Social media nu este doar un alt canal de marketing

Am răspuns acum vreo 6 săptămâni unor întrebări primite de la Institutul de Marketing despre …marketing, evident, dar interviul văd că nu a mai apărut pe blogul lor deși a trecut suficient timp și e păcat să nu public răspunsurile pe blog. Câteva idei despre promovarea online, social media și indicatori de performanță.

Amazedly woman wearing eyeglasses

Foto: Amazedly woman wearing eyeglasses via Shutterstock

Un recent studiu american arata ca 73% dintre oamenii de conducere cred ca marketerilor le lipseste credibilitatea, ca se focuseaza prea mult doar pe trenduri, cum ar fi social media si ca foarte rar pot demonstra in ce masura acestea contribuie la cresterea business-ului. In ce masura online-ul si social media din Romania au anvergura si impactul necesar pentru a influenta strategii, a lansa branduri si a creste afaceri?

Problema principală, zic eu, este că mulți marketeri încă percep social media ca pe un alt canal de marketing, care trebuie bifat alături de radio, TV și ziare. Nu e așa, social media schimbă complet modul în care consumatorii interacționează cu brandurile. Acum 10 ani era de neconceput ca mesajul unui singur client nemulțumit să ajungă rapid la urechile oamenilor de marketing responsabili cu brandul, acum e ceva obișnuit, datorită rețelelor sociale. Comunicarea a devenit bidirecțională.

Un brand are de câștigat din social media când înțelege cum să folosească canalele potrivite pentru a asculta ce spun clienții, atunci când începe să comunice efectiv cu ei, în loc să îi bombardeze cu mesaje promoționale.

Da, mulți marketeri se axează prea mult pe trenduri, dar e bine să fii la curent cu ele, pentru a știi unde se îndreaptă lucrurile. Dacă nu ești la curent cu trendurile nu remarci că utilizatorii tăi intră pe site de pe tabletă, deci trebuie să îți faci site-ul responsive, nu știi că Facebook e cea mai accesată rețea socială din România deci aici trebuie să îți concentrezi resursele și așa mai departe.

Trendurile trebuie urmărite, dar fiecare brand și companie trebuie să țină cont de acele trenduri benefice pentru ei, ce funcționează pentru un brand nu va funcționa pentru altul.

E amuzantă discuția asta cu ROI-ul în social media. Managerii vor rezultate măsurabile, dar nu își pun problema asta când plătesc pentru apariția unei machete în ziar, pentru difuzarea unui spot la radio sau afișarea unui panou stradal. Cum măsori de exemplu ROI-ul unei reclame difuzate la TV? Nu o faci, mergi acolo pentru că e și concurența.

În schimb pe online totul poate fi măsurabil, de la numărul de clicuri făcute de utilizatori într-o rețea socială până la activitatea lor pe site-ul tău. Partea și mai frumoasă e că online poți modifica o campanie și după ce a început, o poți optimiza dacă constați erori, pe când în celelalte medii din momentul în care ai demarat campania nu prea mai poți face nimic decât să speri că va ieși bine.

Cunosc branduri și companii care se promovează exclusiv online, deci da, activitatea online poate influența enorm activitatea unui brand. Depinde de cum folosim mijloacele de comunicare online.

Multe campanii si eforturi in online si social media urmaresc indicatori irelevanti si nu se focuseaza pe conversii, pe vanzari. Ce obiective lipsesc inca in campaniile online din Romania ?

Majoritatea companiilor din .ro (mă refer la cele mici și medii, nu la cele mari) sunt încă la început, au pagină de Facebook, eventual blog, iar în campanii se focusează pe creșterea numărului de fani, dar lipsesc obiectivele pe termen lung. Dacă le spui că trebuie să creeze conținut de calitate, să posteze constant în rețelele sociale, să răspundă rapid criticilor și întrebărilor primite de la clienți îți vor spune că ei credeau că e mai simplu, că sperau să vadă rapid rezultatele prezenței online, nu peste 6 luni.

Obiectivele trebuie legate de creșterea numărului de mențiuni pe internet și implicit al notorietății, de modificarea percepției publicului, de creșterea vânzărilor cu un anumit procent, creșterea traficului pe site, acordarea de asistență clienți prin intermediul rețelelor sociale.

Mai este încă o problemă la noi legate de campaniile online, brandurile sau agențiile abandonează sau șterg site-urile de campanie la câteva luni după ce s-a terminat campania, deși uneori acolo se adună conținut interesant, pe care clienții îl caută.

Ce alti indicatori de performanta sunt insa subestimati sau ignorati?

  • procentul vizitatorilor ce folosesc dispozitive mobile pentru accesarea site-ului de companie – dacă am un magazin online de exemplu mă poate ajuta să iau decizia optimizării lui pentru smartphone-uri, pentru a crește vânzările;
  • heatmap site/in-page analytics – e important să știu care sunt cele mai clicuite pagini pe site, unde se uită vizitatorii atunci când intră pe site, pt a optimiza procesul de navigare și a păstra clienții mai mult pe site oferindu-i informațiile căutate;
  • număr de lead-uri, clienții potențiali obținuți datorită activității online – eu le spun mereu clienților să întrebe persoanele care le contactează de unde au aflat cu ei, mulți oameni de vânzări ignoră asta Facem vânzări, dar nu știm de unde ne vin clienții.
  • numărul de reclamații, probleme soluționate prin monitorizarea online a brandului și discuțiile cu clienții prin intermediul rețelelor sociale;

Un exemplu de campanie sau abordare care-ti place in Romania?

  • Why Don’t You Come Over?, campania pentru Gândul, care s-a viralizat foarte rapid în social media.
  • Majoritatea campaniilor făcute pentru ciocolata ROM, care pornesc din start cu obiectivul de a genera reacții, de a deveni virale. Probabil cea mai tare a fost American Rom.
  • Cum se promovează o firmă care face obiecte și decorațiuni din beton pe Facebook – Betonia.
  • Van Damme Volvo – Moldova Parody, peste 210.000 de vizualizări pe Youtube cu buget zero, o metodă eficientă de promovare pentru un magazin online de tricouri.

1 Comentariu

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: