fbpx

Să spunem adio conceptului de homepage, așa cum îl știm acum

In ultima perioadă mi se pare tot mai ciudat când văd cum firmele se chinuie să își optimizeze prima pagină, să o facă cât frumoasă, să includă pe ea cât mai multe informații, dar când vine vorba de paginile din interiorul site-ului ele sunt de regulă ignorate, singura condiție fiind să respecte layout-ul general.

Ne chinuim să optimizăm, să testăm, să ne încântăm vizitatorii cu un homepage interesant, uitând că acum majoritatea vizitatorilor nu mai ajung pe site-ul nostru direct pe homepage, ci cel mai probabil pe o pagină interioară.

Motoarele de căutare sunt responsabile pentru un procent însemnat din traficul site-urilor de conținut. Rețelele sociale, blogurile, forumurile, feedurile RSS, emailul și ele funcționează ca surse de recomandări. Nu mai intrăm pe prima pagină a unui site, ci de obicei ajungem pe site urmând un link primit de la cineva sau văzut undeva, iar de acolo decidem dacă mai stăm pe site sau plecăm în altă parte.

Comportamentul de navigare pe internet s-a schimbat foarte mult, dar majoritatea site-urilor gândesc în continuare afișarea conținutului la modul static: prima pagină are rol de a reține utilizatorul, de a prezenta cât mai multă informație, iar paginile articolelor sunt doar destinația finală, fără elemente care să ajute navigarea cititorilor.

Mai e valabil conceptul ăsta, mai are sens să gândim site-urile plecând de la homepage, prima pagină, acasă sau cum vreți să îi spuneți?

Eu spun că nu. Lucrurile s-au schimbat prea mult. Noul homepage pentru un site, mai ales când este vorba de un site ce crează conținut, este orice pagină a site-ului respectiv.

În condițiile astea, asigurați-vă că atunci când o persoană ajunge pe o pagină a site-ului vostru ea poate naviga ușor pe celelalte secțiuni, poate afla ultimele noutăți. Nu mai lucrați la optimizarea homepage-ului pentru a genera mai multe afișări, pentru a reține vizitatorii, optimizați toate paginile pentru asta. Trebuie să includem mesaje clare pe toate paginile, iar vizitatorii să poată accesa rapid meniul, celelalte secțiuni și informațiile despre site, de oriunde s-ar afla.

De exemplu pe blogul de față, indiferent de pagina pe care intrați, puteți vedea clar sus în meniu cine scrie pe blog, cum poate fi contactat, care sunt articolele recomandate sau lista cu articole publicate până acum, iar în sidebar sunt ultimele articole și conturile din rețelele sociale unde sunt activ.  Un lucru perfect normal, ținând cont de faptul că mulți dintre vizitatori nu ajung pe prima pagină, ci direct pe articole.

Uitați-vă pe statisticile site-ului sau blogului vostru. Vedeți ce pagini sunt accesate cel mai des. Intrați pe acele pagini, puneți-vă în locul vizitatorilor și întrebați-vă dacă informațiile oferite acolo sunt suficiente pentru a reține vizitatorul, pentru a în converti în client, cititor fidel sau fan.

Homepage-ul nu a murit, dar conceptul trebuie schimbat. Site-ul vostru cum e, oferă suficiente informații pe toate paginile sau doar pe homepage?

Recomandă

7 Comentarii

  1. Da-mi voie sa te contrazic. Pe cartile de vizita si in tot fleuld e materiale promotionale dai normal link catre home page. Desi sunt de acord ca fiecare pagina din website sa fie noul home page, tot cred ca trebuie sa depui mai mult efort pentru prima pagina.

    Ceea ce e important in toate astea este sentimentul de aboutness (despre ce e vorba aici) care trebuie sa existe peste tot. Plus CTA, daca vrei sa faca mai mult decat sa citeasca articolul.

    Eu zic asa: sa nu diminuam importanta home page-ului, dar sa marim importanta paginilor secundare. How about that?

    • Cărțile de vizită și pliantele…hmm, oare cât trafic generează ele pentru site de conținut, un magazine online? Nu spun să ignorăm complet homepageul, doar că tot siteul ar trebui tratat cu atenție și optimizat, mai ales secțiunile vizitate frecvent.

  2. Pai eu nu inteleg din articolul tau care homepage a murit, ala de la site-uri de prezentare sau ala de la ecommerce sau ce anume ai vrut sa spui cu articolul asta. PS: titlul e doar sa atraga clickuri? Cand l-am citit m-am speriat ca s-a schimbat ceva si mi-a scapat.

    Uite, eu pentru site-urile in care vinzi ceva chiar recomand o singura pagina care sa te ghideze in calatoria ta de a descoperi informatia pana esti convertit. Pt un site de prezentare pastrezi structura simpla dar homepage-ul tot este locul principal unde trebuie sa spui ce faci ca sa atragi interes pentru alte pagini. eCommerce-ul nu are homepage, are butoane de categorii si camp de cautare, restul nici nu il mai vad (doar daca e o oferta sau ceva).

    • Nu am spus că a murit, ci s-a transformat, fiecare pagină poate deveni un potențial homepage. E o diferență între homepage și landing page, eu mă refer la orice site ce se bazează pe vizitatori: magazine online, site-uri de conținut, portaluri, bloguri.

  3. Da, în momentul în care faci o campanie, vei avea o adresă de genul http://site.ceva/campanie și aceea o vei pune și pe pliante, și pe pungi de plastic, coduri QR și multe altele. În acel moment trebuie să tratezi pagina respectivă ca pe un homepage, să o optimizezi și super-optimizezi (mai ales dacă aștepți trafic serios), să ai grijă ca toate informațiile pentru a naviga în restul sitului să fie disponibile la vedere și multe altele.

    Totuși, referitor la disponibilitatea informațiilor, am observat de exemplu la Google că nu practică așa ceva. Când pregătea lansarea sistemului Android avea o pagină cu roboțelul verde pe un drum sinuos și se vorbea doar de un roadmap. Informații despre faptul că Google e în spatele afacerii sau altceva, nu se găseau la vedere. Ce crezi, ei se consideră prea mari pentru așa ceva sau au gândit-o special în acest fel pentru un anume impact?

    • Google a vrut să promoveze Android ca open source pentru a avea succes la public și a încuraja developerii să creeze aplicații, de aceea nu au insistat pe asocierea lor cu sistemul de operare.

  4. Din punct de vedere al faptului ca foarte multi vizitatori ajung pe site din Google pe o pagina interioara, de acord, homepage-ul nu mai este vedeta, clar paginile interioare nu trebuie neglijate pentru ca in functie de continut si trafic atras sunt cel putin la fel de importante ca si homepage-ul. Eu unul insa, daca intru pe o pagina interna a unui site din Google, de obicei merg si pe home pentru ca ma ajuta sa-mi formez o imagine generala asupra site-ului. Iar in afara de cartile de vizita, mai este un motiv pentru care homepage-ul este inca foarte important: de amintit, iti amintesti adresa de homepage, nu paginile interioare, motiv pentru care atunci cand se ajunge pe un site prin tastarea adresei in browser, pagina de home e in rolul principal. Nu stiu daca as putea spune ca a scazut importanta homepage-ului, cred ca mai degraba a crescut importanta paginilor interioare.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *