5 cazuri cand social media nu e utila pentru companii

Daca te invarti prin online de ceva vreme cu siguranta ai auzit de de social media si promovare online. Multi marketeri spun ca acesta e viitorul promovarii pe internet, promovarea prin social media, deoarece poti ajunge mai usor la consumatori cu un mesaj direct si poti afla exact ce isi doresc clientii tai. Pe scurt, e cool sa fii activ in social media, poti vinde targetat, poti atrage clienti noi etc.

Asta inseamna ca ABSOLUT toate firmele ar trebui sa se grabeasca si sa isi faca pagina pe Facebook, cont pe Twitter, blog si canal pentru inregistrari video pe Youtube? Nu chiar!

Exista cazuri de afaceri carora prezenta in social media nu le-ar aduce beneficii concretizate in vanzari, datorita domeniului de activitate sau modelului de business pe care se axeaza. Mai demult mi placea sa cred ca orice companie are de castigat daca se implica pe internet, dar realitatea are mai multe nuante, nu e doar alb sau negru…poate fi si gri.

5 cazuri cand social media nu e utila pentru companii

  1. Firma activeaza intr-o nisa foarte restransa. Pentru a avea succes in social media trebuie sa iti cunosti piata tinta, clientii potentiali. Insa atunci cand nisa ta e foarte mica iar produsele se adreseaza doar anumitor consumatori, care poate nici macar nu sunt pe internet…implicarea in social media nu iti va aduce rezultate palpabile. E ok sa folosesti social media pentru a creste notorietatea asupra produselor comercializate, dar va dura foarte mult timp pana cand vei vedea rezultate.
  2. Firma nu este deschisa catre clienti. Social media se refera la comunicare deschisa, transparenta, la opinii sincere. Daca o firma nu este dispusa sa accepte feedback-ul primit de la clienti, criticile, daca persoana care se ocupa de social media trebuie sa completeze zeci de formulare si cereri catre management pentru a posta un mesaj pe Twitter, Facebook sau un post pe blog, atunci firma respectiva nu este pregatita pentru social media.
  3. Firma are o strategie de vanzari prea agresiva. Social media se refera la conversatie, la dialog, nu la monolog. Daca te implici in social media doar pentru a anunta ce vinzi este posibil ca nimeni sa nu te asculte. Trebuie sa vezi ce isi doresc clientii si sa vii cu oferte personalizate, trebuie sa discuti cu ei, sa arati ca iti pasa de ei cu adevarat.
  4. Firma nu aloca destule resurse. Social media nu se refera la crearea unor conturi de catre secretara, conturi care vor fi lasate in paragina. Ai nevoie de o persoana dedicata (cu ceva cunostinte despre online) care sa actualizeze conturile, sa monitorizeze discutiile despre firma si produsele ei, sa raspunda clientilor potentiali. Ai nevoie de o strategie pe termen lung.
  5. Firma vrea rezultate rapide. In marketing se vorbeste mereu despre ROI (return of investment), rentabilitatea investitiei. In cazul social media acesta nu se observa imediat, pot trece si cateva luni pana vei avea vanzari generate de social media sau beneficii palpabile datorate faptului ca esti activ online. Nu e suficient sa creezi conturile, sa publici oferta firmei si sa astepti ca vanzarile sa creasca si lumea sa vorbeasca despre tine. E nevoie de implicare permanenta si perseverenta.

In concluzie, social media nu se refera la un site anume sau o retea anume, ci la ce poti face prin intermediul lor. Ce poti face cu un blog, un cont de Twitter, o pagina pe Facebook? Ce clienti noi poti atrage prin intermediul lor? Cum poti folosi retelele sociale pentru ca clientii sa discute despre oferta ta? Astea sunt intrebarile la care o firma trebuie sa raspunda cand se decide sa fie activa in social media.

Aveti idei de alte cazuri cand social media nu merita sa fie folosita de o companie?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.