fbpx

Etapele unui plan de marketing online

Ok, acum că ne-am trezit cu toții din beția Facebook și am redescoperit că Facebook e doar un tool, nu ține locul unei strategii de marketing online, să vedem de fapt ce trebuie să facem atunci când ne propunem să ne promovăm online, care sunt primii pași. Nu. nu nu voi începe cu Ne facem o pagină de Facebook și…

Ideile de mai jos sunt dezvoltate dintr-un curs prezentat recent unei companii care vroia să își stabilească mai bine strategia de promovare online. E probabil cea mai simplă prezentare a unui plan de marketing online, dacă vreți teorii stufoase găsiți o mulțime în cărți.

online_marketing_plan

Foto: Marketing concept via Shutterstock

Trebuie reținut și faptul că planul de marketing online se aseamănă mult cu planul de marketing offline, e și logic deoarece scopul final e același, atragerea de clienți noi, creșterea vânzărilor și îmbunătățirea imaginii brandului.

1.Cine suntem si ce facem

Misiune, viziune, atuuri față de concurență, manual de identitate în social media, manual pentru situațiile de criză. Cine suntem, care e scopul nostru în online, care sunt sursele de venituri, ce le oferim clienților.

Văd multe companii care vor să facă marketing online, dar nu au un USP conturat, nu știu bine nici ei cine sunt, ce îi diferențiază de concurență, ce vor să obțină prin intermediul promovării online. Până nu vă puneți lucrurile astea la punct, până nu aveți imaginea brandului conturată corect, până nu știți de unde plecați și unde vreți să ajungeți nu vă apucați de treabă.

2.Cui ne adresam – analiza pieței și a concurenței

Stabilirea clientului ideal, a rețelelor sociale unde își petrece timpul, a modului în care le utilizează, care sunt interesele sale, ce vârstă are.
Cine sunt concurenții noștri, ce canale folosesc ei, cum se promovează online, ce scopuri au, cum și le ating.

Nu zic  acum că trebuie să știm totul despre clienții noștri și despre canalele folosite de concurență, dar informațiile astea ajută o companie să se focuseze unde trebuie. Ce rost are să te promovezi pe Instagram, dacă tu vrei să vinzi femeilor de 40 de ani care stau în pauza de masă pe Facebook și seara citesc bloguri de fashion și alte chestii interesante pentru femei?

De ce să creezi conținut pe Facebook, când publicul tău țintă folosește de obicei căutările pe Google pentru a cumpăra. Mai bine lucrezi la optimizarea site-ului, creezi un blog dedicat nișei pe care vinzi și faci campanii prin Adwords.

Nu zic acum că o variantă e mai bună ca cealaltă, ci că pentru fiecare brand strategia de promovare e diferită și pleacă de la analiza pieței.

3.Care sunt obiectivele noastre, cum ni le putem atinge

Obiectivele trebuie să fie SMART – specifice, măsurabile, realizabile, relevante, setate pentru un interval de timp. Obiective pot fi de: branding, SEO, creștere vânzări, creștere trafic pe site, PR, promovarea unor servicii sau produse noi, creștere număr de abonați la newsletter, acordarea de asistență clienților

Revin iar la partea cu ne facem pagină de Facebook și după aia vedem noi, care nu este un obiectiv. E important să ne stabilim niște obiective măsurabile, cel puțin pe 6 luni  – 1 an, pentru a monitoriza progresul, a vedea ce funcționează și ce nu. Exemplu de obiectiv: creșterea vânzărilor cu 5% în următoarele 6 luni prin crearea unui newsletter săptămânal și trimiterea lui bazei de clienți actuali. După aceea putem lucra la strategie, la conținutul newsletterului, la creșterea bazei de date etc.

4.Resurse disponibile

Resurse umane, rețeaua de networking, resurse financiare, resurse de conținut (text, foto, video).

Sunt multe firme care se bagă în online fără să stabilească clar cine se va ocupa de ce, cât timp vor aloca, ce buget. Maricica de la secretariat face o pagină de Facebook și gata, ei se promovează online. Stabiliți clar ce oameni se vor ocupa de marketingul online (dacă nu au pregătirea necesară angajați oameni dedicați sau îi trimiteți la cursuri specializate), stabiliți ce buget aveți la dispoziție, cât timp puteți aloca lunar promovării online etc.

5.Strategia de promovare online

Ce canale și rețele sociale vom folosi, ce fel de conținut vom crea pentru fiecare dintre ele, cine se va ocupa de fiecare canal, cât de des vom publica, ce vom publica pe fiecare canal. Strategiile și tipul de conținut diferă de la o rețea la alta. La noi cele mai eficiente  rețelele sociale sunt Facebook, Youtube, Google+ (pentru SEO) și blogurile, cel puțin acum.

Calendarul editorial e foarte important, trebuie să stabiliți un stil de comunicare, ce teme veți aborda, ce tip de mesaje veți posta, dar și o frecvență a publicării mesajelor și să o mențineți, pentru a vă obișnui fanii și clienții cu o frecvență a mesajelor publicate, atât în rețelele sociale cât și pe blog, dacă vă faceți unul.

Nu vă focusați doar pe rețelele sociale ca strategie de marketing. Anul viitor sunt sigur că multe companii vor pune accentul pe newslettere, crearea de conținut pe site și blog, campanii de remarketing, Google Adwords.

6.Măsurarea rezultatelor

Ce metode, aplicații și instrumente folosim pentru a măsura eficiența strategiilor noastre – Facebook Insights, Google Analytics, număr comentarii, reacții generate în rețelele sociale, număr de abonați la newsletter, creșterea traficului pe site, atragerea de clienți noi.

Stabiliți clar ce veți măsura, cum veți aprecia progresul, ce indicatori vă sunt utili.

Mai sunt multe completări de făcut, dar dacă aveți în plan să includeți și marketingul online în strategia de promovare a firmei voastre pașii de mai sus ar trebui să vă ajute.

Aveți întrebări sau completări?

Recomandă

13 Comentarii

  1. Marius as vrea sa ne cunoastem, sa ma convingi de promovarea bussinesului meu pe net. Eu iti raspund la toate jntrebarile legate de ce facem noi ca si companie. Tu te documentezi de ce inseamna obiectul nostru de activitate…imi spui cat ma costa, cum trebuie sa procedez si trecem la treaba.

    • Bună Anca. Dacă eu trebuie să te conving de promovarea unei afaceri pe internet deja bat în retragere. 🙂 Eu nu conving clienții că trebuie să se promoveze și pe internet (ar trebui să știe deja asta), ci îi ajut să aleagă cele mai bune canale și strategii, să își atingă obiectivele de promovare online, în funcție de obiectivele lor generale. Probabil la voi ar trebui început cu site-ul și optimizarea lui pentru motoarele de căutare, dar pentru discuții detaliate mai bine ne auzim pe email sau la telefon – hello at advertica.ro sau http://advertica.ro/contact/, o parte din portofoliu e pe http://advertica.ro/portofoliu/.

  2. Interesant articolul. As mai fi adaugat partea de monitorizare, de colectare a datelor. Pentru a masura si compara progresele facute, monitorizarea trebuie facuta constant, iar din pacate acest lucru se face si nu se face in practica. Sigur ca avem instrumente puternice care sa monitorizeze valorile in locul nostru, dar pe parcurs daca analizam cu o periodicitate clara rezultatele (masuram si analizam) e posibil ca startegia sau planurile sa trebuiasca modificate. Deci nu numai ”ce veți măsura, cum veți aprecia progresul, ce indicatori vă sunt utili.” ci si cu ce periodicitate se vor analiza si de catre cine. Asteptam articole

  3. Ai punctat foarte bine ce este si ce nu este important. Canalele si uneltele se vor schimba, abordarea de marketing ramane.

    Uneori e destul de greu pentru antreprenori sa faca diferenta intre cele doua. Pentru asta e important sa vezi imaginea de ansamblu, contextul problemei si nu doar problema.

    Pana la urma provocarea specialistilor e sa explice acest context fara sa para “complicati” …..cand totul e atat de simplu :)) doar avem facebook (zic clientii)  nu ?

     

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *