ceva timp în urmă cineva mă întreba despre preţul cu care ar putea vinde un blog. Blogul avea conţinut util, era poziţionat bine pe cuvinte cheie din nişa lui (dezvoltare personală), avea două mii de vizitatori zilnici cred, dar nu era monetizat. Proprietarul spera să obţină pe el câteva mii de euro, doar pentru că avea vizitatori si ieşea bine în căutări pe anumite cuvinte cheie. Argumentul lui – cineva poate scoate o carte pe aceea nişă sau un alt produs targetat şi poate monetiza blogul.

valoare blog

I-am spus că nu va obţine banii ceruţi pe blog deoarece blogul nu aduce venituri reale în momentul de faţă. Nu am vândut bloguri sau site-uri, nu mă ocup cu aşa ceva, dar când vine vorba de cumpărarea unui blog sau a unui site ştiu sigur că cineva nu va da bani doar pe venituri posibile, ci pe venituri reale. Cu alte cuvinte, eu nu aş cumpăra un blog dacă nu am dovezi clare că acel blog aduce venituri în momentul de faţă.

Pe lângă bani, sunt mai multe criterii care ar trebui luate în considerare când stabileşti valoarea unui blog. Nu doar veniturile contează, ci şi comunitatea din jurul blogului, nişa pe care se află blogul, legătura între blog şi proprietarul lui. Mai jos aveţi criteriile pe care le-aş lua eu în calcul dacă aş cumpăra un blog.

Criterii pentru a stabili valoarea unui blog:

  • Numărul de articole postate, calitatea acestora. E clar că în primul rând ar trebui să ne uităm la valoarea blogului din punctul de vedere al conţinutului. De ce vin cititorii, ce informaţii utile găsesc ei pe blog.
  • Conturi în rețelele sociale: pagină de Facebook,  cont pe Twitter, pagină pe LinkedIn, cont pe Youtube, etc. Contează implicarea și numărul de fani, deoarece acum un număr tot mai mare de cititori ajung pe bloguri din reţelele sociale. În plus, un blog cu un brand puternic ar trebui să aibă conturi în reţelele sociale, care funcţionează ca nişte puncte de atracţie pentru cititorii actuali şi atrag cititori noi.
  • Traficul din Google. Nu e ok ca tot traficul să fie din Google, dar nici dacă acesta este inexistent. Puteţi verifica şi bounce rate-ul din Google Analytics. Traficul este relevant şi pentru monetizare blogului. Mai puţin trafic din Google înseamnă că blogul are cititori fideli, dar monetizarea prin Google Adwords sau alte reţele similare nu va fi eficientă, deci blogul va merge mai bine pe marketing afiliat sau asocierea directă cu branduri din nişa respectivă.
  • Poziția în Google pentru cuvinte cheie din nișa respectivă. Dacă cumpăr un blog nişat ar trebui să verific că acel blog este relevant pentru căutări legate de aceea nişă.
  • Numărul de abonați la newsletter și feed RSS. Newsletterele, mai puţin utilizate pe blogurile din România, pot fi o modalitate foarte bună de a mobiliza cititorii în cumpărarea unui cărţi, testarea unui produs etc. La fel şi feedul RSS, un număr mare de abonaţi la feed îţi garantează faptul că articolele de pe blog sunt citite zilnic.
  • Venituri reale lunare pe ultimele 12 luni. Se spune că un blog se vinde de regulă cu o sumă egală cu veniturile pe ultimele 12 luni. Cu alte cuvinte, dacă ai un blog nişat şi faci 500 de euro lunar ai şanse să îl vinzi cu 6000 de euro, dacă veniturile sunt constante în timp.
  • Evolutia numărului de vizitatori în ultimele 12 luni. Degeaba vânzătorul îţi spune că are 5000 de vizitatori pe blog, dacă numărul se referă doar la ultima lună. Te interesează numărul mediu de vizitatori lunar.
  • Numărul de vizitatori, vizite și pagini vizualizate lunar. E clar că te interesează şi câte afişări lunare realizează blogul respectiv. Dacă ai multe pagini vizualizate per vizitator şi un timp mare petrecut pe blog înseamnă că cei care ajung pe blog găsesc informaţii relevante şi petrec mult timp, ceea ce ajută la creşterea veniturilor.
  • Numărul de concurenți pe aceea nișă. Nu e o regulă, dar un număr mai mare de bloguri existente pe aceea nişă înseamnă că va trebui să te zbaţi mai mult pentru a aduce reclamă pe blogul tău şi că veniturile vor fi mai mici. Pe de altă parte, o nişă cu puţini concurenţi presupune de obicei şi un număr mai mic de cititori, ceea ce duce iar la venituri mai mici. Eu personal nu aş cumpăra un blog pe o nişă foarte aglomerată.
  • Potențialul acelui blog pentru marketing afiliat, reclamă directă pentru branduri, Adsense, bannere etc. De unde vor veni veniturile? Degeaba ai un blog nişat cu foarte mulţi vizitatori, dacă acesta nu poate fi monetizat. De exemplu în România blogurile de turism au un potenţial enorm, dar sunt foarte puţine metode de monetizare a lor. Agenţiile de turism nu prea sunt interesante de reclamă directă, marketingul afiliat încă nu e dezvoltat cum trebuie în domeniu, iar bannerele sunt ineficiente. Eu m-aş  orienta pe o nişă unde există potenţial de monetizare.
  • Comentariile la articole. Exista o comunitate în jurul acelui blog, cititorii interactioneaza între ei și cu autorii articolelor sau articolele sunt scrise mecanic, optimizate pentru motoarele de căutare? Nu contează neapărat să fie sute de comentarii la articole, deoarece pe unele nişe specializate cititorii interacţionează mai puţin şi pe blogurile de cancan comentariile sunt adesea stupide, dar lipsa completă a comentariilor ar trebui să vă dea de gândit.
  • Numărul de retweeturi, Share-uri, Like-uri, Share pe Linkedin, Google +1 şi alte mentiuni in social media. Un blog care primeşte dragoste din partea cititorilor în reţelele sociale, care e menţionat şi recomandat frecvent e un blog apreciat de cititori, cu o comunitate activă în jurul lui.
  • Asocierea între blog și blogger. Dacă un blog este identificat cu un singur autor sunt destule șanse ca atunci când blogul va fi vândut numărul cititorilor să scadă. Un blog colectiv cu un brand puternic e de preferat unui blog asociat cu un singur blogger. De exemplu blogul meu poate că are o valoare, dar prea puțini cititori ar mai reveni aici dacă l-aș vinde, deoarece este asociat cu numele meu. De regulă când blogul este asociat puternic cu proprietarul lui se practică cumpărarea blogului şi păstrarea proprietarului ca blogger cel puţin o perioadă, până când cititorii se obişnuiesc şi cu alţi autori pe blog.

E posibil ca importanţa criteriilor să difere în funcţie de nişa blogului, dar ele sunt valabile în orice domeniu, zic eu.

Ce alte argumente aţi lua voi în calcul la cumpărarea unui blog?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

8 Comentarii

  1. Pai sunt putine nisele in care sa nu ai concurenta… e cam greu, in cazul in care achizitionezi un blog, acesta sa nu fie intr-o nista competitiva, dar daca acesta ar fi privit ca o autoritate in domeniu, de ce ar conta competitia ?

    (0)
    1. O nisă prea aglomerată înseamnă mai puţini bani veniţi din reclame sau marketing afiliat, mai multe greutăţi în atragerea de cititori. Da, şi potenţialul e mai mare, dar şi volumul de muncă creşte.

      (0)
  2. foarte faine criteriile de evaluare… o sa tin cont de ele la urmatoarea estimare, desi e bine uneori sa tintesti mai sus, sa ceri mai mult decat face el, pt ca unele chestii sunt totusi relative..

    (0)
  3. Am citit aici un articol bine fundamentat si la obiect.
    Oricum din punctul meu de vedere nu as face un blog cu subiecte generaliste pentru a castiga bani.
    Pentru monetizare le prefer pe cele de nisa.

    (0)
  4. Care e blogul de dezvoltare personala cu 2000 unici/zi nemonetizat?

    sau e doar asa, ca ipoteza.

    eu am si alte criterii de evaluare. M-ar putea interesa

    (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *