O blogosferă fără comentarii

Mă uitam pe ultimul raport Zelist și am ajuns la o concluzie tristă: sunt prea puține comentarii pe bloguri.

Chiar dacă nu monitorizează toate blogurile din România, Zelist indexează 62,716 bloguri românești. În luna noiembrie ei spun că s-au publicat 201.244 articole pe blogurile respective, care au primit 201.101 comentarii.

Poate nu ați prins ideea. Numărul comentariilor la articole e mai mic decât numărul de articole publicate luna trecută. Și nu e o excepție, în lunile anterioare cifrele au fost similare. Am putea spune că fiecare articol publicat luna trecută pe bloguri are cel puțin un comentariu, dar nu e așa. Ok, poate sunt mulți bloggeri la început de drum, care nu știu cum să se promoveze online, dar restul ce fac?

Dacă luăm în calcul faptul că blogurile ce trec de câteva sute de vizitatori pe zi au la fiecare articol câteva comentarii, iar blogurile mari au zeci, poate chiar sute de comentarii per articol, rezultă că sunt multe bloguri care nu au nici un comentariu la articole, zi de zi. Nu aș spune 50.000 de bloguri fără comentarii, deși e posibil să fie o cifră apropiată de realitate.

De ce apare egalitatea asta între numărul de comentarii și cel de articole pe bloguri, de ce lipsesc comentariile de pe bloguri?

  • În primul rând datorită principiului 90-9-1.
  • În al doilea rând datorită faptului că cei 3 milioane de cititori de bloguri de la noi de multe ori nu au ce să comenteze la articole, nu sunt îndemnați să o facă. Citesc și merg mai departe.
  • În al treilea rând datorită butoanelor de distribuire a articolelor în rețelele sociale. Like, Share, Tweet, +1 au înlocuit comentariile ca formă de apreciere a unui articol bun. Am și eu articole pe blog cu 30 de tweeturi și 40 de like-uri, dar zero comentarii. Nu e ceva nou.

În final, sunt mulți bloggeri care încă cred că scriu doar pentru ei, numai pentru ei, iar cititorii ajung pe blog doar din greșeală. Sunt bloggeri care generează conținut, dar nu se gândesc la cititori, la ce i-ar interesa pe aceștia să citească, nu încearcă să îi implice în conversație, nu lucrează la brandul personal, la crearea unei comunități de cititori în jurul blogului. Poate să scrii era suficient în 2006, dar nu mai e suficient în 2011, când sunt atâtea mii de bloguri dintre care cititorii pot alege.

Iar dacă în articole cititorii nu sunt invitați să comenteze, nu li se servește un Call to action, ei de ce ar comenta?

8 Comentarii

  1. Sunt deacord cu tot articolul tau. In special cu al treilea punct. „Like”-ul si „re-tweet”-ul sunt, in buna masura, inamicii interactiunii reale. Eu cred ca orice blogger se bucura, in unele momente ale zilei, si de un hater mai mult decat un „Like”. Macar apreciezi efortul. „Like”-ul, de exemplu, e adorabil dar nu ai nicio certitudine, nu stii daca e reflex sau cineva chiar a citit postarea ta. Daca ar fi sa aleg, cred ca bloggerii se hranesc mai degraba cu comentarii care duc inspre alte subiecte, inspre dialog. Like-urile sunt foarte bune, dar sunt ca si un spray de camera cu aroma de levantica!

    (0)
    1. Cam asta spuneau și comentariile la articolul cu principiul 90-9-1. Ok, ai multe like-uri, dar când ai multe comentarii care completează articolul, aduc idei noi, ba chiar îl contrazic e alt feeling, simți că munca ta pe blog chiar are un efect.

      (0)
  2. Marius sunt de acord cu tot ce ai zis pana la punctul : „[…]dar nu se gândesc la cititori, la ce i-ar interesa pe aceștia să citească[…]”.

    Sunt de acord sa implic cititorii, dar nici pe departe sa ii intreb ce vor ei sa vada pe blogul meu. De aceea este blogul meu ca eu sa fiu acela care hotaraste continutul, asa mi se pare normal. Bineinteles ca cer parerea, dar numai la lucruri legate de forma, nu de continut. Cititorii care ma citesc (mai ales cei fideli) citesc blogul pentru ceea ce am scris deja, nu pentru ce ar vrea sa vada pe blogul meu.

    Asta probabil si pentru ca am pornit pe ideea ca voi trata doar anumite subiecte. Nu ai sa ma vezi scriind despre sutiene sau fotbal cand scriu despre inventii/concepte/tehnologie. In rest sunt de acord cu Seth Godin ca trebuie sa iti faci o comunitate si ca primul follower este cel mai important 😀

    (0)
  3. La partea cu scrisul despre anumite subiecte sunt de acord, nici eu nu scriu despre lucruri de care nu am habar sau nu mă interesează. Dar gândește-te că tu știi că scrii despre o anumită temă, dar nu știi ce subiecte ar mai interesa cititorii. Poți face un sondaj sau un articol pe blog în care să întrebi cititorii cum i-ai putea ajuta. Articolele de genul How to prind bine la public. E ok să întrebi cititorii ce articole să mai abordezi, cât timp tu stabilești domeniul din care să fie ele. Numai zic.

    (0)
  4. Eu vad aici doua probleme, de care, in calitate de cititor – comentator m-am lovit real. Ce faci cand scrii un comentariu in contradictie cu autorul articolului si el nu il publica? Simplu: te dezabonezi pentru ca, in general, in Romania numai parerile pro si ultralaudative conteaza sau injuraturile! Al doilea aspect este acela al nebuniei acerbe de a nu permite comentarii pentru backlinks, sub pretextul supid ”sunt in casa mea si fac ce vreau”. Ma refer la comentarii de valoare, nu trei cuvinte scrise NUMAI in scop de obtinere de linkuri.
    Mai sunt si alte motive: bloguri generaliste care nu intereseaza pe nimeni, deci audienta netargetata, lipsa lui Call to action, stimulare pentru fidelizare, articole scrise prost, etc
    Sunt curioasa daca mi se publica comentariul acesta care are si scop de link ( mic, nofollow, fara prea mare relevanta pentru nisa mea si cu anchor text aiurit )! Numai bine!

    (0)
    1. Eu aprob orice comentariu cât timp e on topic, fără înjurături și aduce ceva nou în discuție. Comentariile pentru optimizarea unui site în motoarele le căutare le șterg linkurile, dacă la nume comentatorul își bagă cuvântul cheie, cum ar fi Elicoptere cu telecomandă în cazul tău, sau dacă site-ul promovează porn, viagra etc. Ai comentat on topic, știu că vorbesc cu Maria și nu cu Elicoptere cu telecomandă deci e ok, am aprobat comentariul :).

      (0)
  5. Dintre acele… un comentariu pe articol… trebuie tinut cont ca aproape jumatate sunt scrise chiar de catre autorul blogului, ca raspuns oferit cititorului comentator. Si atunci, sunt multe postari cu zero comentarii, iar unele cu cate doua :).

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: