Cum folosesc echipele de fotbal românești social media

Am prieteni și cunoscuți ce activează în fotbalul românesc, dar recunosc că eu nu sunt microbist, poate și pentru că majoritatea echipelor din fotbalul românesc au uitat ce înseamnă de fapt sportul ăsta, pentru mulți fotbalul a devenit doar o afacere legată de drepturi de televiziune, transferuri pe bani mulți, petreceri și sponsorizări, și mai puțin despre pasiunea pentru sport.  Dar am aruncat o privire asupra modului în care se promovează online echipele de la noi.

Nu sunt bun la pronosticuri fotbal, dar una din echipele pe care aș paria în perioada asta e Viitorul Constanța, echipa pe care Hagi a construit-o de la zero și a dus-o în Liga 1, și asta în doar câțiva ani. Oricum, ce a făcut el cu Academia de Fotbal la Constanța e de domeniul fantasticului la noi. Chiar dacă nu sunteți nici voi cu fotbalul merită citită povestea Viitorul și a Academiei, Campioana în care nu a crezut (aproape) nimeni.

Ascensiunea Viitorul a demonstrat cât de importante sunt pasiunea, efortul constant și munca în sport (și un buget pentru investit în facilitățile pentru fotbaliști, teren), deși am văzut că pe partea de social media e loc de mai bine. Postează constant actualizări pe Facebook, dar eu l-aș concedia pe tipul care scrie toate mesajele cu litere mari. Transmit live-uri de la meciuri, conferințe, pe site vând bilete, abonamente, dar nu oferă fanilor posibilitatea de a cumpăra produse și echipamente cu brandul Viitorul.

Evident, nu pot compara prezența lor în social media cu cea a echipei Steaua, cu aproape 2 milioane de fani pe Facebook, site, magazin online activ și o mulțime de fani înfocați (deși nu prea înțeleg de ce, la câte înfrângeri au). Pe de altă parte Steaua are buget și transferuri de milioane de euro, Viitorul a adus jucători pe care i-a crescut în Academie. Totuși, pot să zic că Steaua e probabil cea mai prezentă echipă în social media la noi.

Partea cea mai tristă la prezența online a echipelor de fotbal de la noi este la site-urile de prezentare. Singurele care mi-au plăcut sunt cele ale Dinamo și CFR Cluj,  sunt făcute cu cap, informația e bine structurată și se văd ok și pe mobil. În rest majoritatea site-urilor sunt făcute prin deceniul trecut, cu grafică proastă și actualizate când își mai amintește secretara. Steaua are un intro în flash, deși e 2017.

Diferența între cum se face social media în fotbal la noi versus cum se face social media în fotbal afară este că străinii știu că suporterii trebuie informați, motivați, educați. Se bagă mulți bani în promovare, imagine, brading, prezența online, crearea de conținut pentru fani, dar se și câștigă bani buni din vânzarea de suveniruri, tricouri cu autografe și alte accesorii personalizate cu numele echipei. Echipele de afară sunt culturi cu urmăritori, la noi fiecare victorie e urmată de 3 înfrângeri și două scandaluri.

Aș pune pariu că în .ro sunt foarte puține echipe ce au un om de social media dedicat, care să creeze conținutul pentru diverse platforme, să răspundă comentariilor pe Facebook, să actualizeze site-ul, să mențină legătura între fani și echipă. Probabil este un om bun la toate, care mai face și astea, printre altele.

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: