Cum cumpără românii de pe internet

Am primit datele ultimului studiu GFK DESPRE influenţa tehnologiei asupra comportamentului de cumpărare în România. În principiu magazinele online ar trebui să se bucure, 52% dintre românii din mediul urban folosesc internetul pentru a găsi produsele pe care și le doresc, și 46% dintre români cumpără folosind telefonul mobil. Distracția începe când vezi că românii compară prețurile între magazine, și evident merg pe cel mai mic preț. Bonus, peste jumătate dintre consumatorii români sunt de acord cu afirmația că retailerii, advertiserii și brandurile ne influențează mai puțin ca oricând decizia de cumpărare.

Ce vrea să spună de fapt studiul este că jumătate dintre români nu dau doi bani pe branding, se uită doar la cel mai mic preț și de acolo cumpără. Că după aceea au probleme cu garanțiile sau sunt nemulțumiți de servicii e altă discuție.

Combinația câștigătoare  în comerțul online e să ai prețuri bune și să îți mai permiți investiții și în imagine, servicii, marketing pe mai multe canale, online și offline, dar e tot mai greu pe internet, unde marjele de profit sunt cu o cifră și trebuie să ai rulaj mare pentru a ieși pe plus.

Compararea prețurilor din diferite magazine este o practică tot mai frecventă pentru 45% dintre cei chestionați, România situându-se peste nivelul global la acest capitol, fapt care arată atenția sporită pentru găsirea celui mai bun raport calitate-preț pentru produsele căutate.
4 din 10 respondenți au folosit mai des față de anul trecut motoarele de căutare ca ajutor la cumpărături, iar 31% au utilizat aplicații ale retailerilor. Telefonul mobil a devenit cel mai important instrument de shopping pentru 46% dintre români.
Loialitatea – greu de construit, greu de păstrat
56%, față de 45% la nivel global, spun că apreciază când site-urile web le fac recomandări pe baza intereselor lor, arătate în vizitele anterioare.
Oricât de mult și-ar dori marketerii loialitate față de produsele sau magazinele lor se pare că aceasta este din ce în ce mai greu de obținut.
Comparația mai ușoară a produselor și a prețurilor, la un click distanță, pune presiune asupra prețurilor. Pentru a câștiga loialitatea clienților, retailerii trebuie să se gândească în permanență la modalități de a crește valoarea pe care o aduc, îmbunătățind experiența la cumpărături. Cu așteptări tot mai ridicate privind ușurința și rapiditatea cumpărăturilor, oriunde și oricând, sunt tot mai importante formulele care îmbină foarte bine canalele online și offline.

9 Comentarii

  1. Ma uit la cifre si imi vine sa rad. Ori e formularea vaga, ori datele sunt la misto..ca multe altele. „46% dintre români cumpără folosind telefonul mobil” – La cate magazine ai vazut revenue sau transactions in procent de peste 40% e pe mobile?

    (0)
    1. Sondajul e făcut pe utilizatori, nu pe magazine, practic arată niște trenduri, ce magazin crezi tu că vinde din spate secretele? Și știi și tu că acum majoritatea cumpărăturilor nu se întâmplă pe loc, vezi reclama pe mobil, pui produsul în coș, mai cauți niște recenzii pe laptop, mai primești o ofertă…

      (0)
    2. Pai logic ca e facut pe utilizatori, ca doar nu se fac pe magazine astfel de sondaje. Insa, ce vrea sa arate sondajul? Cum ai folosi tu datele astea? Ca eu asta incerc sa inteleg si la cat e de vag formulat tot nu pare ca imi ajuta la ceva.

      (0)
    3. Bogdan Pantoc optimizează site-ul pentru mobil, nu mai pune homepage de 20 MB, vezi că trebuie și remarketing, degeaba ai branding dacă nu ai prețuri ok, din astea. Da, nu e ceva mega uau, mai mult o validare a ceea ce știu oamenii din domeniu.

      (0)
    4. Asta se stie de ani de zile. Oricum, 99% din cei vizati au un tool de analytics si vad de ani de zile evolutia mobile. Ma asteptam totusi la niste cifre calitative ca astea de acum sunt doar random numbers. Partea trista e ca modul in care sunt prezentate datele le pozitioneaza ca si calitative si consistente. Cum ar fi ca maine un business sa isi mute 80% din buget pe mobile „ca sa optimizeze” sau sa inceapa sa dezvolte o aplicatie si tot asa. Suntem departe de a fi mobile first sau mobile only.

      (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: