E criza, taiem din bugetul de marketing?

Vine criza

Scriu articolul atat din postura de marketer, cat si din cea de observator. Incet incet, companiile romanesti incep sa fie si ele afectate de criza. Se fac planificari pentru 2009, se stabilesc obiectivele, previziunile sunt sumbre, deci incepe reducerea cheltuielilor!

Deja am auzit de companii care au anulat traditionala petrecere de Craciun, primele pentru angajati sau cadourile pentru colaboratori. Cineva spunea ca in perioada asta, cea mai buna prima de sarbatori pentru un angajat ar fi faptul ca nu e dat afara!

Ei bine, probabil se referea la cei care freaca menta la job. Politistii si profesorii desigur ca nu sunt printre ei, au dreptul la mariri, stim cu totii ca copii romani sunt printre cei mai educati, iar crimele, furturile, violurile si coruptia sunt doar o amintire urata, cele doua categorii care vor marirea salariilor exceland prin merite deosebite! ( eram ironic )

Promovare sau reducerea cheltuielilor?

Paradoxul este ca reducerea bugetului incepe de obicei cu departamentul  marketing. Directorul spune ca vanzarile vor fi mai slabe, deci vor intra mai putini bani in companie. Ce sens are atunci sa mai promovezi produsele sau serviciile, ca oricum lumea nu are bani si nu le cumpara?

Ei bine, sa spunem ca esti in fata unui raft si ai de ales intre doua produse, la prima cumparare. Ambele au acelasi pret, ambalajul arata cam la fel, doar ca unul e promovat puternic, auzi de el peste tot, iar celalalt apare doar la raft. Ce vei cumpara?

Acelasi rationament ar trebui aplicat in ce priveste promovarea in perioada de criza. Daca sunt mai putini bani de cheltuit, trebuie sa faci tot ce iti sta in putinta sa te asiguri ca banii aceia vor intra in buzunarul tau si nu al concurentei. Reducerea cheltuielilor de promovare reprezinta doar o solutie pe termen scurt in echilibrarea bugetului. Pe termen lung, cei care investesc mai mult in promovare, fie ea si in perioada de criza, vor iesi mai castigati!

Nu mai spun nimic de mesajul pe care il transmiti clientilor, care erau obisnuiti sa te vada peste tot, iar acum nu mai aud nimic de tine. E posibil ca reducerea promovarii sa afecteze si mai mult compania, clientii si partenerii ajungand la concluzia ca ai probleme cu adevarat, nu ca faci doar ajustari ale bugetului. Cam la fel cum se intampla acum cu bancile in care nimeni nu mai depune bani si dau faliment.

Posibile solutii

Reorientarea promovarii companiei si a produselor spre medii noi, folosirea de metode inedite de promovare, abordarea neconventionala a clientilor!

De ce sa arunci 2000 euro pe un print care sta agatat in intersectie, cand poti sa angajezi cu 1000 euro 20 de biciclisti care se se plimbe prin oras cu mesajul tau, agatat de ghidonul bicicletei? De ce sa arunci 1000 euro pe reclame in presa scrisa pe care nu o citeste nimeni, cand poti sa faci o campanie online cu doar 500 euro, targetata exact pe publicul tau?

Cred ca online-ul va fi afectat mai putin de aceasta criza decat celelalte medii, tocmai datorita costurilor scazute comparativ cu alte medii de promovare, iar multi advertiseri vor aloca mai mult online-ului in defavoarea offline-ului, daca vor judeca drept si nu vor aplica stramb.

Update: cica faza cu „cea mai buna prima” a fost spusa de un analist rus, via Zoso.

12 Comentarii

  1. fii dragut si citeaza atunci cand folosesti sloganuri care nu iti apartin. mai ales cand ele nu sunt atat de vechi incat sa fi uitat unde le-ai citit.

    (0)
  2. Criza asta, prilej de speculatii in Romania. In realitate Romania nu este foarte afectata de criza, dar oamenii cum pun botul la orice….s-au speriat repede…”E Criza”

    (0)
  3. De cateva luni bune, incerc sa gasesc un om de vanzari (software). 50% din candidati, cu deschidere spre comercial, proaspati absolventi de facultate, vor sa lucreze pe partea „de marketing”, neaparat la birou, in nici un caz sa se confrunte direct cu clientul la sediul lui sau la telefon.
    Nu pot sa nu ma amuz un pic de situatie, si sa fiu si de acord, si un pic contra ideilor de mai sus, pt ca tristul adevar e ca departamentul de marketing e un loc foarte bun de frecat menta pe bani grei. Si normal, in vreme de criza, oamenii se trezesc la realitate si mai taie din cheltuielile inutile… intr-un caz optimist raman si sunt promovati doar oamenii care oricum trageau tot greul.

    (0)
  4. Rodiq, cum ai ajuns la concluzia ca la marketing se freaca menta pe bani buni? Departamentul vostru de marketing nu isi face treaba sau ai lucrat in marketing?

    Mi se pare un pic ciudata afirmatia, cred ca esti orientat prea mult spre vanzari. Spun asta deoarece am lucrat si in vanzari, si stiu ca tot timpul este un conflict intre cele doua departamente, fiecare afirmand ca celalalt freaca menta.

    (0)
  5. Excelent articol. Asa este, reducrerea bugetului incepe cu departamentul de marketing.
    Iar in ultimii trei ani, salariile procurorilor si ale judecatorilor s-au dublat, astfel incat aceste categorii de persoane corupte si incompetente au cele mai mari salarii si pensii.
    Iar cresterea salariilor intr-un procent atat de mare la profesori este nejustificata. Tot va exista sistemul cotizatiilor pentru note mari si cel al meditatiilor, pe care multi elevi sunt obligati de profesori sa le faca.
    Multi profesori le pun nota 2 elevilor care nu vor sa faca meditatii cu ei sau nu vor sa cumnpere anumite carti.
    Tu ai luat vreodata nota 2 nemeritat? Ai avut profesori corecti?
    Tu lucrezi mult si mai stai si peste orele de program?
    Succes!

    (0)
  6. orice manager cu capul pe umeri acum se directeaza spre publicitatea cea mai controlata, controlabila. Care surpriza: e internetul. La noi e invers, publicitatea online e prima de pe lista care este taiata din mai multe cauze, dar asta e alta discutie

    (0)
  7. Targetare in on-line-ul romanesc zici? La AdWords ceva ceva, dar in rest cam praf si pulbere mai peste tot. Vreau si eu un banner sus in blog pentru toti vizitatorii din Iasi ce sunt interesati de ceva anume, poti?

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: