Dragă bloggere, îți propunem un parteneriat: noi luăm banii, tu rămâi cu fanii

Liviu are un articol interesant despre bloggerii care au ajuns atat de tari ca nu mai promoveaza nimic pe gratis. Totuși, el nu a menționat și cealaltă variantă, în care firmele sau agențiile se folosesc de bloggeri pentru a genera buzz gratuit, a promova diverse acțiuni pentru clienți, pentru branduri, acțiuni pentru care ele încasează bani buni, taie facturi. Cu alte cuvinte, noi convingem bloggerul să scrie moca, dar luăm bani pentru că el a scris.

Am primit așa de multe propuneri de parteneriate de genul ăsta, în care eu trebuia să scriu pe blog nu știu câte articole de promovare în scopul unui link pe site-ul evenimentului, site ce abia fusese pornit, încât aș fi bogat dacă primeam 1 euro pentru fiecare propunere de parteneriat tip barter. Ultima dată mi s-a propus un parteneriat în care eu scriam vreo 3 articole de promovare a unui eveniment și ei mă menționau pe pagina de Facebook a evenimentului. Eveniment unde se plătea intrarea, și se plătea destul de mult. Da, cam acolo s-a ajuns când vine vorba de parteneriatele astea.

Apropo, barterul reprezintă un acord prin care părțile convin să schimbe între ele mărfuri de valori egale. Propunerile de care scriam mai sus nu sunt bartere, cât timp tu ai ceva valoros de oferit ca blogger, ai o audiență, ai o comunitate, iar la schimb primești niște firmituri fără valoare.

Să revenim la subiect, la bloggerii ăștia care cer bani pentru a scrie. Eu cred că nu e chiar așa de negru dracul.

Nu e nimic mai plăcut ca blogger, după câțiva ani de scris constant pe blog, decât să vezi rezultatele muncii tale. Ai o comunitate de oameni care te citesc constant, care îți comentează articolele, ceea ce scrii tu pe blog generează reacții online, ba poate chiar și offline dacă ești bun. Ai fani, ai o audiență, în lumea ta unii chiar zic că ești faimos. Pe lângă asta, dacă ești destul de vizibil, dacă îți dai interesul, te implici, încep să curgă și propunerile de colaborare cu diferite firme, branduri, evenimente. Pentru unele poate primești bani, pentru altele poate primești avantaje.

Și e bine, mai ales când acele propuneri se mulează pe interesele tale, când primești bani sau ai alte avantaje pentru a scrie despre ceea ce îți place, despre ceea ce poate ai fi scris oricum pe blog. Nu e nimic mai plăcut decât să trăiești din ceea ce îți place, nu?

Totuși, poate că la început ești entuziasmat, accepți orice colaborare, orice propunere, de multe ori scrii fără a cere ceva, doar pentru că îți place o idee, un proiect, un eveniment. Nu mai zic de campanii umanitare, te implici trup și suflet, vorba aia, dacă poți să ajuți pe cineva de ce să nu o faci, nu?

Problema apare când afli că ești luat de fraier. Că sunt agenții sau firme care te conving să scrii de dragul unei idei, dar ei vând clientului sau partenerului articolele tale pe bani frumoși. Că tu scrii pe moca despre un eveniment, dar ei fac bani frumoși din vânzarea de bilete. Că sunt proiecte care au buget de promovare, dar dacă pot să obțină promovarea gratuită pe bloguri de ce să nu păstreze bugetul? Că tu ai scris cu entuziasm fără a cere nimic la schimb, iar altul a scris doar așa, ca să scrie, și a primit bani pentru asta.

Atunci începi să te schimbi. Începi să nu mai accepti orice colaborare, orice parteneriat. În ochii unora te-ai ajuns, dar de fapt tu te-ai maturizat și ai început să vezi realitatea. Nu tot ce zboară se mănâncă.

Nu spun că bloggerii trebuie să ceară bani pentru orice parteneriat, că trebuie să vezi în orice propunere de colaborare o sursă de bani. Eu cel puțin scriu despre multe evenimente, branduri sau campanii fără a mă aștepta la ceva în schimb, doar pentru că îmi plac. E și normal, în fond sunt un tip ce lucrează în marketing. Idem, nu mi-a trecut niciodată prin cap să trec bani pentru o campanie umanitară sau de CSR care mi-a plăcut. Pur și simplu am scris. Nu pot să scriu zilnic despre campanii, pentru că nu ăsta e scopul blogului, dar când pot da o mână de ajutor o fac.

Totuși, bloggerii nu ar trebui să se vândă pe gratis, mai ales dacă partenerii lor fac bani. Promovarea costă, fie că e vorba de bani sau alte avantaje pe care le obții.

De reținut pentru bloggeri este că oricum ar fi, orice ar promova, ar trebui în primul rând să se gândească la audiența lor, dacă parteneriatul se pliază pe profilul cititorilor, dacă ceea ce vor scrie pe blog este util pentru cititori. După asta apar restul dilemelor, fanii, banii și dușmani.

Mă înșel?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

10 Comentarii

  1. Nu inteleg de ce trebuie sa te simti ofensat atunci cand cineva promoveaza gratuit ceva. Mai degraba te-ai intreba daca meriti tu banii pe care te gandesti sa-i ceri pentru serviciile tale, banuiesc ca asta ar fi dilema de baza.

    (0)
  2. Marius, ca sa raspund la intrebarea ta de pe twitter, eu cred ca gresesti. Sa ma si explic. Consider ca notiunea de valoare a cuiva depinde de o multime de variabile, majoritatea subiective. Astfel, ce tie ti se poate parea o chestie ne-valoroasa, care nu merita un barter, mie mi se poate parea super-valoroasa.
    Dincolo de grila de evaluare a fiecaruia, mi se pare foarte ciudat sa pui problema in modul urmator: „ala face atati bani si eu scriu degeaba”. Poate ca o gandire de aceasta are si avantaje personal, determinand multi bloggeri sa devina „agentii” si sa treaca peste intermediarul clasic, agentia. Totusi, cred ca astfel ei se transforma in niste intermediari, devenind exact ceea ce condamnau in urma cu ceva vreme.
    De ce sa fiu eu macinat de cat castiga altul? Oare ma ajuta sa-mi fac treaba (sa-mi scriu articolul propus) mai bine? Eu zic ca nu. Sincer, incerc sa ma educ sa nu imi pese de cat castiga altii, caci recunosc, si eu sufar de acest defect.
    PS: Parerea mea, ca tot ai cerut-o.

    (0)
    1. Eu nu am o problemă cu faptul că unii bloggeri câștigă mai mult ca alții, e un lucru normal. Diferă traficul, influența, nișa pe care scrie, poate chiar și vânzările generate, dacă e o campanie ce are ca scop atragerea de clienți. Problema mea e legată de agențiile sau firmele care îți cer ție să scrii gratuit sau pentru niște beneficii insignifiante, dar ei vând faptul că tu ai scris pe bani buni clientului final. Cât despre bartere, sunt de acord, ce nu e valoros pt un blogger poate fi valoros pentru altul, dar totuși, unele propuneri sunt jalnice indiferent de blogger.

      (0)
  3. Scriu destul de rar articole in care sa promovez gratis un eveniment, dar o fac cand evenimentul sau serviciul in cauza chiar imi place. Si pentru asta nu am nevoie de bani. In general insa campaniile pe blogul meu sunt PLATITE. Pentru ca timpul meu costa, serverul costa, daca as plati sa mi se faca designul pe blog, ar costa si asta. Si, atat timp cat exista o campanie in derulare si o agentie care ia bani pentru asta, consider ca este normal ca, daca tot imi ‘intoxic’ cititorii cu articole de promovare, sa iau un ban pe asta.

    (0)
    1. Eu de obicei încerc să combin utilul cu plăcutul, adică să scriu articole interesante pt cititori, chiar dacă primesc bani pt a le publica. Mereu poate fi găsit un unghi din care până și un subiect relativ neinteresant devine atractiv, dacă știi cum să îl prezinți.

      (0)
  4. Eu de cateva luni am revenit in blogging, dar mai mult pe partea de beauty. E foarte funny cand vad unele fete ca printre cosmetice si o manichiura, strecoara articole despre toalete ecologice si instalatii de gaz :)))
    Foarte buna ultima fraza, am sa share=uiesc articolul si pe grupurile din care fac parte.

    (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *