Mai contează numărul de fani când vine vorba de social media?

Discuția e veche, dar când vine vorba de prezența online încă mai văd mici afaceri sau specialiști în diverse domenii cum își stabilesc doar obiective legate de cifre: vreau 10000 de fani pe Facebook, 3000 de conexiuni pe LinkedIn, 500 de abonați la newsletter, 2000 de vizitatori zilnici pe site și așa mai departe. Și e stupid, pentru că numerele nu prea mai contează.

Să luăm niște exemple simple. Ok, poți să aduni 10.000 de fani pe o pagină de Facebook, prin campanii plătite, concursuri, cumpărarea de like-uri etc. Cu ce te ajută asta dacă fanii respectivi au dat like doar pentru a câștiga ceva, dacă ei nu sunt interesați de ceea ce vrei tu să le vinzi? Nu mai zic de faptul că degeaba ai 10k fani, dacă doar 5-10% dintre ei văd efectiv mesajele postate pe pagină, și aici totul se învârte în jurul conținutului postat, cât de relevant consideră Facebook că este el pentru fanii tăi. Nu ai reacții la mesaje, ele sunt ascunse în feed.

LinkedIn e fain pentru business, nu zic nu, dar în România foarte mulți încă îl folosesc doar ca un simplu CV online, nu sunt prea activi în rețea. Degeaba ai tu 3000 de conexiuni, dacă ei nu văd ceea ce postezi acolo.

Newsletterul e util, la noi încă e ignorat de multe afaceri mici, deși poate să convertească bine cu costuri mici. Totuși, email marketingul funcționează atunci când oamenii se abonează la newsletter pentru că sunt interesați de serviciile tale, nu pentru că i-ai agățat de pe net sau le-ai băgat tu manual adresa în baza de date. Și mai contează conținutul emailurilor pe care le trimiți, dacă tu doar promovezi ceea ce vinzi, fără să oferi informații utile, lumea nu va deschide newsletterele.

Traficul pe site sau blog. Se poate obține prin diverse metode, de la campanii plătite, optimizarea articolelor până la crearea de conținut util. Totuși, calitatea vizitatorilor e corelată cu rata de conversie, degeaba ai 10.000 de unici pe site zilnic, dacă ei caută doar cancan și chestii moca, nu au bani în buzunar.

Ce vreau eu să zic este că nu contează doar numerele, să fie cât mai mari. Știu bloguri de nișă ce au sute de vizitatori zilnici care câștigă mai bine decât site-uri cu zeci de mii de vizitatori.

Știu afaceri cu o prezență discretă pe internet, dar care vând foarte bine deoarece au conținutul de pe site orientat spre un profil exact de client.

Nu zic că nu e bine să ai mulți fani pe Facebook, abonați la newsletter sau vizitatori pe site. Zic doar că e bine să te uiți și la calitatea fanilor, abonaților sau cititorilor, cât de conectați sunt ei la ceea ce vinzi, câți sunt dispuși să scoată și banii pentru produsele sau serviciile tale, nu doar să dea un Like, pentru că Like-ul nu ține de foame.



6 Comentarii

  1. Despre mizeria Zelist care ii pune pe Bazavan pe locul 2 si pe Manafu pe 6, in timp ce Tolontan, care are mii de share-uri, e pe locul 8, nu mai scrie nimeni? cum e posibil sa se prezinte Bazavan drept „al doilea cel mai influent blog din tara” si lumea sa o creada, doar pentru ca exista aceasta mizerie numita Zelist care legitimeaza printr-un mecanism prost gandit o minciuna cat casa? Intrati pe al doilea cel mai influent blog din tara. Veti vedea ca e pustiu. Intrati pe pagina de Fb aferenta, e la fel de pseudopustie. In timpul asta locul 8 are zeci de mii de cititori zilnic si mii de share-uri.

    (0)
    1. Tolontan are mii de reacții acum, Zelist parcă ținea cont și de linkurile din alte bloguri de-a lungul timpului. Faima pe Facebook e efemeră, dar poți întreba direct la Zelist care sunt criteriile. Și mai sunt mulți bloggeri care au cerut singuri să fie scoși din topul general.

      (0)
  2. tolontan are mii de reactii mereu, spre deosebire de Bazavan care nu are nici reactii, nici trafic, nici nimic. si totusi Bazavan se prezinta drept al doilea cel mai influent blog din tara. pt ca niste bloggerasi necititi de nimeni au pus-o in blogroll. asta e mecanismul dupa care functioneaza zelist. nu traficul real, nu influenta reala, niste linkuri pe cat mai multe bloguri necitite de nimeni.

     

    (0)
    1. Tolontan are un trust întreg în spate cu un mecanism de promovare în grup, Bazavan are un blog pe care scrie ea, ca idee. Nu îi iau apărarea, dar stiu că are cititori. Și oricum, depinde pentru ce folosești Zelist, dacă vorbim de alegerea unor bloggeri pentru campanii e doar punctul de plecare, nu criteriul decisiv. Și nu vreau să mă gândesc cât ar costa un articol la Tolo, probabil cât 10 articole pe niște bloguri decente. Da, are reacții pe articolele sociale, ar vinde oare la fel de bine dacă ar scrie despre ultimul model de șampon, smartphone, mașină… Nu cred.

      (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: