De ce reclamele sunt tot mai scurte

Știați că timpul mediu în care suntem cu adevărat atenți la ceva este de doar 8 secunde?

Mie îmi place să ascult reclamele de la posturile locale de radio, atunci când sunt pe drumuri. Deși majoritatea sunt stângace, pline de greșeli, uneori sunt amuzante, și dacă ești atent la ele poți învăța lucruri noi.

De exemplu cu ceva timp în urmă eram prin Roman și ascultam un post local. Începe pauza de publicitate și spoturile pentru diverși comercianți. Am auzit cel puțin 3 reclame care au durat minim 2 minute fiecare. În spatele fiecărei reclame era o întreagă poveste, de exemplu unul din spoturi era un dialog între Oglinda magică și Vrăjitoarea cea rea, oglinda îi povestea de unde și-a cumpărat Albă ca Zăpada perdele, cearșafuri, plapume, pături și alte chestii de prin casă. Cu adresă, număr de telefon, ba chiar și cu indicații exacte către magazin. Și toată reclama asta pe parcursul a două minute extrem de lungi.

Eu cred că nici un om normal nu stă 2 minute să asculte o reclamă la radio. Totuși, postul ăsta local difuza nu una, ci 3 reclame de genul ăsta, una după alta. Am concluzionat că asta e diferența dintre orașele mari și cele mici, într-un oraș mai mic lumea are mai mult timp liber, e mai relaxată și poate mai atentă la reclamele radio. Ori asta, ori cei care făceau reclamele erau bătuți în cap și creau reclame care te adorm pe bandă rulantă.

Totuși, majoritatea advertiserilor știu că timpul mediu în care consumatorul este atent e tot mai mic. Un studiu făcut anul acesta afirmă că durata medie a atenției a scăzut la 8 secunde, de la 12 secunde acum 10 ani. Practic ai 8 secunde în care să convingi ascultătorul, privitorul sau vizitatorul de pe site să fie atent la reclama ta, să îți citească articolul, 8 secunde pentru a îl agăța. Dacă nu ai reușit el a plecat mai departe.

Ascensiunea serviciilor care transmit mesaje scurte are și mai mult sens, dacă ținem cont de informația de mai sus. Instagram oferă acum și posibilitatea realizării de clipuri video, dar nu mai mult de 15 secunde. Vine e și mai extrem, oferă doar 6 secunde. În afara României Twitter a prins extrem de bine tocmai pentru că oferă posibilitatea de a transmite informația rapid. Brandurile implicate în social media știu cât de greu este să atragi și să menții atenția clienților în mediul online.

Nu spun că nu mai este loc pentru reclame lungi, pentru branduri care spun povești, dar realitatea e că suntem tot mai mult pe fugă și suntem bombardați cu mesaje publicitare, cam 5000 pe zi. În condițiile astea, dacă un brand vine cu o reclamă lungă trebuie să se asigure că e una al naibii de bună. Și să nu uităm că în medie doar 3% dintre consumatori au încredere în reclame, deci provocarea e și mai mare.

Și un infografic pe tema asta, util atât pentru marketeri cât și pentru creatorii de conținut:

  1. O reclamă TV durează în medie 30 de secunde;
  2. Media timpului acordat unui clip video online este de 10 secunde;
  3. 5 secunde stăm pentru a asculta un spot la radio;
  4. 1/5 din paginile web au fost vizitate timp de 4 secunde în 2012;
  5. vizitatorul obișnuit citește doar 20% din conținutul unei pagini web;

content-flatline

Plecând de la statisticile de mai sus, cel puțin 20% dintre cei care au intrat pe articolul ăsta au plecat de mult. 🙂

Oricum, concluzia e simplă: acordăm tot mai puțină atenție mesajelor din mediul înconjurător. Provocarea pentru marketeri e să creeze reclame cât mai scurte și mai interesante, în care să transmită la obiect mesajul lor. Vremea reclamelor pline de informații inutile, irelevante pentru client, a trecut.

Voi ce spuneți, mai este loc pentru reclamele lungi, care durează minute întregi?

3 Comentarii

  1. Nup. Scurte. Iar daca ma intereseaza produsul respectiv sa aiba informatii complete pe site.
    In legatura cu 20% absorbit de cititor, am observat ca si eu am aceasta tendinta cand nu am timp si am prea multe articole de parcurs. Eu aleg sa inteleg un articol, citindu-l complet, decat sa citesc sute cu o intelegere de 20%. Ce iti ramane din 20% dupa cateva ore? Titlul?
    Pana la urma, e greu sa fii bine informat. Timpul, cred, e cea mai mare piedica.

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: