Despre The Thank You Economy și bullshit-ul din cărțile de social media

Ieri am reușit și eu să termin de citit, în sfârșit, The Thank You Economy, sau Economia Thank You, cum e tradusă la noi, scrisă de Gary Vaynerchuk. Aveam așteptări mari de la cartea asta, de care mă apucasem anul trecut, dar sincer mi s-a părut cam slabă. Poate că sunt eu de vină, poate că am citit prea multe cărți despre social media și marketingul online, dar jumătate din carte repetă aceleași idei, care puteau fi rezumate ușor în 2-3 pagini.

the-thank-you-economy

În primul rând, cred că această carte e scrisă pentru oameni cu un nivel scăzut de cunoștințe despre social media și marketing în general, poate asta e unul dintre motivele pentru care m-a plictisit, până am ajuns la partea cu exemplele practice despre companii și branduri care au reușit să se promoveze eficient folosind social media în avantajul lor.

Primele două părți sunt mai mult teoretice, prea optimiste, dacă e să credem 100% tot ce spune Gary social media e un basm frumos, în care e suficient ca un brand să intre pentru a fi adulat de către clienți fără a face mare lucru. Ceea ce știți cu toții că nu e adevărat, social media aduce și multe beneficii, dar prezintă și riscuri, poate dăuna unui brand, dacă e folosită de oameni care nu au tangențe cu domeniul. Și în nici un caz nu e gratuită, cum lasă impresia cartea, pe alocuri.

Pe scurt, idei din primele 2 părți:

  • Proprietarii de afaceri, chiar și cele mari, trebuie să înceapă să gândească ca proprietarii de magazine mici, care își cunosc toți clienții, preferințele lor, comunică constant cu ei, le oferă motive suplimentare să revină în magazin. Corect, firmele mari trebuie să devină mai flexibile în comunicarea cu clienții.
  • Clienții trebuie puși pe primul loc, sunt mai importanți pe termen lung decât vânzările imediate. Clienții își doresc o relație personală cu brandurile pe care le cumpără, clienții cumpără brandurile care comunică constant cu ei, în care au încredere. Un client dificil sau nemulțumit nu trebuie neglijat, deoarece datorită social media nemulțumirea sa poate ajunge rapid la mai multe persoane în comparație cu perioada când internetul nu era la fel de dezvoltat. Nimic nou până aici.
  • Social media a schimbat totul, e ceva normal acum ca un client să ia legătura cu un brand, iar clienții se așteaptă să primească feedback rapid prin social media, totul se desfășoară în timp real. Nu intrați în social media dacă sunteți rigizi și aveți reguli de comunicare prea stricte, întâi trebuie să schimbați felul în care comunicați intern. Ok, știam deja că trebuie să comunici pe un ton personal în social media, că trebuie să fii autentic, să nu folosești un limbaj de lemn.
  • Dacă folosești social media și nu obții rezultate sunt două variante: produsul sau serviciul tău e prost ori nu știi să folosești social media în mod corect pentru a comunica și a te promova. Corect, deși sunt domenii în care chiar nu contează că folosești sau nu social media. Mă gândesc la pompele funebre de exemplu. 🙂
  • Social media nu e despre like-uri, tweeturi, ci despre stabilirea unor relații cu clienții tăi folosindu-te de aplicațiile de comunicare online. Corect.
  • E tot mai greu să faci marketing acum, iar companiile care nu folosesc social media pentru a comunica își accelerează procesul de dispariție. Aici sunt de acord cu Gary.

Partea a treia a cărții mi s-a părut cea mai interesantă, cu exemple practice despre companii din State care se diferențiază folosind social media. Cred că puteam scrie și eu o carte similară, la câte exemple de companii mici și mari de la noi cunosc, ce folosesc cu succes social media pentru a se promova online și a atrage clienți noi.

Ideile din carte sunt utile, dar sigur le-ați mai auzit și citit, deși trebuie să recunosc că sunt ambalate într-un format ușor de digerat. Dacă mâncați online pe pâine și știți tot ce mișcă în rețelele sociale de la A la Z să nu vă puneți mari speranțe în carte, sigur nu e Sfântul Graal al promovării online. 🙂

În schimb, dacă nu aveți nici o tangență cu social media și promovarea online, dacă aveți un șef sau un prieten antreprenor care vrea să se promoveze online dar nu e 100% sigur de eficiența social media vă recomand cartea, e o lectură plăcută, s-ar putea să schimbe câteva mentalități. Pe Amazon e 18 dolari ediția tipărită, deci e mai convenabil să o luati de la eMag, unde costă 46 de lei – Economia Thank You.

Să nu spuneți că îmi place să critic aiurea, vă recomand și câteva cărți care mi-au plăcut și despre care am scris pe blog: Biografia lui Steve Jobs (chiar dacă e puțin înflorită pe alocuri), Noile reguli de marketing și PR (utilă pentru cine descoperă acum promovarea online), Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator (despre cum poate fi manipulată mass-media), Rework (despre cum poți munci mai bine, mai eficient).

Voi ce cărți interesante ați mai citit recent?

Recomand eMAG pentru cumpărături online.

4 Comentarii

  1. Cartea se afla pe lista mea de citit din noiembrie de cand am cumparat-o de la elefant cu ocazia Black Friday. Si eu am asteptari mari de la ea dar s-ar putea sa ma dezamageasca si pe mine.

    Am auzit multe lucruri bune desre Gary ca si scriitor si antreprenor iar asta ar fi prima carte pe care o voi citi de-a lui. Sper sa gasesc si niste informatii utile, nu sunt eu specialist Social Media dar am destule cunostinte pentru un incepator si sunt constient ca Social Media poate face minuni.

    Daca este mai mult o carte motivationala, pacat. Am citit recenzii de la oameni din dezvoltare personala si recomandau ca mare caldura cartea. Ma deranjeaza putin sa vad ca ei recomanda tot chestii motivationale si de incepatori si putini merg mai departe sa citeasca chestii mai grele, ca sa se dezvolte, gen. :))

    (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *