Pentru că primim multe cereri de ofertă pentru marketing online și toate încep cu Am și eu un site, vreau să îl promovez ca să vând mai multor clienți servicii sau produse, nu strică să pun niște idei pe hârtia asta virtuală, legat de ce ar mai trebui unei afaceri care vrea să vândă online, pe lângă mărețul site.
Evident, presupunem că vorbim de un site decent pentru început, care se încarcă în câteva secunde, se vede bine și de pe desktop și de pe mobil, are textele cu fonturi mari, de la 16 px în sus, și culorile sunt plăcute ochiului. Să spunem că avem așa ceva. Tot ne mai trebuie niște chestii:
1. Logo decent și un pic de branding. Nu vorbesc neapărat de un manual de identitate complet, deși dacă ai buget și firma mare nu strică deloc, dar pentru început ajută să ai un logo unic care să nu fie creat în Paint, și culorile folosite pe site și în restul materialelor de prezentare să nu fie ciudate, gen roz cu galben
2. Un USP cât mai vizibil pe site. Principala problemă a site-urilor realizate pentru afaceri este că nu comunică din start care este beneficiul acelei afaceri, ce avantaj oferă ei clienților, cum se diferențiază de concurență. Când poți sintetiza toată povestea asta într-o propoziție ai un USP, și e important să îl scoți în evidență pe site și restul platformelor pe unde activezi.
3. Texte atractive, scrise de un copywritter, nu de domnișoara assistent manager sau luate copy paste de la concurență. Indiferent că vorbim de site, pagina de Facebook, emailurile cu oferte pentru clienți sau comunicate, ajută enorm de mult să ai texte clare, logice, care să fie ușor de citit, structurate în jurul ideilor principale. Pare simplu, dar în realitate majoritatea oamenilor nu știu să se exprime verbal, nu mai zic de scris. Da, un copywritter bun își scoate banii, deoarece te va ajuta să vinzi mai mult.
4. Poze de Doamne ajută, făcute la o ședință foto profi, nu luate de pe site-urile cu fotografii stock. Am mai scris despre asta, dacă ai un business și vrei să vinzi online nu ai nici o scuză, trebuie să investești pentru a avea o imagine bună. Poze de produs, poze cu echipa, poze de la birouri, și important e să arate profi, nu ca și cum ar fi făcute cu telefonul.
5. O prezență coerentă pe platformele sociale unde activează potențialii clienți. Evident, nu are sens să îți faci cont și pe Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest, Twitter, LinkedIn, mai ales dacă tu vinzi pentru o anumită nișă. Important e să vezi unde stau majoritatea clienților tăi, și să activezi constant acolo, nu publicând câte un mesaj la 6 luni și răspunzând întrebărilor și mesajelor cu o întârziere mai mare de 24 de ore. Da, ai citit bine, pe online 24 de ore e enorm de mult, oamenii au senzația că cineva e mereu acolo și se așteaptă la răspunsuri instant.
6. Campanii de promovare gândite pentru obiectivele pe termen lung. Știu, e mai ușor să vinzi like-uri, comentarii și reach, dar afacerile de regulă au nevoie de clienți pentru a vinde, deci dacă scoți bani din buzunar asigură-te că îi scoți pentru reclame ce atrag clienți potențiali. Am văzut campanii unde sute de lei erau cheltuiți pentru obiective greșite.
Ce ați mai adăuga pe listă?
Nu stiu cum mai stau lucrurile in Romania, dar in America social media are o putere foarte mare. Cum face o companie o greseala cat de mica, cum fuge clientul pe Facebook si scrie ceva de rau de el. Pentru client e un avantaj, ca o data ce iti expui problema in mod public, in peste 90% din cazuri compania raspunde rapid si incearca sa rezolve problema. Sa-i zicem social media „shaming” 🙂 Pentru companii insa, e delicata treaba. Nu poti multumi pe toata lumea tot timpul, dar trebuie sa te straduiesti.
Uite aici un exemplu de „Social media fail”: https://www.digitalmarketer.com/blog/social-listening/
In afara de ce ai mentionat tu mai sus, ca trebuie raspuns la mesaje si comentarii cat mai repede, as mai adauga ceva. Dragi companii, NU va certati pe social media cu cei care lasa comentarii negative. Asa ceva nu se face. Am undeva exemple de companii care au facut astfel de greseli, insa nu-mi mai amintesc numele lor… Pare greu de crezut, dar sunt si companii ai caror reprezentanti nu stiu sa dea un raspuns civilizat pe social media.
p.s. si eu tot din Bacau, tot cu marketingul, numai ca un pic mai departe, mai peste ocean 🙂 Mult succes in continuare. Interesant blogul. M-am pus pe citit 🙂
Toate brandurile mari bagă intens bugete pe social media și la noi. Au început și companiile mici, firmele locale să o folosească în ultimii 3-4 ani, dar mulți încă o fac neprofesionist. Oricum, e destul de avansată și la noi treaba, doar că Twitter e mort, Facebook, Instagram și Youtube e sfânta treime pe .ro.
Mersi pentru aprecieri, enjoy the reading.