Cum funcționează Facebook și cam tot ce e gratis pe internet

Ana e supărată, mă întreabă într-un comentariu ce se poate face pentru a lupta impotriva abuzurilor făcute de Facebook, care au avut tupeul să îi ceară un act de identificare prin care să să dovedească că numele folosit de ea pe Facebook corespunde cu cel real (probabil pentru că nu e).

E supărată, deși nu plătește nimic pentru a utiliza Facebook, rețea care o ajută mult în business. Deci Ana nu plătește nimic,  face bani datorită Facebook, dar se simte abuzată, nu e corect etc. Interesant, nu?

Ana nu e singură, în ultima perioadă Facebook face eforturi pentru a curăța rețeaua de utilizatorii anonimi, cu nume fictive, și am auzit multe persoane care se plâng de chestia asta, că li s-au cerut acte.

Ce ignoră Ana și majoritatea utilizatorilor este că în momentul în care și-au creat cont, au bifat că sunt de acord cu termenii și condițiile Facebook, unde scrie clar că:

Facebook users provide their real names and information, and we need your help to keep it that way. Here are some commitments you make to us relating to registering and maintaining the security of your account:
You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.

Cu alte cuvinte, nu e ok să îți faci un cont punând la nume Ana Frumușika, ci Ana Ionescu, sau cum te cheamă pe tine în buletin. Facebook are voie conform propriilor regulamente să îți ceară un act de identitate. Știu, sunt rețele în care poți să îți creezi un cont ce nu are legătură cu identitatea ta reală, dar numărul lor e în continuă scădere.

De ce?

Faptul că ești anonim pe internet nu ajută rețelele sociale sau orice alt serviciu online să îți furnizeze reclame targetate, să vândă profilul tău advertiserilor ce vor să își promoveze produsele sau serviciile. Știu, nouă nu ne pasă de chestia asta, dar dacă ar fi să plătim un abonament lunar pentru a utiliza Facebook, de exemplu, 99,99% dintre români nu cred că ar fi de acord.

Încă există mentalitatea că e suficient să plătim abonamentul la internet, în rest tot ce e pe net trebuie să fie moca. Doar că NU e așa.

Rețelele sociale și în general orice serviciu online (legal) face bani din vânzarea de reclame și a informațiilor despre noi (la ce dăm like, pe unde dăm check in, ce am vizitat în browser etc) către companiile ce vor să se promoveze. Poate că nu e ok, dar e un schimb pe care trebuie să îl acceptăm, dacă vrem servicii de calitate pentru care nu plătim.

Da, if you don’t pay for the product you are the product.

Vreți să fiți și anonimi pe internet, să aveți și servicii de calitate și informațiile despre voi să nu fie vândute mai departe? Păi e timpul să plătiți pentru aceste servicii, e simplu.

29 Comentarii

  1. nu te pune nimeni folosesti facebook ca agregator de continut. nu te pune nimeni sa actualizezi relationship status de fiecare data cand te cearta pisi ca nu ai dus gunoiul. nu te pune nimeni sa dai like la filmele preferate, etc.

    daca folosesti facebook responsabil, nu prea ai probleme. chat + group chat si esti salvat 😀

    (1)
  2. Rețelele sociale și în general orice serviciu online (legal) face bani din vânzarea de reclame și a informațiilor despre noi către companiile ce vor să se promoveze

    Facebook nu vinde informațiile tale, doar reclame.

    (0)
      1. Deci in articolul tau (care e foarte exagerat si nu foarte profesional) nu se specifica ca datele tale sunt vandute. Eu nu pot plati Facebook sa-ti aflu data ta de nastere.

        Facebook vinde reclame. E o diferenta, nu e corect ce zici.

        (0)
        1. Facebook vinde informații despre comportamentul tău în rețea, preferințele tale, locurile în care mergi, profilul prietenilor tăi, pentru ca brandurile să îți afișeze reclame targetate. Nimeni nu cumpără zile de naștere, nu ajută informația asta. Dacă afirmi contrariul poți veni cu niște linkuri, zic eu.

          (0)
          1. Nu pot dovedi un negativ, scuze. Dar toate afacerile ce functioneaza bazat pe reclame functioneaza asa. Uite cum functioneaza Facebook https://en.wikipedia.org/wiki/Facebook#Revenue

            Nimeni nu poate cumpara comportamentul meu în rețea sau locurile in care merg. E imposibil. Ceea ce e posibil e ca cineva sa cumpere o reclama care sa fie afisata pentru oameni care au fost in Paris. Vezi diferenta?

            Daca eu iti dau X euro, poti sa cumperi de la Facebook unde am dat eu check-in in ultima luna? Raspunsul e categoric nu.

            (0)
          2. Tu esti amuzant. Ai dat un exemplu care ii sustine Vilmos teoria, nu tie. Sub nicio forma informatiile despre utilizatori nu ajung la cumparatorul reclamei. Si mi se pare logic sa fie asa. De ce ar dori Facebook sa-si vanda baza de date _o singura data_ cand poate sa vanda un serviciu bazat pe ea de mai multe ori? Serviciul, sub controlul Facebook, face matching intre un profil (female, 27, single, likes cats, from Pakistan) stabilit de ala care da banii si profilele reale ale utilizatorilor. Fiindca daca ar putea sa obtina lista aia de persoane cu email, nume, prenume si adresa ar putea sa-ti trimita direct la usa vanzatorul, stiind ca sunt sanse mari sa cumperi, nu ar mai astepta sa dai tu click pe reclama.

            (0)
  3. Nu inteleg ce vrei sa faci. Esti ironic la adresa celor care spun ca Facebook nu vinde direct informatii. In acelasi timp negi ca asta ai sustinut, normal, nu direct. Dar daca nu esti de acord cu noi care spunem ca nu atunci care e opinia ta? Te rog lamureste-ma, esti sau nu de acord cu noi?

    (0)
    1. Sunt ironic pentru că nu am zis că Facebook ne vinde emailurile la kilogram, ci acțiunile noastre, preferințele din rețea, ba chiar și din browser. Și astea sunt tot informații. Eu dau like paginii Coca Cola și mâine mă trezesc cu reclame la noua promoție Coca Cola (sau Pepsi, că merge și așa). Eu dau check in într-un bar și peste o săptămână văd oferte de la barul respectiv.

      Și se poate ajunge departe cu targetarea, chiar la nivel de individ dacă te chinui un pic.
      http://mysocialsherpa.com/the-ultimate-retaliation-pranking-my-roommate-with-targeted-facebook-ads/

      (0)
      1. Da, sunt de acord cu tine. Tot ce-am spus eu e o chestie de nuanta. Ei nu vand _direct_ informatiile astea ci vand accesul la un serviciu care le ascunde in spate. E o diferenta mai mica sau mai mare in functie de cum privesti lucrurile.

        Daca-mi apare pe wall reclama la produsul X nu o sa ma supar, inteleg, asta e modelul de business.

        Dar daca primesc e-mail de la compania X la adresa.mea.de.mail+facebook@gmail.com (https://support.google.com/mail/answer/12096?hl=en) stiu clar ca Facebook mi-a vandut datele personale, ceva impotriva termenilor cu care am fost de acord (https://www.facebook.com/help/152637448140583).

        (0)
  4. Se cer documente si pentru servicii la care platesti. Sau mai bine zis se ceri in special pentru servicii platite si mai ales platite scump. Si mie mi-a cerut in urma cu 7-8 ani GoDaddy si le-am dat, mi-au cerut si cei de la Paypal cand am depasit o suma anume si acuma cer si eu la randul meu atunci cand sistemul automat de procesare al platii are ceva suspiciuni cu privire la o comanda.

    Asa ca nu-i inteleg deloc pe toti cei care se simt lezati de faptul ca se cer acte. Aici (in Spania) si la supermarket iti cere un act de identitate atunci cand platesti cu cardul.

    (0)
    1. Eu mă refeream tocmai la contradicția asta, nu plătești nimic pentru un serviciu, bifezi că ești de acord cu termenii de utilizare, dar după aia te plângi că e abuz când încalci regulile și ei îți cer să dovedești că nu (cu acte). Normal ca la tranzacțiile financiare să ți se ceară acte, îmi amintesc de o fază amuzantă, un magazin de materiale de construcții îmi făcea de fiecare dată factură fiscală (cu cerut buletin etc) doar pentru că eu plăteam cu cardul.

      (0)
  5. Este interesant modul in care reactionam: daca Facebook se foloseste de datele pe care noi insine le furnizam pe wall, inseamna ca Facebook comite un „abuz”.

    Totusi, daca suntem sunati de diferite companii (telecom, asigurari de viata etc.) sau banci cu care nu avem nicio relatie dar, cu toate astea, toti acesti ofertanti stiu exact de ce avem nevoie (ma rog, presupun ca stiu), nu prea se revolta nimeni. Sau se revolta pe moment. Apoi uita.

    Dar ce ziceti de prietenii proprii, care dau datele voastre de contact celor de care tocmai mentionam? Nimeni nu considera ca ar fi abuz.

    Sau la intalnirile de networking unde, de ex., eu caut un furnizor pharma si imediat sar cativa participanti sa-mi dea un contact (telefon, mail).

    Iar cireasa de pe tort este insusi Registrul Comertului. A doua zi dupa infiintare am primit cateva mailuri si sms-uri care imi ofereau servicii contabile, stampile la preturi promotionale, avocat s.a. Cum a fost posibil? Simplu: eu cu mana mea am scris numarul de telefon si adresa de email pe formular.

    (0)
    1. Oamenii in general nu sunt inteligenti. Deaia nu inteleg diferentele dintre exemplele tale. In toate cazurile candva ai fost de acord sa fie folosite datele tale in scopuri „promotionale” sau, cum e in cazul Reg Com, legea spune ca trebuie sa fie publica lista de PFA-uri si SRL-uri. Ca nu mai are nimeni important curaj sa faca gainarii cu date cu caracter personal. Una doua gasesti un avocat care sa te reprezinte si cu care sa imparti „profitul”.

      (0)
      1. Bineinteles, in majoritatea cazurilor am bifat undeva ca sunt de acord sa primesc materiale promotionale direct de la cei cu care am venit in contact sau de la  „parteneri” de-ai lor.

        Dar ce zici de remarketing, unde intri pe un magazin online, te uiti la un telefon mobil, sa zicem, dupa care iti apar ulterior ferestre cu telefonul la care te-ai uitat candva, sau cu alte telefoane? Acolo nu stiu sa se bifeze ceva.

        Ideea e ca, daca iti plac dulciurile, dar nu vrei sa se stie asta, sau sa te target-eze vreun cofetar sau patiser, atunci nu te poza cu prajiturele, iar la comentarii nu scrie ca esti disperat/a dupa ele. Sacalii din vanzari abia asteapta asemenea vesti

        (0)
        1. La remarketing ai bifat că ești de acord cu regulile rețelei (Google Adwords sau Facebook Ads pe la noi sunt cele mai folosite) și ei îți plasează un cookie în browser care te urmărește.

          (0)
          1. Q.e.d.

            Vrei sa folosesti serviciile retelelor pe care le folosesti? Atunci fii de acord cu politica, regulile si „prieteni” comerciali ai lor.

            Ceea ce mi se pare corect pana la urma: nu poti sa ai pretentii, daca nu oferi nimic in schimb.

            (0)
    2. Eu reacționez urât la telemarketeri, îi iau la interogat de unde au numărul meu de telefon, iar dacă revin a doua oară îi trimit și undeva sau le cer numărul de telefon personal și le spun că îi sun eu mai pe seară, când sunt liber. 🙂

      (0)
      1. Eu ii stressez cu intrebari despre ceea ce vand si, la fel ca un client misterios, ii pun sa-mi povesteasca despre companie, alte produse etc. Cedeaza repede, din fericire, iar cand aud la capatul firului „nu stiu” de cateva ori, ma declar multumita

        (0)
  6. Foarte tare articol! Eu as pune problema un pic diferit, in sensul alegerii.

    Nu-i vorba neaparat ca esti obligat sa dai ceva la schimb pt. ca e gratis, cat de faptul ca Facebook in acest moment este o oportunitate pentru toata lumea, o deschidere a perspectivelor de neimaginat pana acum si, ca si in viata,  trebuie sa alegi cat de mult te expui pentru a primi ceva, cat de mult esti dispus sa explorezi acest spatiu nou. Exista nenumarate facilitati de protejare (pana la autoanihilare) daca te deranjeaza atat de mult ca vezi o reclama sau daca simti ca esti invadat de oameni necunoscuti. Desi pare ca altii au controlul, in realitate controlul este in mouse-ul tau si tine de lucrurile care te intereseaza cu adevarat.

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: