Freelancing: Cum stabilim prețul corect pentru serviciile oferite

Una din primele întrebări pe care și le pune un freelancer e asta, care e prețul corect? Câți bani să cer pentru serviciile mele?

Pretul Corect

Mi s-a întâmplat și mie. Să spunem că treci de primul hop și găsești clientul dispus să te plătească pentru ceea ce știi să faci, indiferent că e copywriting, blogging, SEO, PR, design, branding, realizare de site-uri etc. Cum știi cât să îi ceri? Dacă ai prieteni în domeniu poți să îi întrebi pe ei cât cer, dar în final fiecare freelancer lucrează altfel, are altă experiență, aptitudini, deci nici prețurile nu au cum să fie identice. Important e, mai ales la început, să te afli pe undeva pe la mijloc. Să nu te vinzi nici foarte ieftin pentru că vei fi perceput ca slab calitativ dar să nu ceri nici foarte mult, pentru că vei alunga clienții.

Ca freelancer ai trei variante de tarifare, fiecare cu avantajele și dezavantajele ei: plata pe ora de lucru, plata pe proiect sau plata pe proiect ținând cont și de numărul de ore lucrate la proiect versus cele estimate inițial. Ultima variantă s-ar putea să cea mai corectă pentru tine și pentru client, dar depinde de fiecare cum își tarifează serviciile.

Înițial eu făceam calculele plecând de la banii pe care îi luam de la job, că vorba aia, lucrez în marketing. Calculam cât timp îmi ia să rezolv proiectul, vedeam cât aș fi luat de la job în aceeași perioadă și înmulțeam cu 2, pentru că ăsta e adevărul, la noi pentru salariul net pe care îl primești în mână de fapt angajatorul plătește cam dublu. În plus ca freelancer mai ai și alte cheltuieli de care trebuie să ții cont (echipamente, traininguri, cărți, asigurare medicală, fondul de pensie…), nu se rezumă totul doar la salariu.

După un timp mi-am dat seama că nu pot ține cont doar de numărul de ore muncite. Dacă pot rezolva un proiect de 4 zile în două zile clientul ar trebui să plătească per proiect, nu? În fond pe mine mă interesează să trag cât mai tare pentru a îmi lua banii iar pe client îl interesează să își vadă treaba terminată cât mai repede.

În final ajungi la concluzia că prețul pentru serviciile oferite e un mix pe care îl obții plecând de la nevoile tale (cheltuieli, dezvoltare profesională, echipamente), tarifele percepute de concurență (ceilalți freelanceri) și mersul pieței.

Totuși, încă mai am multe de învățat când vine vorba de freelancing și stabilirea prețului corect pentru serviciile oferite. Dacă sunteți freelanceri sau lucrați în marketing ori vânzări știți cum e, niciodată nu știi destul despre lucrurile astea.

Pe 31 ianuarie Emanuel organizează la Iași un workshop dedicat freelancerilor, antreprenorilor și oamenilor de marketing sau vânzări. Tema workshop-ului este chiar cea de mai sus, stabilirea prețului corect pentru serviciile oferite.

Poți învata CUM și CUI să vinzi mai mult, dar și mai profitabil.

Teme abordate:

  • psihologia consumatorilor și cum influențează ea deciziile legate de preț;
  • cum poți pune preț pe un serviciu intangibil;
  • care e cea mai buna metoda de tarifare? pe oră, pe proiect?

Numar limitat de locuri: maxim 21 de participanti.

Mai multe detalii despre workshop și taxa de participare găsiți pe martonca.ro/workshops.

Voi cum vă stabiliți prețul pentru serviciile oferite ca freelanceri?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

7 Comentarii

  1. Multumesc pentru urari si pentru recomandare Paul :).

    La prima vedere as fi de acord see you tine. Pretul poate parea mare (cu siguranta nu este "prea" mare) dar intr-adevar, inteleg pe deplin daca cineva imi spune astazi ca pretul este mare.

    Insa pot sa-ti dau cel putin 3 argumente care justifica, din punctul meu de vedere, acest pret:

    1.Calitatea continutului – care pleaca in primul rand de la munca de research pe care am facut-o ca sa pregatesc workshopul. In ultimele luni (de prin august anul trecut) am citit mai mult de 300 de articole, e-book-uri, whitepapers si bloguri pe tema asta si cateva (destul de multe) carti. Toate acestea au fost trecute prin filtrul experientei mele acumulate in marketing, in 3 industrii total diferite (comert, servicii financiare, productie si distributie bijuterii), in Belgia si Romania, implicat fiind mai ales in proiecte de lansari de produs, in care am luat zeci de decizii de pricing – unele au fost bune, din altele am invatat 😛

    2.Valoarea pentru participanti – pretul este de departe cea mai importanta componenta a mixului de marketing (stabileste un pret prea mic si nu poti supravietui ca afacere, stabileste un pret prea mare si nu esti competitiv. Unde tragi linie, dupa ce criterii?). Si totusi este unul dintre aspectele caruia I se acorda de obicei cea mai putina importanta si cel mai putin timp dintre toate activitatile de marketing – cat timp ai consumat in ultima luna gandindu-te si muncind pentru campanii de promovare, si cat timp experimentand si facand research pentru a fi sigur ca pretul pe care il ceri este cel optim? Eu sunt convins ca informatiile pe care le voi prezenta au o valoarea incredibil de mare pentru participanti si este o investitie pe termen lung si nu o cheltuiala.

    3.Garantia clientului multumit – cine nu este multumit de workshop isi primeste toti banii inapoi. Si poti sa fii sigur ca am de gand sa livrez un workshop de calitate, astfel incat sa nu vrea nimeni sa-si ceara banii inapoi :).

    Mai sunt multe alte argumente, dar le pastrez pentru participantii la workshop 🙂

  2. Razvan, sa stii ca daca exista doritori eu fac workshop-ul de 8 ore. Continut am pentru 3 zile de discutii, nu asta e problema. Doar ca eu am plecat de la ipoteza "If I Had More Time I Would Write a Shorter Letter" (Blaise Pascal). Si eu mi-am luat timp suficient (cateva luni) ca sa pregatesc un workshop mai scurt si mai bun.

    M-am gandit ca nu sunt multi cei care ar vrea sa stea 8 ore intr-o sala sa discute despre pricing. Astfel ca obiectivul meu principal a fost sa reduc toate informatiile si exemplele la esential, la cele mai importante si care ar putea avea impactul cel mai mare.

    Va fi o pastila foarte foarte concentrata, daca vrei, care va fi absorbita de „organism” in timp.

    De aceea eu consider ca, pentru valoarea informatiilor prezentate si pentru potentialul lor de a ii ajuta foarte mult pe participanti pe termen lung, pretul de 146,21 euro este pretul corect pentru acest workshop de 3 ore :).

  3. 1. eu imi stabilesc pretul in functie de orele de lucru (esential este si nivelul de pregatire al partenerului) si de alte intentii privind acel proiect (am avut si situatii in care am preferat sa-l dau cu mult sub pretul normal pentru a-mi putea deschide anumite usi necesare in alte proiecte).

    2. timpul alocat unui proiect depinde foarte mult de nivelul de pregatire al prestatorului si de modul in care acesta are organizate informatiile necesare.

    3. @Emanuel: As fi curios in baza carei functii ai obtinut pretul final – pragul e subiectiv, nu ma leg de el, dar cum de ti-a iesit cu zecimale?

    (0)
  4. @Tudor: eu am ajuns in timp la concluzia ca stabilirea unui pret optim este intr-o mai mare masura o arta decat este o stiinta exacta. Chiar daca la prima vedere se lucreaza numai see you cifre, see you functii, see you procentaje si tabele, see you cat lucrezi mai mult in domeniu si iti pui mai multe intrebari, si incerci sa gasesti solutii la probleme foarte concrete, see you atat iti dai seama ca foarte multi dintre factorii care conteaza in stabilirea unui pret nu pot fi cuantificati, nu ii poti reduce la o cifra pe care sa o introduci ca variabila intr-o functie (ca sa folosesc din nou o expresie cunoscuta "not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts").

    Sunt convins ca ai sa intelegi ca nu am cum sa explic aici cum am ajuns la acest pret pentru workshop :). Daca vrei sa afli rationamentul din spate (pentru ca exista un rationament destul de complex) va trebui sa participi la workshop :).

    Multumesc pentru intrebare.

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: