Lectia de PR, capitolul email

Victor imi zicea demult ca ar trebui mai multe articole de genul asta. Eh, mai bine mai tarziu decat niciodata. Sa incepem.

Nu stiu altii cum sunt , dar eu, in momentul in care primesc un comunicat de presa de la o persoana pe care nu am mai intalnit-o pana acum, ma astept ca persoana de la capatul celalalt ( marketer, PR, consultant online, whatever ), sa cunoasca cateva reguli elementare:

1. Sa se introduca. Fara formule plictisitoare, e de ajuns un simplu „Salut, sunt Daniel, am vazut ca scrii misto ( sau naspa ) si m-am gandit sa te felicit sau sa te injur pentru articolul despre…. Poate ne vom mai intalni pe viitor, apropo, eu lucrez ca … la compania….” Adauga bloggerii de care vrei sa te apropii pe Twitter, mai comenteaza la posturile lor, mai du-te pe la blogmeeturi. Cum vrei ca cineva care nu are nici o tangenta cu tine sa te promoveze gratuit, desi tu faci bani de pe urma promovarii?

In momentul in care imi trimiti un mail, un comunicat de presa, fara a ma cunoaste, in care primul cuvant este un link catre site-ul pe care vrei sa il promovezi, deja ti-ai dat singur in cap!

2. Sa nu treaca adresele tuturor celor carora le trimite mailul in primul camp. Lectia de email pe intelesul tuturor ne spune urmatoarele despre campurile acelea:

  • TO – prima persoana careia ii trimiti mailul ( sau persoanele ). Toate adresele de mail de acolo apar le apar tuturor celora care primesc mailul. Nu e bine, mai ales daca sunt persoane din companii diferite, concurenti, adrese de email secrete etc. Cum ar fi sa trimit o cerere de oferta la 100 de firme, toate emailurile fiind puse in campul „TO”?
  • CC (carbon copy ) – idem primul camp, doar ca aici pui adresele de mail ale celor pe care nu ii vizezi direct. De ex trimiti un mail unui coleg, dar vrei sa stie si seful. Emailul sefului il pui in CC.
  • BCC ( blind carbon copy ) – aici pui toate adresele de mail, daca nu vrei sa apara ca vizibile destinatarilor. Pe scurt, trimiti un mail la 100 de persoane, insa pui adresa ta sau una oficiala in „TO” iar emailurile celor 100 in BCC. Inapoi la reguli. Ati retinut, „BCC e bun pentru spam, „TO” nu!

3. Sa nu ceara nimic in mod expres, cel putin nu de la primul mail. Formulele gen:
Evident, vom aprecia un mesaj postat pe blog, legat de acest eveniment important pentru noi. Daca doriti alte informatii, imagini etc., va stau la dispozitie.” nu conteaza pentru cel care primeste mailul, eu consider ca sunt penibile, mai ales daca cele doua persoane nu se cunosc intre ele, iar prima, cea care trimite mailul, nu se prezinta ( vezi 1 ). Daca e ceva cu adevarat important in email, vor apare articole fara a se cere expres asta. Daca nu, e nasol, probabil chiar e important doar pentru expeditor acel comunicat.

4. Sa nu ataseze comunicatul in PDF. Formatul PDF nu e bun pentru comunicate de presa, pentru ca nu poti utiliza textul si/sau fotografiile din document. Stiu, ai facut comunicatul in Word, l-ai exportat in Photoshop, l-ai editat, aranjat si dupa l-ai bagat in PDF, probabil cu programul PDF995 care converteste din Word in PDF. Esti mandru de tine, comunicatul arata fain, ai trimis si mailul, de acum bloggerii trebuie sa scrie, nu? GRESIT.

Explicatia e simpla. Bloggerii carora le-ai trimis comunicatul nu au scris nimic ori pentru ca nu ai respectat primele 3 reguli, ori pentru ca scriu doar pe bani despre comunicate neinteresante, ori pentru ca au vrut sa scrie, dar nu au avut textul pe care sa il copie, din care sa extraga ideile. Eu nu stau sa caut unde ai pus comunicatul online, doar mi l-ai trimis pe mail. Aaaa, l-ai trimis in PDF? Nasol pentru tine, nici un blogger nu se va apuca de printscreenuri dupa comunicat sau convertiri din PDF in Word. Jurnalistii cred ca nici atat.

Inca se mira oamenii de marketing de ce bloggerii nu raspund la mailurile venite de la PR-isti, PR-iste, dar nu analizeaza deloc cauza problemei: ei insisi.

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

39 Comentarii

  1. Am un singur amendament: daca e exportat calumea din Word in PDF poti selecta si copia textul fara probleme. 🙂

    In rest, ai dreptate, desi la punctul 3 am o problema: au fost PRisti care mi-au trimis comunicatul fara sa ceara in mod expres sa il public si, dupa ce mi-am facut datoria de blogger, m-au intrebat ca „cine ti-a cerut tie punctul de vedere?”. Prin urmare eu prefer sa primesc cerinta scrisa negru pe alb…

    PS: Daca Victor ti-ar fi spus sa scrii despre eleva porno ai fi scris? 😀

    (0)
  2. Prefer PDF. Exista un reader PDF pentru orice platforma software (Win, Mac, Linux dar sipentru dispozitive mobile cu Symbian, Win Mobile, Android etc.) Cu foarte mici exceptii, un document continand text convertit (printat) la PDF va produce un PDF cu text selectabil / utilizabil ulterior. Nu sustin documentele Word. Trebuie sa ai o suita stufoasa si inutila de aplicatii ca sa-l deschizi. Iar daca iti mai ataseaza un *.docx au incurcat-o: numa’ cel mai nou Office poate sa-l deschida.

    (0)
  3. Sorry, nu am Microsoft Office instalat. Acasa folosesc Ubuntu Linux iar la birou, MacOS. Pe amandoua am OpenOfficeOrg (care, apropo, se descurca inclusiv cu *.docx).
    Un PDF de 80MB este foarte mare. Precis contine mai mult decat text, poate mai multe pagini si pe un format mai mare decat A4. Iar o conexiune de 128K este foarte modesta azi.
    Inchidem polemica doc/pdf aici.
    In ce priveste articolul, ai mare dreptate si te sustin. Cred ca tot mesajul respectiv trebuie sa fie in corpul emailului, fara atasamente inutile.
    Bafta!

    (0)
  4. a, si uitai sa te intreb ce te face sa crezi ca majoritatea serviciilor de mail te lasa sa trimiti/primesti atasamente de 80MB si ce te mai face sa crezi ca intr-un pdf cu permisiunile puse ca lumea nu poti sa selectezi un text si sa ii dai copy sau nu poti sa dai click dreapta pe o imagine si sa ii dai copy image?

    (0)
  5. @Andrei (al doilea post).
    Da, nu cred sa existe serviciu de mail prin care sa poti trimite atasamente de 80MB (rezulta un mesaj de peste 100MB). Cat despre permisiunile din PDF si (re)utilizarea textului, cam acelasi lucru l-am spus putin mai sus.

    (0)
  6. @Marius Sescu: Ma gandeam ca daca articolul e despre email, te referi tot la mailuri, greseala mea, dar la celalalte 2 intrebari nu ai raspuns. Sigur ai citit ce am scris?

    (0)
  7. Prin SMTP maximul este de 30 mb.
    Horatius – cat stai sa printezi un .pdf versus un .doc ( marimi peste 10 mb ).

    Nu sunt pro Office, dar in unele cazuri, ca cel de fata, este mai util.
    Cea mai buna solutie pentru comunicate ar fi HTML-ul, dar sa nu exagerez totusi cu pretentiile.

    (0)
  8. Ce comentarii aberante pe aici.

    Eu sunt de acord cu toate punctele doar ca nu ar trebui spamata o lista de mailuri, ci targetat la bloggerii care scriu despre domeniul respectiv.

    (0)
  9. Intr-adevar, polemica Word – Pdf e total relevanta.
    Omul a facut un fel de manual pentru pr-isti si asta-i laudabil.
    De acum inainte, cand mai primesti comunicate de presa sinistre, poti sa dai un reply sec la postul asta.

    (0)
  10. Nu stiu cati fani ai si ce varste pot avea,dar eu de cand te-am gasit ,am devenit unul .Poti sa razi de mine ,nu ma deranjeaza.Sunt pensionara ,am 60 de ani si pentru ca am inceput acum cativa ani sa umblu pe aici,am multe de invatat.De la tine,daca imi permiti sa te tutui,am invatat si voi invata multe.Adevarul e ,ca ma si pasioneaza,as vrea sa stiu ca voi tinerii sa butonez.Unele le mai stiu,cum e cea cu BCC-ul,altele nu.Am invatat singura, cam tot ce stiu cautand, timp liber am destul,mai putin de trait.Vad ca varsta te ajuta mult,ca experienta de viata,ce se poate aplica si pe internet.Uneori sunt mandra cand vad atii mai prosti ca mine.Mai am uneori nelamuriri,care le-am gasit in postarile tale.Felicitari pentru ce scrii si cum scrii! Bafta in viata si numai bine.

    (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *