Vreau să îmi promovez afacerea pe internet. De unde încep?

Testez Galaxy Note 8, cel mai nou telefon lansat de Samsung. Vezi recenzia completă..

La Advertica am pătit următorul lucru de multe ori: încercăm să convingem clienții de avantajele promovării pe internet, dar ei ne spun că nu merită, că internetul pentru ei nu funcționează. Când intrăm în detalii aflăm de ce clienții cred asta: pentru că au avut de-a face cu agenții care le-au luat banii fără să le conceapă o strategie pe termen lung, pentru că au lucrat cu amatori care se prezentau drept profesioniști ori pentru că ei s-au zgârcit la bani și au ales soluția cea mai ieftină.

Am văzut de toate: site-uri făcute în Flash dar pentru care clientul plătise optimizarea în motoarele de căutare (inexistentă), site-uri făcute pe template-uri gratuite pentru care clientul a plătit sute, chiar mii de euro, campanii de promovare în social media fără stabilirea unor obiective clare, fără o analiză a brandului și a valorilor sale, campanii Google Adwords în care s-au băgat sute de euro dar fără un landing page creat special pt clienții ce veneau din Google și lista poate continua.

Problema?

Problema este că majoritatea clienților nu au cunoștinte de specialitate, iar atunci când încep să colaboreze cu o agenție sau un freelancer cred tot ceea ce li se spune, că vorba aia, de asta plătesc. Iar agențiile sau freelancerii, de multe ori, în loc să educe clientul, preferă să îi ia banii rapid și să dispară din peisaj, chiar dacă clientul după aceea va rămâne cu o impresie proastă despre folosirea internetului pentru promovarea afacerii sale, pe principul am dat bani dar nu am vândut nimic.

Ok, să spunem că ați auzit și voi despre importanța promovării online. Sunteți la început și nu știți de unde să începeți. Care sunt pașii necesari? Dacă credeți că vă descurcați pe cont propriu mai jos sunt câteva lucruri pe care ar trebui să le faceți, ori dacă colaborați cu o agenție să vă asigurați că ei le fac pentru voi.

Etape în promovarea online a unei afacerii:

  • Realizarea unui site pentru prezentarea companiei și a serviciilor sau produselor. Știu că site-urile în Flash sunt frumoase, dar dacă vreți să fiți găsiți ușor de clienți în motoarele de căutare renunțați la efecte în favoarea unui site curat, care se încarcă rapid și poate fi optimizat pentru motoarele de căutare (SEO). Nu uitați de logo, slogan, ce mai, identitatea vizuală ar trebui să fie una dinstinctă, care să transmită clienților valorile brandului vostru.
  • Optimizarea site-ului pe cuvintele cheie relevante pentru afacere. Dacă scopul meu e să vând online animale de companie, e clar că trebuie să includ cuvintele cheie relevante pentru nișa asta atât în cod, cât și în textele ce vor apare pe site. În prețul unui site ar trebui să fie incluse atât copywritingul cât și o minimă optimizare, realizată în urma unui audit SEO. Din păcate, majoritatea clienților caută prețul cel mai mic pentru site și cumpără doar grafica, fără a vedea imaginea de ansamblu, iar după aceea se plâng că nimeni nu intră pe site-ul lor. Deși rețelele sociale generează tot mai mult trafic, în continuare e important să fii pe prima pagină în Google.
  • Marketingul prin conținut. Crearea de conținut pe site, conținut legat de obiectul de activitate, conținut util și informativ. Poate fi vorba de articole nișate, pe un blog instalat pe un subdomeniu legat de site, sau de o secțiune de noutăți pe site. Informațiile de genul ăsta aduc trafic valoros pentru orice afacere, pe lângă fidelizarea clienților existenți și stabilirea site-ului ca o sursă de informație pentru industria unde activează clientul. Da, este de muncă, dar avantajul creării de conținut este că el va atrage mereu clienți, spre deosebire de campaniile de reclame care generează clienți doar pe o perioadă scurtă.
  • Crearea conturilor în rețelele sociale. Contrar celor spuse de unii specialiști, un brand nu trebuie să fie prezent în toate rețelele sociale. Cel mai important pentru o afacere care dorește să se promoveze online este să identifice site-urile unde publicul său țintă este activ. În România cel mai probabil este vorba de Facebook și Twitter, dacă vorbim de afaceri ce se adresează publicului larg, și LinkedIn, dacă ne adresăm altor companii. Aveți un ghid social media aici.  în social media nu atragi fani doar spunând cât de tare ești tu și ceea ce vinzi, trebuie să discuți cu oamenii, să creezi conținut interesant, să fii acolo tot timpul. Trebuie să fii autentic, real.
  • Realizarea de campanii pentru generarea de trafic pe site prin Facebook Ads, Google Adwords. Dacă aveți un buget stabilit puteți analiza și posibilitatea unor campanii targetate pe cuvinte cheie prin Google Adsense sau pe interese ale utilizatorilor de Facebook, prin Facebook Ads. Orice tip de campanie ați face, creați un landing page dedicat pentru cei care fac clic pe reclame, nu îi duceți pe prima pagină a site-ului. Nu uitați să analizați ce fac vizitatorii pe site, Google Analytics e un tool eficient și gratuit.
  • Link building. E important pentru un site să obțină constant linkuri, dacă vrea să fie pe primele poziții în Google. Linkurile pot fi obținut prin mai multe variante: cumpărarea de linkuri pe cuvinte cheie pe site-uri, bloguri sau obținerea lor prin lăsarea de comentarii pe bloguri, portaluri, site-uri de știri. Oricum ar fi, nu comentați cu Piese auto sau Laptopuri ieftine, dacă vreți ca ale voastre comentarii să nu fie șterse.
  • Monitorizarea constantă a discuțiilor despre brand. Trebuie să verifici ce se discută despre afacerea ta, pentru a răspunde comentariilor și a preveni apariția unor discuții ce pot afecta imaginea companiei. Câteva tool-uri ce vă pot ajuta.

Ar mai fi de scris multe despre realizarea corectă a unei promovări în mediul online, am scris mai demult și câteva sugestii pentru promovarea gratuită a unei firme.

Ideea finală este ca înainte să demarați o colaborare cu o agenție interactivă sau un freelancer care să vă ajute în promovarea afacerii voastre pe internet asigurați-vă că ei știu efectiv cum să vă ajute pentru a obține rezultate maxime și nu vor doar să vă ia banii, lăsându-vă cu un gust amar.

În rest, numai succese.

14 Comentarii

  1. Eu sa fiu sincera m-as incredere foarte mult in situarile ce pracic in blog urile ce ofera mult mai multa informatie decat cateva articole ce ar trebui sa te convinga ca ar trebui sa trebuie sa cumperi.
    Spre exemplu un raport atractiv ar fi 10 articole ce cauta sa atraga atentia si 50-100 de aricole ce cauta sa explice totul.

    (0)
  2. Cel mai simplu mod de a alege o firma care ofera servicii de marketing online este fie pe baza de recomandari, fie efectiv prin verificarea portofoliului si discutii cu unii dintre clientii lor. Vorbim de un serviciu, e la fel cum alegi dentistul sau banca, nu ai cum sa ajungi sa cunosti destul de bine serviciul incat sa decizi doar pe aceasta baza, ca atunci te apuci si-ti faci singur promovare. E important insa ca clientul sa stie ce rezultate ar trebui sa pretinda de la astfel de servicii si cum sa verifice daca firma de consultanta le poate oferi.

    (0)
  3. Eu din pacate chiar am patit ce ai scris tu in articol si anume contract de promovare cu asigurari ca siteul va urca in cautari si la 2 saptamani tipul a disparut cu tot cu firma. Eu personal m-am apucat singur sa imi promovez siteul, mi-am facut si un blog dar acum intrebarea e : promovez siteul sau mai intai blogul ca apoi sa vina vizitatori?:)
    Este si o batalie mare in mediul online decu e cu atat maj dificil sa ajungi in fata in google. Toata lumea spune ca rabdarea e cheia, dar viata e grea si e nevoie de cresterea vanzarilor!
    Toate cele bune, frumoase articole

    (0)
    1. 1. Pe blog se crează continut de calitate, atât pentru a urca în căutări pe domenii asociate magazinului online cât și pentru a crea o comunitate în jurul magazinului, pentru a avea o voce. Din când în când mai puneți și linkuri în articole către produse, categorii, promoții.

      2. Designul blogului ar trebui să fie foarte similar cu al magazinului online pt a obișnui clientii, vizitatorii cu aceeasi identitate, la voi cele 2 sunt complet diferite, ceea ce nu e ok.

      Daca ati facut contract de promovare SEO și ați dat bani în avans e și vina dvs. Oricum, cine vine și vă promite garantat o anumită poziție în căutări deja e suspect.

      (0)
  4. Utile sfaturi 🙂 mai ales pt cei care nu au nicio treaba cu acest domeniu. Ideal este atunci cand investesti niste bani in ceva sa te ducmentezi cat de cat si sa pui niste intrebari „specialistului” ca sa nu poata sa iti vand orice. Vezi ca nu merge linkul din ” veți un ghid social media aici”

    (0)
  5. Am incercat si noi sa promovam prin astfel de metode, camere de supraveghere dar rezultatele nu au fost tocmai cele asteptate.

    (0)
  6. In ultima vreme sau schimbat lucurile, clientii sunt mult mai sceptici si au capatat si experienta de-a lungul anilor legat de marketingul online, au multe informatii valide pe net si pot face mai usor o alegere care sa fie favorabila.

    (0)
  7. Acesta e unul din putinele articole pe care le-am citit cap coada, inclusiv comentarii.

    Felicictari Marius, sper ca educarea „clientilor” sa se poata face asa cum vrei tu…ar fi minunat, daca as avea timp m-as ocupa benevol alaturi de tine …este o idee frumoasa…

    Tind sa cred ca care vor „promovare pe internet” o vor la nivel declarativ. (generalizez considerandu-i majoritari)
    Nu sunt specialist in promovarea pe internet, am insa avantajul de a avea prieteni extrem de buni in domeniu.

    Sunt insa specialist in vanzari si pentru ca am abuzat de abilitatile prietenilor, am considerat ca e cazul sa intorc favoarea realizand eu o parte din discutiile initiale semnarii contractelor.

    Personal – si recomand oricui din domeniu sa faca acelasi lucru – dau la o parte pe toti care vor pret sau gratuit – nu are sens sa ne pierdem vremea, Tu nu ai bani, noi nu muncim gratis.

    Iar nu are sens sa discut mai mult de 5-10 minute cu o persoana care spune ca „nu merita sa se promoveze pe internet – (sunt extrem de putine nise care nu au treaba cu netul, insa si acelea au nevoie de prezenta in mediul online), discut 10 minute ca sa inteleg ce incepege prin „merita sa se promoveze pe internet”

    Odata filtrati acesti tip „clienti” a se citi „ciubucari” raman in picioare cei care au buget si inteleg ca e cazul sa-l foloseasca. Cu ei merita discutat.

    Sunt atat de multe detalii in promovarea online care se pot imbunatati si care trebuiesc analizate incat cel mai adesea sansele sunt sa o dai in bara.

    Deasemenea le spun clientilor de la bun inceput ca:
    – Daca esti in prima pagina in google este un avantaj insa NU te astepta sa se schimbe inegral dinamica afacerii, daca nu ma crezi incearca initial adwords si mai vb ulterior de seo
    – Daca faci doar campanii doar FB s-ar putea sa vezi ca „vorbesti” cu cei care nu au bani sa faca nimic si se uita la poze sau cu cei care posteaza „feeling great” desi se simt ca dracu si stau pe fb sa posteze
    – daca faci campanii doar pe Linkedin s-ar putea ca majoritatea „clientilor” sa fie cei care isi cauta un loc de munca, deci nu in „modul cumparaturi”

    Dinamica se schimba atunci cand un potential client te intalneste in majoritatea mediilor online. Ceea ce inseamna ca ai:

    – seo bun, campanii de content marketing bune, implementare adwords, campanii sociale bune (indiferent de retea), un sistem BUN de emailmarketing…
    Si nu in ultimul rand o afacere care merita promovata.

    Pentru un astfel de client exista doua solutii:

    Cea ieftina – sa ia trei-5 firme care sa-i faca toate cele de mai sus si clientul sa managerieze actiunile firmelor, tot el trebuie sa cantareasca actiunile si sa le ajusteze cel putin ca buget
    Cea cu bani (multi)- sa ia o agentie care sa faca tot

    Variante mai ieftine inseamna sa isi piarda timpul si banii alaturi de celelalte zeci sute sau mii  de firme din oras, pe care le numeste „concurenta care nu este atat de importanta”

    Pentru client lucrurile pot fi puse mai simplu:

    – vinzi instrumente muzicale ? cu cine te bati? ce fac ei in online, cat de prezenti sunt, cat de „recomandati” sunt….dupa ce intelegi unde este concurenta adevarata ai sanse sa intelegi ce trebuie sa faci (daca iti permiti) sa ajungi la nivelul lor….doar in domeniul online…

    Si functie de locul in care vrei sa ajungi eu verific daca te pot ajuta sau nu. Daca te pot ajuta iti voi spune cu ce si in ce masura…Daca nu iti urez drum bun.
    PS! desigur exista „scurtaturi” exista nise inca neexplorate de marii concurenti insa acelea sunt putine, si daca tu, stimate client, vrei sa ai un avantaj din aceasta „scurtatura” dar nu ai bani sa-l platesti pe cel care ti-o ofera tind sa cred ca inca nu poti ajunge in locul in care, declarativ, vrei sa ajungi. Indiferent de partenerii alesi pentru promovarea pe internet

    Am scris mult, imi cer scuze, „m-am pornit” si nu am vrut sa las lucrurile neterminate…

    Sper ca cei care au sansa unei afaceri care sa merita prezenta in online sa inteleaga ca exista costuri, sper ca cei care sunt talentati si ofera servicii de promovare sa o faca la un tarif corespunzator si care sa le permita o dezvoltare continua a abilitatilor si calitatii serviciilor.

    (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *