Pentru bloggerii care participă la concursuri

Mă uit în jurul meu și văd tot mai multe concursuri cu și pentru bloggeri. SCRIE despre produsul nostru sau serviciul nostru și POȚI câștiga un cd, un poster, on voucher de 10 lei, o jumătate de pizza, un suc, o bere la pet, un laptop, un smartphone, o invitație la concert. Premiile sunt mai mari sau mai mici. Unele sunt jenante pentru orice brand care are puțin bun simț și nu vrea să jignească bloggerii, altele sunt extraordinar de tentante.

Cuvintele cheie sunt scrie și poți. Mecanismul campaniilor de genul ăsta e simplu, brandurile speră să convingă câți mai mulți bloggeri să promoveze ceea ce ei vor să vândă, eventual promovând concursul printr-o agenție sau pe blogurile citite, iar în schimb unul, doi sau trei dintre bloggeri vor câștiga niște premii, prin tragere la sorți.

BlogOn

Prost nu e cine cere, e cine acceptă, corect? Am văzut multe articole scrise de bloggeri după diverse concursuri, care spuneau că e ok să participi la concursurile de genul ăsta, ei au scris multe articole, s-au implicat dar în final uite domle, au câștigat, s-au făcut remarcați în blogosferă, au atras atenția brandurilor. Astea sunt prostii. Sunt de acord cu faptul că pentru bloggerii aflați la început concursurile astea sunt o ocazie de a câștiga ceva, pentru că altfel brandurile mari nu ar fi lucrat cu ei.

Problema e alta: participând des la concursurile de genul ăsta bloggerii își scad singuri valoarea. Nici un brand nu va veni direct la tine să te bage într-o campanie, să îți propună o colaborare, dacă știe că tu poți fi cumpărat mai ieftin, dacă știe că tu ești genul de blogger care scrie pentru orice concurs. Asta e realitatea. Cât timp valoarea ta e apreciată printr-o tombolă, la grămadă, înseamnă că tu nu știi să îți apreciezi propria valoare. Te vinzi prea ieftin.

Doi la mână, dacă scrii des articole de genul ăsta, în care recomanzi produsul X sau serviciul Y, fără a avea tangență cu ele sau mai rău, fără a știi despre ce vorbești, cititorii pleacă. Pleacă pentru că ei nu vin pe blogul tău pentru articole de genul ăsta, ci pentru opinii puternice. E o diferență între primirea unui produs în teste și postarea unei recenzii după test versus postarea unei recenzii, dar fără a testa efectiv produsul.

În plus, eu din start aș evita concursurile unde premiile sunt acordate prin tragere la sorți. Concursurile unde există un juriu au sens, pentru că cel puțin speri că talentul tău, munca ta va fi apreciată, dacă te implici. Însă dacă singurul criteriu de participare e scrie un articol munca ta nu e apreciată, ci doar bifată și valoarea ei este aceeași ca a celorlalți participanți.

Există un risc și pentru brandurile care organizează concursuri de genul ăsta – s-ar putea să obțineți multe articole pe bloguri, dar de regulă bloggerii care participă la concursuri au bloguri mici, care nu depășesc 100-200 de vizitatori pe zi. În condițiile astea, nu veți genera prea mult buzz.

Revenind la concursuri, bloggerii ar trebui să își stabilească singuri un cod de etică propriu. De exemplu, dacă participi des la concursuri, asigură-te că numărul articolelor scrise din inițiativă proprie nu depășește numărul de articole plătite. La mine e simplu, pentru articolele din campanii aplic regula de 3 cu 1. La 1 articol de recomandare al unei companii,brand, produs sau serviciu (care oricum au legătură cu ce scriu de obicei pe blog) scriu cel puțin 3 articole care nu sunt sponsorizate. Dacă se întâmplă să recomand și în astea produse sau servicii, chiar dacă nu primesc beneficii directe, e problema mea, dar eu știu că nu îmi aglomerez cititorii cu mesaje sponsorizate.

În plus, nu scriu despre orice pe blog. Știu bloggerii care spun că dacă au un blog generalist pot scrie despre orice, dar eu zic că nu e chiar așa. Dacă tu pe homepage ai 10 articole dintre care 1 e o recomandare pentru un magazin online, 2 e o recenzie al unui gadget, 3 e o recomandare pentru un site de pariuri, 4 un advertorial pentru o bere abia lansată, 5 e un articol prin care spui că participi la nu știu ce concurs ș.a.m.d, nu te întreba de ce numărul cititorilor tăi scade iar tu continui să te consideri un blogger mic.

S-ar putea să îmi iau ceva înjurături pentru articolul ăsta, dar e adevărul. Dacă ai un blog în care scrii DOAR articole pentru concursuri sau articole sponsorizate cititorii tăi vor pleca, iar banii pe care îi vei câștiga vor fi tot mai puțini, deoarece te sabotezi singur și îți scazi valoarea. Nu asta e calea pentru a face bani din blogging, a obține colaborări cu brandurile și a atrage cititorii.

18 Comentarii

  1. Acesta e un articol cu dedicatie pentru Chinezu (Blogal Initiative) si pentru Blogatu (Blog Awards) ?!

    In alta ordine de idei exista bloguri nisate pe participarea la concursuri… cunosc pe cineva care aceasta face toata ziua desi ar putea mult mai mult: scrie la nivel de copyrighter (la creativitate ma refer)…

    (0)
    1. Nope, e cu dedicație pentru bloggerii care uită ce înseamnă să scrie pe blog din pasiune și ajung să scrie doar cu speranța de a câștiga premii sau a face bani. De Blog Awards nici nu știam. Referitor la concursuri, sunt bune și astea, dar în goana după ele îți poți pierde și blogul și cititorii, mulți sau puțini cât ai. Sunt și concursuri ok, cu juriu, mecanism, premii tentante, dar înainte să te bagi la orice fel de concurs ar trebui să te întrebi: Cât cred eu că valorează munca mea, articolele mele?

      Dacă ai un blog doar pentru a participa la concursuri te rog să mă scuzi, dar nu e chiar blog, iar cine scrie pe el nu e chiar blogger, maxim e un editor web care scrie articole sponsorizate pe un site ce folosește WordPress sau Blogger ca platformă.

      (0)
  2. Bun sfat 🙂 dar sper sa nu-l urmeze multi.
    Eu am inceput sa sar blogurile ticsite cu reclame….sau le citesc de pe mobil

    (0)
  3. La mine rata e probabil de 1/100 (1 ‘advertorial’ la 100 de articole de continut). Bun, nu scriu decat rar advertoriale si asta pe bani sau cand particip la un eveniment care-mi pare interesant. Probabil as merge spre 1/10, daca m-ar lovi ofertele, dar nu mai des, pentru ca pana la urma imi pierd cititorii asa. Dupa cum spui si tu, oamenii vin sa imi citeasca articolele, nu sa fie loviti zilnic de advertoriale. Sa nu mai vorbim ca si refuz campanii care nu merg pe ce predic in general 😀

    (0)
  4. In ce priveste concursurile cu juriu depinde si de cat de obiectivi sunt, m-a impins pacatul odata sa fac un mic audit al unui site, dupa ce am vazut la tine pe blog un post, in care ai scris despre concursul cu pricina. Participarea mi-a fost invatare de minte.

    (0)
  5. Mi se pare aiurea sa participi la trageri la sort cu articole pe blog, din moment ce pe viitor vrei sa ceri bani pentru acelasi tip de articole. Cum ai zis si tu, inteleg daca participi la concursuri cu juriu, ca mai particip si eu, insa incerc sa o fac pe subiecte cu care chiar am legatura, nu la fiecare concurs ce apare, indiferent daca ma simt in masura sau nu sa vorbesc despre subiectul ce trebuie abordat…

    Si nu, nu mi se par concursurile metode prin care sa te faci remarcat. Mai bine te faci remarcat scriind constant si cat de cat bine, comentand coerent pe alte bloguri si participand la evenimente din blogosfera… parerea mea…

    (0)
  6. „Dacă se întâmplă să recomand și în astea produse sau servicii, chiar dacă nu primesc beneficii directe, e problema mea”. Cred ca nu e numai problema ta, pe cititor (consumatorul final) il intereseaza rezultatul, nu provenienta.

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: