Recomandările reciproce în social media, noul link exchange?

Englezii au o expresie, “You scratch my back, and I’ll scratch yours.” Până nu demult asta se traducea pe internet prin link exchange sau adăugarea în blogroll. Cum link-exchange-ul nu mai e la modă, blogrollul e depășit și social media e pe val schimbul de linkuri a căpătat o nouă formă, schimbul de recomandări către articole prin rețelele sociale. Cu alte cuvinte, tu recomanzi articolul meu prietenilor tăi și eu recomand articolul tău prietenilor mei.

Cum funcționează sistemul de recomandări reciproce în rețelele sociale? E simplu, se iau mai mulți bloggeri sau proprietari de site-uri, se face un grup comun și se stabilește ca fiecare să promoveze linkurile către articolele scrise de ceilalți și pe conturile lui de Facebook, Twitter sau alte rețele sociale.

Avantajele par a fi foarte atractive:

  • creșterea vizibilității unui articol în rețelele sociale, se știe că pe wall-ul din Facebook Top Stories sunt mai vizibile decât celelalte mesaje dacă beneficiază de multiple mențiuni în rețea;
  • creșterea traficului pe blogurile sau siteul promovate;
  • creșterea brandului personal datorită faptului că un articol ajunge să fie vizualizat de mai multe persoane decât audiența obișnuită a acelui blogger deci mai mulți vizitatori, comentarii, reacții;

Problema cu sistemul de recomandări reciproce apare atunci când bloggerii au nișe diferite, abordează subiecte diferite unul față de celălalt, sunt la niveluri diferite ale calității articolelor și au audiențe diferite, fani diferiți. Am spus audiențe diferite, nu complementare, pentru că dacă vorbim de audiență complementară e ok, de exemplu e perfect logic ca un blogger de tehnologie să facă schimb de recomandări cu un blogger ce scrie despre mediul online, cât timp articolele lor sunt bune.

Trebuie să spun din start că nu sunt fanul acestui sistem de recomandări reciproce, care pe afară e utilizat de mult timp între bloggeri și mai nou a început să fie folosit și la noi. Personal eu consider că dacă ești prietenul meu sau ești blogger și ai un articol bun îl voi recomanda oricum, nu trebuie să fiu într-un grup sau să fiu obligat pentru a îl recomanda. Idem, dacă un articol de-al tău e slab nu îl voi menționa pentru a nu îmi dezamăgi fanii/prietenii/followerii cu recomandări de articole pe care eu nu le-aș citi/reciti.

Totuși, dacă e să te bagi într-un grup de genul ăsta, care lucrează prin schimb de recomandări în social media, ar trebui să ții cont de câteva chestii.

Sugestii pentru un sistem eficient de recomandări în social media:

Acceptați să recomandați doar articole de pe site-uri sau bloguri care au legătură cu blogul vostru și interesele voastre. Fanii și followerii vă urmăresc pentru că au pasiuni comune cu voi, nu îi dezamăgiți. De exemplu dacă voi scrieți pe blog despre tehnologie, fanii din rețelele sociale vă urmăresc pentru că se așteaptă la linkuri legate de tehnologie. Nu vă apucați să recomandați articole despre reproducerea asexuată la plante, fanii își vor da seama că ceva nu e în regulă și credibilitatea voastră va fi afectată.

Nu recomandați în social media articole pe care nu le-ați recomanda din proprie inițiativă. Ok, ați intrat într-un grup care face schimb de recomandări de articole pe Facebook sau Twitter. Trebuie să recomandați articolele celorlalți. Înainte de a recomanda un articol totuși citiți-l, iar dacă credeți că fanilor voștri nu le va fi pe plac nu îl recomandați. Aș rcomanda articolul ăsta dacă nu aș fi parte din grup? Dacă răspunsul e nu, stop. Poate că fanii vor trece peste 1-2 linkuri cu recomandări proaste, dar atunci când ele se înmulțesc fanii vor fi dezamăgiți și vor înceta să mai facă clic pe linkuri. Ce e mai rău este că vor înceta să facă clic și pe linkurile articolelor scrise de voi sau vor renunța să vă mai urmărească în social media.

Asigurați-vă că nu dați toți Share, Like sau retweet aceluiași link simultan, la aceeași oră. Poate că pentru voi nu e nimic ciudat, dar de regulă grupurile acestea ce fac schimb de recomandări pleacă de la prietenii comune. Atunci când 10 oameni postează la aceeași oră același link către un site sunt șanse mari ca un prieten comun să vadă același link și peretele sau pagina de Twitter să fie inundată de același mesaj. În primul rând că va fi nevoit să piardă timp pentru a da scroll ca să treacă de link și în al doilea rând șansele de a face clic sunt mult mai mici decât dacă linkul ar fi fost postat la ore diferite, când era posibil să fie văzut de cititori diferiți.

Cam asta sunt pe scurt sugestiile mele pentru un sistem de recomandări reciproce în rețelele sociale, sunt curios cum vi se pare vouă ideea de grup care face schimb de linkuri astfel? Ați intra într-un grup de genul ăsta?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

5 Comentarii

  1. In momentul acesta, nu m-as baga. Raman la parerea ca Like-ul tre’ sa vina in mod natural. Bineinteles, sunt si cateva exceptii in acest sens, una dintre situatii consumandu-se atunci cand participi la un concurs si nr like-uri e singurul/unul dintre criteriu/i. Altfel, „You scratch my back, and I’ll scratch yours” in cazul recomandarilor de genul „back” poate fi usor inlocuit cu o parte a corpului, totul fiind o mare la*areala.

    (0)
  2. Pingback: Doar scrieți
  3. E bun articolul tau, interesanta analogia ta cu link exchange-ul.
    De ce pentru concurs de likeuri ai voie sa cersesti like-uri iar pentru a promova un articol de al tau nu ai voie sa recurgi la diverse metode care de mai care mai creative sau nu?

    (0)
    1. Nu a zis nimeni că ai voie una, nu ai voie cealaltă. Eu am zis de ce mi se pare mie greșit, când văd trei prieteni că pun exact același mesaj pe Twitter unul după altul mă deranjează, pentru că ei mă fac să îmi pierd timpul. E o diferență să recomanzi un articol pt că îți place sau să îl recomanzi pt că ai făcut o înțelegere.

      În rest fiecare face ce vrea, nu există reguli, ci doar un ghid de conduită online pe care și-l impune fiecare.

      (0)

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: