Cum stă treaba cu influencerii pe internet și influența asupra cumpărătorilor

Am văzut la Victor rezultatele unui studiu realizat de Starcom MediaVest Group, “Influence Me”, și mi s-a părut interesantă partea cu vedetele offline și influența lor pe internet. Deși atrag cel mai mare număr de fani pe rețelele de socializare, “Celebritățile” sunt considerate influențatori doar de către unul dintre 5 internauți, ele fiind urmărite mai mult pentru divertisment și nu neapărat pentru informațiile pe care le oferă.

Pe românește, chestia asta înseamnă că fanii urmăresc vedetele astea din muzică, fashion, televiziune și pe internet, dar nu prea sunt influențate de ele să cumpere chestii serioase. În primul rând pentru că nu au credibilitate foarte mare în alte domenii decât unde activează ele, și în al doilea rând, și asta e opinia mea, pentru că majoritatea fanilor vedetelor nu au bugete pentru chestiile pe care le văd la vedetele favorite.

Degeaba vezi tu că Smiley pune poze cu el și ultimul model de iPhone, dacă tu ai 16 ani, stai cu părinții și alocația ta lunară de 86 de lei.

Sau poate că ți se pare mișto ținuta unei fashioniste primită de la nu știu ce casă de modă, dar dacă stai cu părinții tot de la Zara sau H&M îți cumperi hainele, maxim te inspiri din pozele lor.

Studiul ăsta e bun pentru un reality check prin agenții și companii, când vor să facă campanii cu influenceri pe internet și nu numai. Ok, laptopul nostru costă 8000 de lei, cu cine ne asociem, cu vedeta aia care e iubită de puștani sau cu blogul ăla de IT care e citit de oameni de business și pasionați de tehnologie, care au și bani pentru jucăriile vândute de noi? Și exemplele pot continua.

influenceri-online-page-001 (1)

De aia dacă vă uitați un pic pe la americani vedeți că vedetele din muzica pop de exemplu nu promovează pe internet de regulă gadgeturi scumpe sau mașini de lux, ci sucuri, mâncare, snacks-uri sau haine de la branduri accesibile, chestii pe care și le poate cumpăra tot poporul, adică fanii lor. Oamenii din agenții știu să facă un profil de client, să bage în campanii influencerii potriviți pentru fiecare tip de public.

Principalele categorii de influențatori în mediul digital românesc sunt „Profesioniștii”, „Persoanele ca noi” și „Celebritățile”, reiese din cel mai nou studiu “Influence Me”, realizat de Starcom MediaVest Group. Noul studiu identifică și descrie principalele categorii de influențatori în online, precum și rolul acestora în strategiile de comunicare ale brandurilor.

„Profesioniștii” sunt persoanele cu expertiză într-un anumit domeniu (Media, IT, Medical etc.). Aceștia sunt influențatorii urmăriți de cei mai mulți useri online din mediul urban (60%), acoperind o plajă largă de interese.

„Profesioniștii” atrag, în principal, o audiență matură (între 25 și 44 ani), cu educație și venituri peste medie, interesată să primească informații de calitate, pentru a alege produse potrivite pentru nevoile lor, să se dezvolte profesional sau să înțeleagă mai bine realitățile cotidiene.

Principalele domenii în care activează sunt sănătate, IT sau media, însă pot livra și conținut folositor în arii adiacente, precum: gătit, sănătate/nutriție, gadgeturi & telecom, călătorii, IT/software, știri/evenimente.

„Profesioniștii” și-au creat imaginea de influențator în mediul offline, la TV sau în mediul online cu ajutorul Facebook, al blogurilor sau al aparițiilor în presă. Continuă să activeze în aceste medii online, dar își extind influența și pe site-uri de știri, pe Twitter sau Pinterest.

“Persoanele ca noi” sunt influencerii care și-au dobândit un statut într-un anumit domeniu, datorită furnizării constante a unor informații relevante pentru un anumit segment.

Se aseamănă în multe aspecte cu “Profesioniștii”, dar sunt urmăriți de o audiență mai restrânsă (42% din online users) și mai matură (53% dintre ei au vârste peste 35 de ani). S-au remarcat prin online, fiind găsiți pe Facebook, Instagram, bloguri, prin Google Search, recomandările prietenilor sau în urma discuțiilor de pe forumuri.

Principalele domenii despre care scriu “Persoanele ca noi” sunt călătorii, timp liber, povești din viața de zi cu zi sau recomandări culinare.

Influențatorii din această categorie sunt apreciați pentru că sunt bine informați, corecți, originali și încearcă mereu lucruri noi. Legătura creată cu followerii se bazează pe statusul social comun, ei fiind oameni obișnuiți, fără un renume câștigat în showbiz sau într-un anumit domeniu profesional, dar cu care audiența poate relaționa relaxat.

Abordează cel mai des teme legate de viața de zi cu zi, precum: gătitul, călătoriile, sănătate/nutriție, gadget-uri sau modă. Cu toate acestea, 29% dintre cei care îi urmăresc citesc în paralel și conținut pe aceeași temă, publicat de “Profesioniști”, pentru a fi la curent și cu perspectiva experților.

„Celebritățile”.
Deși atrag cel mai mare număr de fani pe rețelele de socializare, “Celebritățile” sunt considerate influențatori doar de către unul dintre 5 internauți, ele fiind urmărite mai mult pentru divertisment și nu neapărat pentru informațiile pe care le oferă. Influența lor se manifestă la un nivel aspirațional, în domenii legate de stilul de viață al celor care le urmăresc: modă, informații culinare/nutriție, călătorii, sănătate etc.

Motivele principale pentru care atrag un număr mare de foloweri sunt, mai degrabă, voaioristice: pentru a afla ce produse noi au încercat, pentru divertisment, pentru a descoperi noi povești de viață interesante sau alte informații online, ca o completare pentru conținutul primit de la TV.

Cele mai influente celebrități în rândul utilizatorilor online sunt cântăreții, prezentatorii TV și actorii. Aceștia se remarcă mai ales prin intermediul TV-ului și radioului, dar sunt prezenți și pe alte canale online ca Facebook, YouTube, Bloguri, Instagram, Twitter sau Vine.

Celebritățile sunt urmărite în mediul online mai ales de tineri (cu vârste între 18 și 34 de ani), nu foarte activi pe piața muncii și cu venituri sub medie. Cu toate acestea, pentru ei contează statutul social, dovadă fiind faptul că, pe lângă celebrități, urmăresc în proporție de 38% și “Profesioniștii”. Sunt atrași în special de conținutul vizual oferit de celebrități și așteaptă zilnic poze sau videoclipuri de la ei, dar și comparații de produse sau articole.

În funcție de rolul îndeplinit de fiecare tip de influențator, se pot crea obiective specifice de comunicare. Cele trei categorii pot să se suprapună atât la nivel de audiență, cât și la nivelul rolurilor pe care le pot juca în strategiile și campaniile de comunicare ale brandurilor.

Pentru educarea consumatorilor, creșterea credibilității sau a performanței produselor, se recomandă comunicarea prin intermediul Profesioniștilor.

Dacă se dorește crearea unei conexiuni emoționale, educarea sau relevanța unui produs, se recomandă categoria “Persoane ca noi”.

În ultimă instanță, dacă obiectivele constau în creșterea notorietății, stabilirea unei imagini premium sau aspiraționale, asocierea cu un brand pentru tineri prin divertisment, cea mai bună opțiune este includerea unei celebrități în campania de comunicare.

Studiul a fost realizat în luna aprilie 2016, pe un eșantion de 855 de internauți, cu vârste între 18 și 55 de ani, care locuiesc în mediul urban și este al treilea infografic din seria “Influence Me” realizat de Starcom MediaVest Group.

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

3 Comentarii

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: