Ghid util – Cum să nu îți iei țeapă când cumperi pe internet

Nu există săptămână să nu aflu că cineva și-a luat țeapă cumpărând ceva pe internet, de regulă tot de la o persoană fizică, deși uneori și firmele își mai înșeală clienții. Contrar opiniilor populare, nu internetul e problema, ci faptul că oamenii se lăcomesc când văd un preț mai mic ca de obicei și uită să verifice niște lucruri de bun simț. Ultimul exemplu e cu Mafia Pamperșilor, când zeci de mame au fost înșelate pe diverse grupuri de Facebook, unele comandând produse de zeci de mii de lei. Așa e când te lăcomești.


Cum funcționa teapa dată de Mafia Pamperșilor?

Femeile au creat mai multe grupuri pe Facebook ce poartă numele ‘Consumabile pentru bebe’, ‘Comenzi Scutece’ și altele asemănătoare, iar ulterior au început să posteze diferite anunțuri de vânzare scutece, șervețele umede și alte lucruri necesare pentru copii.Toate produsele erau la ofertă și aveau super-prețuri. Termenul de livrare era de 30 – 45 de zile lucrătoare.

Au trecut 6 luni și nu au primit nimic mămicile. Săptămâna trecută, mămicile au pus presiune pe ‘capul mafiei’, iar aceasta a spus că va livra săptămâna aceasta restanțele, iar celor care nu vor să mai aștepte le va înapoia banii. A dispărut de pe Facebook și de ieri nimeni nu știe nimic despre ea. Se pare că a fugit cu toți banii. Este vorba de zeci de miliarde. Au fost mămici care au făcut comenzi de peste 10.000 de lei.

Partea mai amuzantă, din ce mi-a spus cineva, este că inițial unele din comenzi erau livrate, tocmai pentru a da credibilitate tranzacțiilor. Totuși, de aici până la a comanda produse de sute sau zeci de mii de lei e cale lungă.

Sunt câteva reguli de bun simț atunci când cumperi online, indiferent că o faci de pe o platformă gen OLX, de pe un grup de Facebook sau dintr-un magazin online.

1. Nu cumpărați produse de la necunoscuți, magazine necunoscute sau care nu au istoric/recenzii pozitiv

Evident, pe OLX nu cunoști vânzătorul, dar poți verifica istoricul lui, de când vinde pe platformă, poți să cauți pe Google numele lui sau numărul de telefon, adresa de email, de multe ori afli informații utile. Dacă nu afli nimic și asta e de bine, înseamnă că vânzătorul nu a tras țeapă.

Pe Facebook funcționează bine recenziile lăsate de alți clienți pe grupurile de vânzări/cumpărări, dar și aici trebuie să aveți grijă, deoarece recenziile pot fi fictive, tocmai pentru a induce în eroare clienții reali. Vedeți dacă cunoașteți persoanele care au cumpărat sau aveți prieteni comuni și întrebați-le în privat dacă e ok persoana care vinde. Chiar și așa, nu trimiteți niciodată banii în avans, doar la livrarea produselor, sau și mai bine, cereți-le să trimită prin Livrare cu verificare oferită de OLX.

În cazul magazinelor online e valabilă aceeași recomandare, căutați pe Google numele magazinului. Evident, mai sunt și clienți nemulțumiți, dar când 8 din 10 clienți se plâng pe internet e un semnal de alarmă. Indiferent cât de mic ar fi prețul, nu merită riscul.

2. Cumpărați prin Livrare cu verificare și plata ramburs de pe OLX

Serviciul ăsta e superb, deoarece descurajează țeparii. Pe OLX pentru produsele de dimensiuni medii poți vinde produsul cu verificarea coletului și returul banilor la tine pentru 25 de lei.  Dacă vrei să cumperi un produs, indiferent de platformă, dar nu ai încredere în vânzător, îi poți cere să pună un anunț pe OLX și să îl trimită prin Livrare cu verificare.

Am scăpat de câteva țepe așa, recent un vânzător îmi cerea banii în avans prin bancă pentru niște căpăcele de roți de Audi, lăsând ceva la preț pentru asta. I-am spus că prefer să plătesc eu livrarea cu verificare și nu am mai auzit de el. Tipul era clar țepar, chiar și contul de pe OLX era creat doar de câteva luni.

Partea pozitivă la sistemul ăsta cu verificarea produsului – am cumpărat recent un ceas, destul de scump. Am verificat vânzătorul, părea ok, îi găsisem și contul de Facebook, blogul, ce mai, ancheta era ok, dar totuși ezitam. Am discutat cu el și când mi-a spus că e dispus să trimită ceasul DOAR prin livrare cu verificare și plata ramburs l-am cumpărat instant. Tipul nu avea nimic de ascuns, și 25 de lei sunt o nimica toată pentru liniștea unei tranzacții.

3. Verificați foarte atent vânzătorul
Știu că am mai scris despre asta, dar e partea cea mai importantă. Mai ales la persoanele fizice verificați pe Google numărul de telefon, numele vânzător, conturile lui din rețelele sociale, adresa de email. S-ar putea să nu fie nici o problemă sau să descoperiți informații care vă surprind. O persoană ok în 2017 are cel puțin un cont de Facebook. Dacă găsiți multe anunțuri de vânzări făcute de aceea persoană aveți grijă cu produsele vândute, să nu fie țepar.

4. Nu faceți niciodată plata în avans a produsului, chiar dacă e în contul bancar al vânzătorului
Idem și aici, cereți Livrare cu verificare și plata ramburs. Dacă persoana care vinde e din alt oraș vedeți poate aveți un prieten care se poate întâlni cu ea pentru a verifica produsul.

Și o povestioară amuzantă, mai demult cineva din familie își luase o țeapă online de vreo 100 de lei, cu plata în contul bancar, iar vânzătoarea nu trimitea produsul. I-am găsit contul de Facebook real plus conturile de Facebook ale celor din familie, adresa ei de acasă, numărul de telefon al ei și al părinților, totul plecând de la numele ei pe care îl specificase pentru transferul bancar. Când i-am explicat pe Facebook că înainte să merg la Poliție voi arăta tuturor persoanelor pe care le cunoaște cu ce se ocupă ea pe internet a returnat banii instant. Nu ignorați puterea social media. 🙂

Bonus despre țepele pe internet – Intervalul de preț în care se dau țepe este de regulă între 50-150 lei, tocmai pentru că suma nu este foarte mare și victimele nu își bat capul să meargă la Poliție. Nu procedați așa, mergeți la Poliție, reclamați înșelăciunea, chiar dacă nu vă recuperați banii când se adună mai multe plângeri Poliția trebuie să ia măsuri, să ancheteze.

Mai aveți și alte sfaturi pentru a evita țepele la cumpărături online?

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: