Radio: reclamele care te adorm

Sa zicem ca sunteti in masina. Ascultati muzica la radio. Intra pauza publicitara si incep sa curga reclamele. Nu schimbati canalul din dorinta de a va sacrifica pe altarul comerciantilor care vor sa va mai vanda cate ceva.

Ascultati una, doua, trei…chiar patru reclame si nu retineti nimic. Doua pizzerii, un pub, o noua bere, un salon de infrumusetare, altul de slabit…..un ulei numai bun de gatit…deja va ia somnul, iar creierul vostru nu a retinut nici macar un singur cuvant din toata bolboroseala aia. Stiti de ce?

Pentru ca toate reclamele sunt facute cu aceeasi voce, acelasi fundal sonor, aceeasi intonatie si culmea, aceeasi idee. Nici macar nu va dati seama cand a inceput alta reclama, auzi doar o voce care citeste de pe o foaie niste cuvinte.

In timpul asta, postul de radio si-a luat banii, studioul de inregistrare al spoturilor audio si-a luat banii, agentia de creatie si-a luat banii iar advertiserul, clientul ala care vrea sa se promoveze, a platit bani tuturor, in speranta ca tu, clientul, vei auzi reclama lui si vei fi tentat de super mega promotia/produsul/serviciul lui whatever…

Stiti cine e singurul care nu isi va lua banii inapoi din treaba asta? Cel care a platit pentru tot, adica chiar subiectul reclamei, compania care se promoveaza!

Nu e de ajuns ca o persoana cu dictie buna sa spuna cateva cuvinte despre produsul tau la radio, trebuie sa stie si cum sa o spuna, cu ce intonatie, ritm:

1. Iti trebuie un scenariu bun, un text care sa capteze atentia ascultatorului.
2. Iti trebuie un fundal sonor potrivit, pentru a te deosebi de celelalte reclame.
3. Cel mai important, iti trebuie o idee buna, un concept de la care sa pleci atunci cand te decizi sa iti promovezi produsul. Ce il face deosebit de celelalte produse? Ce caracteristici are? Care sunt atuurile lui? Cu ce se diferentiaza oferta ta de celelalte de pe piata?

Dragi advertiseri, atunci cand vreti sa va promovati la radio, nu mergeti la primul post pe care il gasiti si spuneti „zi si tu ceva de bine despre pizzeria mea, uite banii” pentru ca sunt bani aruncati la cosul de gunoi. Stiu, credeti ca dati platiti mai putin veti fi mai castigati, nu? Gresit. O reclama facuta la gramada este o reclama inutila atat pentru voi, cat si pentru ascultatori.

Ganditi, intrebati, cautati o agentie buna, un copywrighter bun, un studio de inregistrari care nu foloseste o singura voce la absolut toate reclamele, analizati-va oferta, vedeti cum puteti sa va diferentiati de ceilalti si abia dupa aceea actionati!

Intamplare inspirata din realitate: aseara am ascultat timp de 5 minute reclame la un post de radio local din Iasi si nu am retinut nimic. Si dupa aceea companiile vin si spun ca marketingul a murit, ca reclamele nu sunt bune ci doar bani aruncati,  nu ca ei sunt prosti si nu stiu cum sa se promoveze si prin cine.

3 Comentarii

  1. esti sigur ca exista agentii de advertising in iasi? tendinta lor este de lua bani si de a-ti da o foaie de antet si o carte de vizita in schimb  (extrapolat pe digital, pe radio, pe print), absolut nimic real. cred prostia pina la urma tine si de cei ce accepta asa ceva.

    (0)
  2. Cristi Ionescu rocked in Iași. Acum rox în altă parte, asta vis-a-vis de reclame.
    Majoritatea firmelor care apelează la oameni care să le facă spoturile nu sunt conștiente că produsul finit e un rahat.
    Iar precum ai observat și tu, toate-s „flat” – aceeași voce plictisită, un dialog imbecil (care, chipurile ar da un oarece dinamism), idei depășite…

    Când e vorba de spoturi (radio) e vorba de creație. Și e penibil să aplici aceleași idei de la un client la altul.
    De backgroundul sonor, care e extrem de important (e radio!) nici nu mai spun…

    Ceea ce zici tu e greu de atins. Nea’ Caisă de la kitzeria din koltz n-o să caute copyraiteri prin oraj. Nooo. O să se ducă la radio. Acolo e cel mai simplu. I se oferă un pachet de publicitate, costurile reclamei sunt suportate de către postul de radio pentru X difuzări… And ev’ry one iz happy.

    La Vox-T și Radio Șanț (aka Radio Iași) sunt cele mai imbecile reclame. Urmează Terra și restul.

    (0)
  3. La fel si in Galati..doua – trei voci omniprezente – absolut plictisitor. Asa cum ai scris si tu in articol, cand sunt la volan fac sau incerc sa fac rezumat a ceea ce se aude la radio:   un restaurant, o clinica de infrumusetare etc. Ceea ce mai face diferenta intre reclame este: gradul de noutate / inedit al produsului / ofertei si repetitia. Reclame interesante.. NO COMMENT! „S-a deschis loculul A..se afla pe strada..Y, colt cu X, suna la nr de tel: abcd”. Sunt convinsa ca oamenii stau cu agenda si noteaza…

    (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: