fbpx

Publicitate: ce poti face cu 15.000 de euro?

euro

Marketonline a platit 10.000 de euro pentru o campanie derulata pe aprox 40 de bloguri, ce continea o componenta mixta, cu bannere, linkuri catre produse si articole anul trecut. Campania cred ca a avut in primul rand un efect important pentru cresterea relevantei magazinului online in motoarele de cautare, pe langa brand awareness si cresterea numarului de vizitatori si implicit, a vanzarilor. Stiu ca dupa incheiere a fost destul de criticata, probabil datorita si lipsei de implicare din partea unor bloggeri implicati in campanie. Efectul campaniei nu s-a simtit imediat, ci mai degraba in timp.

Dacia a cheltuit 5.000 euro pentru o campanie pe 13 bloguri, derulata tot anul trecut, o campanie care a asigurat vizionarea mesajului transmis de Dacia in fiecare zi de cel putin 12.000 de vizitatori. Principalul element erau bannerele, dar s-a recurs si la articole cu opinii oneste despre Dacia Logan. Chiar prea oneste, in unele cazuri.

Campaniile pe bloguri s-au inmultit dupa, mai multe branduri de masini au inceput sa se promoveze pe bloguri, urmate de magazine online, servicii bancare, site-uri de joburi si alte companii, de obicei din sfera serviciilor sau a comertului electronic. Dar cele doua au fost primele luate in vizor cu adevarat, atat de public, cat si de massmedia. Si totusi…

Sa revenim la cei 15.000 de euro

o campanie publicitara in cinematografe poate ajunge sa coste, in medie, 15.000 de euro pe luna, in cazul in care clientul vrea sa isi vada produsul atat in spoturile dinaintea filmului, cat si pe culoarele ce duc spre sala de cinema, pe stickere sau bannere. Maria Popa a spus ca, in contul celor 15.000 de euro, produsul promovat va fi observat de un numar mediu de 85.000 de persoane pe luna, la care se adauga oamenii care vin sa verifice oferta de filme, dar nu se hotarasc sa si ramana.

Sursa

Deci, daca vrei sa te promovezi prin cinematografe, sa apara spotul tau in timp ce lumea isi pregateste sucul si popcorn-ul si se aseaza comod pe scaun, asta e solutia. Bagi 15.000 de euro, si cu putin noroc, vreo 85.000 de curiosi iti vad produsul tau.

Dar daca as spune eu ca cu acesti bani poti face o campanie in blogosfera romaneasca care sa rupa stilul, in sens figurat desigur? Pregatesti campania cu o agentie specializata, iti rafinezi mesajul, sa fie potrivit, contactezi bloggeri carora le place sa spuna ca sunt A-list bloggeri, ii dai drumul, si astepti sa vezi rezultatele. Lucrurile nu sunt chiar asa simple, in primul rand alegerea bloggerilor este un proces dificil, deoarece blogosfera abia acum incepe sa se maturizeze, la noi.

Varianta pozitiva

Campania are un succes enorm! Obtii notorietate pentru brand, crestere de trafic pe site, o multime de linkuri, SEO, articole in massmedia si, in final, vanzari mai mari pentru produs/serviciu, pentru ca trebuie sa recunoastem, asta e scopul unei campanii. Sa vanda!

Varianta negativa

Campania nu merge chiar asa de bine! Obtii ceva notorietate, traficul iti creste un pic, obtii si linkuri, articole in presa, dar produsul/serviciul nu se vinde cu mult mai bine. Totusi, in timp efectele campaniei continua sa se faca simtite, mai ales SEO si brand awareness-ul, care nu se poate contoriza imediat. Peste sase luni, s-ar putea sa spui ca esti multumit de rezultate.

De retinut

Succesul unei campanii de promovare pe bloguri depinde foarte mult de produsul/serviciul promovat si de mecanismul de derulare al campaniei. Bloggerii si cititorii de bloguri sunt in speta persoane foarte deschise, carora le place sa isi spuna parerea direct, fara ocolisuri. Daca ai un brand sau oferi un serviciu care stii ca este bun sau pe care esti dispus sa il imbunatatesti in urma feedback-ului primit, atunci esti pe drumul cel bun, blogurile sunt exact ce iti trebuie.

O campanie pe bloguri, derulata doar pe baza de bannere, nu va aduce un trafic prea mare, in schimb va aduce notorietate produsului sau serviciului promovat. Blogurile sunt un spatiu deshis, sunt multe alte modalitati de a promova un brand pe bloguri. Limita nu este data de articole ce prezinta produsul sau de linkuri gen recomandare, ci de creativitatea celor care concep campania.

Nu incerca sa faci o campanie pe bloguri, in care sa impui tu mesajul transmis, modelul de scriere al articolelor, ideile transmise. Bloggerii sunt diferiti, fiecare are o alta viziune, alti cititori si un alt stil. Asta ii face unici. E important sa le arati ca opinia lor conteaza, dar asta nu inseamna ca trebuie sa o influentezi.

In schimb, daca ai un produs/serviciu care stii ca are probleme, e criticat, pe care te chinui sa il redresezi, sau daca stii ca ai o firma care reactioneaza greu la reprosuri si sugestii, nu te baga pe bloguri. Reclama in cinematografe s-ar putea sa fie perfecta pentru tine! Lumea vine, vede filmul, iti vede si reclama ta…cine stie, poate chiar te vor cumpara candva. Oricum, nu iti vor reprosa nimic, pentru ca nu au cum! Reclama in cinematografe nu permite feedback.

Concluzie

Campaniile pe bloguri nu sunt pentru orice companie si/sau orice produs. O campanie derulata pe bloguri ofera feedback rapid, iti prezinta atat partile bune ale produsului ( pe care le stiati deja ), cat si partile negative. Te determina sa iti analizezi oferta si, daca nu e competitiva, sa o adaptezi.

Sa fie asta motivul pentru care totusi, companiile importante nu se inghesuie pe bloguri? Se tem de adevar? Pentru ca trebuie sa recunoastem, promovarea pe bloguri in Romania inca e ieftina. 15.000 de euro de ex sunt un fleac, in cadrul unei campanii de promovare din Romania ce are si o componenta online.

Sau e adevarat ce se spune, ca bloggerii nu sunt disciplinati, nu stiu sa se vanda si nu sunt destul de educati in ce priveste relationarea cu advertiserii si implicarea in campanii puternice de promovare!

15.000 de euro poate insemna atat de mult sau atat de putin, depinde doar de tine cum ii folosesti.

Update: de citit si articolul lui Sergiu, legat de campanii pe bloguri si imaginea bloggerilor din perspectiva cititorilor.

Recomandă

9 Comentarii

  1. bagamare – daca stai, astepti si speri, o sa fii dezamagit, vorba proverbului.

    Multumesc si tuturor celor care mi-au spus pe mesenger sau mail ca am scris un articol bun ( oare celelalte sunt slabe? ). Totusi, sa stiti ca puteati lasa urarile de bine si aici. 🙂

  2. 15.000 de euro pentru 80.000 de vizualizari? Enorm de mult pentru un serviciu de publicitate indoor.
    Avantajul principal al unui serviciu de indoor ar trebui sa fie raportul impact-pret.
    Impactul – se cauta acele locuri in care lumea se aduna in numar cat mai mare si petrece o perioada de timp in care are un numar restrans de activitati pe care le-ar putea realiza(aeroporturi,restaurante,sali fitness, mall-uri, scoli, etc.)
    Pretul – ar trebui sa fie cu cel putin 50% mai mic decat mijloacele conventionale.
    In cazul propunerii de mai sus, este un serviciu eficient, insa intradevar, cu aceasta suma se pot face mult mai multe.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *