Social media checklist: Ce trebuie să aveți înainte să faceți campanii în social media

Ok, vrem să facem campanie pe bloguri, vrem să băgăm bani în Facebook Ads pentru a atrage clienții pe site-ul nostru, dar înainte de toate astea ar trebui să ne uităm în curtea proprie și să vedem cât de pregătiți suntem pentru social media. Nu de alta, dar nu dă prea bine la public să facem campanii online în condițiile în care noi suntem pe lângă subiect.

Sursa foto

Normal că sunt o grămadă de rețele sociale și locuri unde ni se spune că brandul nostru să fie prezent online, dar hai să ne referim la un brand românesc, care activează pe piața din România. Unde ar trebui să fie el activ, ce ar trebui să bifeze pe listă?

Social media checklist:

Site web pus la punct

Cu landing page creat special pentru campania în social media sau pe bloguri. Am văzut destule campanii prin rețelele sociale care duceau pe landing pages sau mai rău, direct pe homepage, iar paginile respective nu erau optimizate pentru campania online. Dacă tot băgați bani pentru a aduce clienții potențiali pe site asigurați-vă că nu pleacă în secunda doi. Nu uitați de integrarea butoanelor pentru rețelele sociale, formularul de abonare la newsletter, optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare, resursele utile pentru clienți, prezentarea produselor sau serviciilor pe care le vindeți, folosirea imaginilor pentru a atrage vizitatorii. A, și cel mai important lucru, întrebați-vă: ce vreți să facă vizitatorul vostru când ajunge pe site?

Blog de companie

La noi am văzut multe branduri active online care nu au un blog, preferând pagina de Facebook ca centru al activității online, dar eu consider blogul necesar. Pagina de Facebook poate fi închisă, contul de Twitter la fel, dar blogul e al vostru, controlat de voi. Conținutul de pe blog nu pleacă nicăieri. În cazul unei crize de PR, în cazul unor probleme cel mai bine e să aveți un loc al vostru unde să prezentați opinia companiei. Nu mai zic de faptul că blogul de companie poate fi o sursă foarte bună pentru atragerea de clienți potențiali, dacă creați conținut targetat pe domeniul vostru de activitate. De preferat ar fi ca blogul să fie pe același domeniu cu site-ul companiei, de ex www.numecompanie.ro/blog.

Pagină pe Facebook

Cu aproape 4,5 milioane de utilizatori români pe Facebook nici un brand care vrea să fie activ online nu poate ignora rețeaua socială, mai ales dacă este un brand destinat consumatorilor. Pagina de Facebook ar trebui să fie actualizata la zi, cu linkuri către site și celelalte conturi online ale brandului. Am scris un articol despre crearea unei pagini atractive pe Facebook prin 2010, majoritatea chestiilor de acolo încă sunt valabile. Pe Facebook scopul principal nu ar trebui să fie creșterea numărului de fani, ci dialogul cu ei, construirea unei relații, a unei comunități. Degeaba ai 10.000 de fani dacă nu interacționezi cu ei, dacă brandul tău nu comunică.

Cont pe Twitter

Știu că Twitter nu a prins prea bine în România, dar cred că serviciul de microblogging poate fi o resursă utilă pentru acordarea de asistență clienților și primirea de feedback rapid. Eu de exemplu dacă am o problemă cu un produs sau o companie întâi verific pe Twitter, să văd dacă nu au un cont oficial. De cele mai multe ori primesc răspuns mai rapid decât dacă aș trimite un email.

Cont pe Youtube

Pe Youtube ar trebui să fie încărcate aici cel puțin reclamele care sunt difuzate la televizor. De multe ori am căutat spotul TV pentru un brand pentru că vroiam să îl pun într-un articol pe blog și l-am găsit pe Youtube încărcat de anonimi, la o calitate slabă. Nu ar fi mai simplu să încarce direct compania clipurile, la calitate optimă? Practic pierdeți clienți potențiali și posibilitatea unor articole de promovare doar pentru că nu aveți conținut video publicat de voi, în mod oficial. Câteva idei despre utilizarea Youtube în promovarea unui brand.

Google Places

Adăugarea locației fizice pentru afacerea voastră în Google Places e neapărat necesară, mai ales dacă aveți un restaurant, pensiune, club, bar sau orice fel de afacere ce lucrează cu clienți care trebuie să ajungă la sediul vostru. De multe ori când trebuie să ajung la o firmă scot telefonul pentru a căuta locația exactă pe Google Maps și am surpriza să constat că firma nu și-a adăugat adresa. Poate că pare un moft dar în condițiile în care utilizarea smartphone-urilor și a internetului mobil crește vertiginos dacă nu sunteți pe Google Maps veți avea numai de pierdut. Nu mai zic de faptul că listarea e gratuită. Opțional vă puteți adăuga adresa locației și în Yahoo Local.

Pagină pe LinkedIn

Pentru un brand destinat mai ales publicului larg prezența pe LinkedIn s-ar putea să nu pară necesară, dar dacă lucrați în IT sau într-un sector B2B este foarte posibil ca LinkedIn să fie o bună resursă pentru stabilirea unor contacte cu clienții potențiali.

Cele de mai sus le consider necesare pentru un brand activ online, în rest puteți testa și Foursquare (pentru HoReCa), locul unde se pot crea niște campanii foarte faineSlideshare, util dacă aveți multe prezentări și vreți să arătați publicului că sunteți experți în domeniul în care activați și Google Plus, care încă nu este utilizat de companii, deși au lansat și paginile de brand. Probabil pentru că Google+ este utilizat intens în momentul de față mai ales de geeks, în timp ce marea masă a consumatorilor stă nonstop pe Facebook.

Vă recomand și seria de interviuri despre social media pentru afaceri, puteți afla cum folosesc alte companii de la noi social media pentru a se promova online.

Aveți completări la checklist? Pe ce alte site-uri sau rețele sociale credeți că ar trebui să fie activ un brand românesc?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

8 Comentarii

  1. Multumim pentru articol, Marius. Teoria e buna, cu practica e mai greu. (ma refer la mine). O zi buna si multa sanatate la „cei mici”.

    (0)
  2. Marius, din punctul meu de vedere, un brand ar trebui in primul rand sa vada unde se vorbeste despre el, care sunt sursele in care se vorbeste despre produsele lui etc. S-ar putea sa fie mai util pentru o companie sa utilizeze, de exemplu, TPU.ro pentru a vinde produse adolescentilor decat sa incerce prima data pe Facebook, Twitter etc. Sau ar putea sa fie mai util sa se promoveze pe un forum underground dar in care se gasesc clienti fideli care se ajuta si isi impartasesc experientele. Pe scurt, social media audit si in urma lui actionat.

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: