Cum masuram ROI-ul in campaniile pe bloguri

ROI (return on investment) se refera la rentabilitatea investitiei, mai exact banii investiti versus beneficiile obtinute.

Plecand de la postul lui Stefan despre campania BCR -Tu cu cine faci banking? constat ca masurarea ROI-ului in campaniile pe bloguri e complicata, mai ales daca se folosesc mai multe platforme pentru promovare, de ex bloguri, Youtube, Twitter, Facebook.

In primul rand avem cheltuielile campaniei -advertorialele pe bloguri, filmarea spoturilor, conceptul campaniei, grafica s.a.m.d. Adunand toate astea obtinem costul total.

Urmeaza partea interesanta in campaniile online, masurarea ROI-ului. Problema e ca ROI-ul asta nu poate fi masurat daca nu s-au stabilit de la inceput obiective care pot tine de:

  • Vanzari
  • Utilizatori inregistrati pe un site
  • Linkuri
  • Cresterea traficului si a activitatii pe site
  • Mentiuni pe bloguri, Twitter, Facebook, alte retele sociale
  • Brand awareness

Pare simplu sa masori numarul de vizualizari pe Youtube, sa numeri niste comentarii pe bloguri, sa imparti costurile si sa spui ca o campanie este ineficienta. Insa ar trebui intai sa verifici mentiunile si ecourile pe bloguri (unele posturi nu au fost platite), sa numeri cati au mentionat campania pe Twitter (chiar si criticile, tot reclama e in final), sa mai verifici si Facebook-ul, Youtube-ul….

Nu ma intelegeti gresit, nu spun ca BCR a facut succes cu campania asta, nu spun nici ca a dat-o in bara. Insa e usor sa critici cand esti obisnuit doar sa analizezi niste cifre. Campaniile pe bloguri si in social media nu sunt usor de masurat, ca daca ar fi fost toata lumea ar fi renuntat la bannerele vandute la kilogram. Totusi, exista indici care pot fi masurati, la fel cum trebuie sa existe si obiective.

In plus, o campanie online nu se masoara doar la final, deoarece ecourile campaniei pot dura mult timp (spoof-uri, mentiuni pe bloguri si forumuri, cautari pe Google etc).

Daca vrei o campanie reusita in social media iti trebuie o idee buna care sa aiba priza la public si sa fie implementata cum trebuie. E posibil sa o dai in bara prima data, insa partea buna e ca poti ajusta din mers evolutia campaniei si poti corecta greselile, daca ai demarat campania nu inseamna ca e pe pilot automat pana la incheierea ei.

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

14 Comentarii

  1. Practic argumentul tau se reduce la „da, e adevarat ca va aruncati banii pe noi, dar va rugam frumos, continuati, noi avem mare nevoie de ei”. Cam asta spune si-o gagica depasita de istorie ca sa se apere de comparatia simpla ca „tu, de banii pe care-i toci tu intr-o saptamana tin trei studente flamande doua luni de zile”.

    Inteleg ca nu prea sunt alternative, cand cifrele sunt reci si foamea roade nemiloasa tre’ s-o dai la sentiment. Da’ poate ar fi o idee – nu stiu, zic si eu – sa reparam problema in loc sa ne folosim energia pentru a ne ruga de oameni sa nu observe ca ea exista.

    Sigur, e greu. Da’ parca ar fi pacat sa vad si-n 2015 tot de-astea cu „campania X a costat mult si-a adus cel mult beneficii minore, daca nu de-a dreptul necuantificabile, egale cu eroarea de masuratoare”.

    (0)
    1. De fapt am spus ca trebuie stabilite de la inceput obiectivele care trebuie sa fie atinse si monitorizata evolutia campaniei. Am mai spus si ca masurarea ROI-ului in campaniile pe social media nu e identica cu masurarea altor medii.

      Daca o dadeam la sentiment spuneam ca au rupt tot. Desigur, fie interpreteaza cum vrea.

      (0)
      1. Daca spuneai ca „au rupt tot” n-o dadeai la sentiment, ci la minciuna direct.

        Oricum alegeai obiectivele, e clar ca ele n-au fost, si n-au putut fi indeplinite. Nici dracu’ nu arunca un euro per youtube view, e absurd asa ceva. Toata campania a avut mai putin impact in online decat basina medie. Sunt curios daca poti construi – ca exercitiu intelectual – un sistem de obiective care sa fi fost satisfacute de nereusita respectiva. Nu in sensul ca alea ar fi fost si cele alese de client, ci asa, in principiu, sa vedem cum ar arata.

        (0)
        1. Iti dai seama ca noi discutam aici in contradictoriu si cei de la BCR isi freaca mainile de bucurie ca vorbim despre campania lor? :d

          Vizualizari Youtube
          Comentarii (bloguri, Youtube)
          Mentiuni pe Twitter/Facebook
          Mentiuni pe alte bloguri
          Conversii – aici imi e neclar scopul final al campaniei, promovarea unui serviciu sau doar branding

          (0)
          1. Sa-si frece, cred ca ne putem permite sa nu ne pese.

            Evident fiecare poate sa-si formeze o opinie proprie, dar mie imi pare destul de evident ca singurul branding pe care si l-a facut BCR prin chestia asta e de banca iresponsabila. Aminteste nefericit de firmele de IT din vremea boom-ului care dadeau Ferrari-uri, cumparau Aeroane si instalau senzori de miscare cat doua etaje ca sa poata face jocu’ mai realist. Pentru cei ce existau in lupta pe vremea aia, bineinteles.

            N-are bani BCR-ul, nu zic proprii, dar in total sub administrare ca sa cumpere o campanie de succes daca plateste pe ea aceleasi rate per comentariu/vizualizare/mentiuni pe care le-a platit cu ocazia asta. Pe punctul asta nu crez sa existe divergenta posibila.

            (0)
  2. Marius, daca vrei sa dai lectii de social media, te chem la facultate la o ora de-a mea, insa ma voi plasa impreuna cu partenerii mei printre studenti. Sunt curios daca te mai dai atat de rotund ca aici pe blog.

    Orice pustan poate face ca tine, sa caute pe net si sa vada variantele de calcul de ROI sau sa dea Twitter/Google search. Putini insa au la indemana toate cifrele clientului ca sa il si calculeze ca lumea.

    Te citez. „Pare simplu sa masori numarul de vizualizari pe Youtube, sa numeri niste comentarii pe bloguri, sa imparti costurile si sa spui ca o campanie este ineficienta”.

    Omule, deschide ochii si uita-te cate comentarii pozitive a avut campania. Au fost mentiuni in 8 bloguri, din care trei i-au luat la misto.

    Gandeste si mai departe. A fost o campanie de teasing online fara follow-up. Ineficienta maxima.

    Sper sa nu ma fi inselat asupra ta, caci ti-am citit comentarii mai bune in trecut.

    (0)
    1. De venit as veni, doar ca e drumul cam lung de la Iasi pentru o prezentare.

      Referitor la campanie, abia aseara am vazut si spotul tv si mi-am dat seama ca aceasta campanie s-a dorit o extensie a campaniei offline. Ce pot sa zic, comparativ cu spotul TV campania din online a fost mult mai buna, adica spotul TV era chiar penibil, atat ca dialog cat si ca idee – oare cu cine face tenismanul banking… Mai degraba acolo cred ca s-au aruncat multi bani inutil, cel putin pe online sunt linkuri, mai scrie lumea pe bloguri, mai discuta in contradictoriu :d.

      Referitor la eficienta sunt curios daca vom vedea niste cifre oficiale. Ma repet, nu am spus ca campania online BCR cu spoturile e extraordinara, doar ca daca ne luam dupa numarul de vizualizari pe Youtube tragem concluzii prea repede.

      (0)
  3. De ce sa ne ascundem in spatele..afisarilor… si sa nu recunoastem ca inca in .ro se face Social Media dupa cum le vine, iar de rezultate chiar nu se mai intereseaza mai nimeni, banul sa iasa. Toata lumea arunca in fata praful numit Brand awareness care e aproape imposibil de masurat la o campanie de acest tip, ca marketer ar trebui sa stii ca asta.

    Cat despre obiective mentionate de tine, mai uitate odata pe clipuri respective si vezi cam cate chestii lipsesc din ele.

    Restul pare doar numarare, dar din pacate nu e chiar asa.

    (0)
      1. Imposibil nu e nimic. Campania 10k, masurarea 10k. Ideea masurarii ROI-ului sta in cifre clare si exacte ce nu implica costuri ce depasesc campania masurata, hai sa fim totusi realisti.

        (0)
        1. Costa semnificativ mai putin decat 10k sa masuram „impactul” „campaniei”. Rezultatele masuratorii ies intre 0 si epsilon.

          Sigur ca s-or gasi destepti s-o scoata pe aia cu, aceste rezultate nu sunt relevante, mai cheltuiti inca 10k ca sa masurati distanta dintre nas si noada la unicornii fistichii. Da’ nu vaz cine-ar arunca 10k euro in asa ceva, mai ales in conditiile in care „expertii” care s-ar ocupa cu noua masuratoare sunt cam aceiasi copchii care s-or ocupat si cu „campania”.

          Singura decizie sanatoasa pentru un business confruntat cu nauceala asta e sa-si taie maneca si sa fuga. As dori sa-i vad pe cei responsabili implorand iertarea intr-o camasa de canepa, da’ obrazul e inca mult prea gros.

          (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *