Am urât matematica în școală, dar copiii noștri o vor iubi. Cu o condiție

Pare ciudat din partea unuia care a făcut liceul de informatică și facultatea de economie să spună că a urât matematica, dar ăsta e adevărul. Poate că a fost și vina mea, mi-am dat seama că înclin spre uman prea târziu, dar a fost și vina școlii, mai exact a modului învechit în care se predau materiile reale la noi.  În schimb sper ca ai noștri copii vor ajunge să iubească matematica și informatica, dacă educația digitală în școli va fi ceva normal, nu o excepție.

E o diferență majoră între modul în care învățam noi, cu caiet, pix, foi și tablă, și cum învață unii elevi mai norocoși din noua generație, cu tablete, aplicații și lecții de pe Youtube. Noi vedeam temele și lecțiile ca pe o corvoadă, ei le văd ca pe ceva amuzant. Culmea este că în școlile ce integrează educația digitală elevii obțin note mai mari, pentru că ei învață de plăcere, nu obligați.

Povestea începe cam așa: anul trecut Fundația Orange mă invita să merg la o școală de lângă Brașov, pentru lansarea unui program de educație despre care nu voiau să zică prea multe. Și m-am dus, am făcut un live blogging aici. Programul lor era Digitaliada, începeau cu 10 școli din mediul rural atunci, unde laboratoarele au fost dotate cu tablete, laptopuri, videoproiectoare și aplicații educative menite să îi stimuleze pe copii la orele de matematică și informatică, iar profesorii au fost instruiți și au primit resurse pentru a adapta metodele de predare la noile tehnologii.

Ok, până acum ce vă zic sună ca o poveste frumoasă, dar trebuia fiți acolo și să vedeți copiii cât de încântați erau să folosească tabletele pentru a învăța lucruri noi, o diferență enormă față de cum învățam noi formulele și calculele. Stați, mai bine vă arăt:

Eu personal cred că asta e șansa copiilor noștri să învețe cu plăcere chiar și materiile dificile. Învățarea prin joacă, transformarea școlii într-o experiență interactivă, benefică. Realiteatea este că ei oricum vor crește înconjurați de tehnologie, o folosesc deja de mici, deci de ce să nu o folosim pentru a îi motiva?

Vestea bună este că programul Digitaliada continuă, tot prin fundația Orange. De la 10 școli anul trecut au ajuns la 30 de școli din sate anul acesta, toate dotate cu laboratoare digitale, aplicații și profesori instruiți, iar avantajele nu sunt doar pentru elevi, ci și pentru părinți.

În plus, chiar și celelalte școli au de câștigat, de pe platforma Digitaliada pot fi descărcate materiale digitale create de profesori, pentru mai multe materii, validate de experți, ce pot fi utilizate în clasele 5-8 pentru motivarea elevilor. Sunt peste 250 până acum.

Poate vreți să vă amintiți cum se calculează radicalii sau să mergeți la Petrecerea părților de vorbire. Se poate.

Ce spun copiii despre program:

Aș vrea să aud și opinia voastră, știu că sunt mulți care merg pe ideea de a feri copiii de tehnologie cât mai mult timp posibil. Din contră, eu zic că trebuie să folosim tehnologia, dar să ne învățăm copiii cum să o utilizeze pentru a se educa, informa, a deveni oameni mai buni. Asta e și șansa școlilor, dacă vor să îi atragă pe elevi, să îi stimuleze, e nevoie de educație digitală.

Voi ce credeți?

Poză – eu sunt puștiul din mijloc, aveam dubii asupra eficienței sistemului românesc de învățământ încă de pe atunci. 😀

Știu că abia aștepti să îmi spui că nu am dreptate: