Dacă dăm la o parte glumițele cu anunțuri de angajare în care oamenii de marketing trebuie să facă de toate, de la cafea până la campanii care să aducă vânzări de milioane de euro, dacă se poate cu un salariu de 500 euro lunar, realitatea e că abilitățile pe care un marketer trebuie să le aibă în 2021 sunt complexe.
Dacă compar cu cerințele din domeniu de prin 2006, când terminam facultatea, mă simt ca un dinozaur. Din fericire, am ținut pasul cu trendurile, dar uneori tot am impresia că domeniul e mult prea dinamic.
Ce abilități ar trebui să aibă un marketer în 2021?
Evident că sunt împărțite pe niveluri, în primul rând abilitățile de bază, cum ar fi să înțeleagă un pic psihologia consumatorului, să gândească strategic și să fie organizat.
În al doilea rând sunt cunoștințele de marketing – să știi un pic de copywriting, storytelling, cum funcționează marketingul, ce tehnologii sunt folosite în domeniu, principii de design, cum interpretezi rapoarte, indicatorii, cum lucrezi pe customer journey.
În al treilea rând sunt abilitățile specifice, cum lucrezi cu diverse instrumente, platforme care sunt la mare căutare.
Primele două tipuri sunt mereu utile, odată ce ai acele cunoștințe te vor ajuta în toată cariera ta de marketer. Abilitățile specifice sunt cele mai dinamice, deoarece un marketer modern trebuie să lucreze cu tehnologiile noi și să știe ce funcționează și ce nu.
Printre abilitățile la mare căutare acum sunt:
- Crearea de conținut. Social media ne-a obișnuit cu ideea că nu mai e important conținutul de pe site, blog, newsletter, dar pe măsură ce cenzura din rețelele sociale a crescut tot mai mult, iar impactul organic a scăzut enorm, marketerii redescoperă că e bine să ai site pus la punct, blog, newsletter, să deții canalele pe care comunici direct cu clienții, ca să nu fii la mâna algoritmilor.
- Social media, să știi ce platforme funcționează și ce nu. Indiferent că lucrezi în agenție sau la client, ajută mult să știi dacă merită să fii activ pe TikTok sau Pinterest, ori e mai bine să te axezi pe Youtube.
- Meme-uri și trenduri, ce e cu ele. Pe vremuri i se zicea marketing viral, ideea e că ajută să știi ce glume sunt pe val pe internet, la ce categorii de oameni prind, dacă are sens ca brandul tău să intre și el în joc.
- Editare foto și video, măcar chestiile de bază. Nu trebuie să fii videographer, fotograf sau editor, dar contează să știi cum e cu Snapseed, Quik, Canva. Dacă ai pus mâna și pe Photoshop meriți o mărire de salariu.
- Email Marketing. Cine a avut inspirație și a continuat să își dezvolte baza de date cu emailurile clienților a câștigat mult, ratele de conversie pe email marketing sunt mai bune decât cele din campaniile online. În plus, nu trebuie să te rogi de Zuck ca să afișeze mesajul tău fanilor de pe pagina ta, e suficient să trimiți un email cu Hey, avem o ofertă mișto.
- Copywriting. Ar trebui să fie ceva normal să știi să scrii corect, să poți formula un text atractiv, concis, dar hey, uitați-vă un pic la ce reclame stupide sunt pe net, la ce texte scrise cu piciorul vedeți pe paginile de Facebook ale brandurilor. Dacă poți comunica coerent în scris deja ești angajat.
- PPC. Toți știm să dăm boost post pe Facebook sau să setăm o campanie simplă pe Google Ads, dar ce se întâmplă mai departe? Urmărim oamenii care fac clic și ajung pe site? Optimizăm clicurile pentru a veni de la anumite profile de utilizatori sau doar de pe anumite căutări din Google? Corelăm campaniile astea cu vânzările de pe site? Idem și aici, ca marketer nu trebuie să fii specialist PCC, dar ajută să știi ce vei cere agenției sau colaboratorului care se ocupă de campanii.
- SEO. Nu trebuie să fii specialist în SEO, dar ajută să înțelegi regulile de bază, că e important titlul unei pagini web, cuvintele cheie folosite în text, descrierea acelei pagini, strategia de conținut pe termen lung.
Ce abilități de marketing mai sunt căutate acum? Adăugați și voi, dacă lucrați în domeniu.
Eu aș zice că e important să îți alegi una din două căi:
1. Fie foarte specializat, foarte nișat, dacă faci SEO axează-te pe Linkbuilding sau SEO tehnic sau Structurare informație.
2. Fie foarte generalist, să știi puțin din toate.
Iarăși, ai și căile:
1. Fie mergi pe varianta în care ești specialist, și tot crești, până ajungi să fii Senior pe domeniul respectiv.
2. Fie mergi pe opțiunea de a crește în funcții de manager.
Dacă ar fi să îmi aleg o meserie, m-aș uitat în primul rând la probabilitatea ca meseria respectivă să poată fi înlocuită de AI în viitor.
Programarea de cod de bază, scrierea de texte simple, project management la nivel basic – astea pot fi acoperite în viitor.
Pe de altă parte, “there is always room at the top”. Dacă ești bun, vei fi cerut.
Da, mă refeream la generaliști, că dacă ești deja specializat știi ce se caută pe nișa ta. Mai e și varianta în care unii se satură de o nișă, și se reprofilează. 🙂
Ma distreaza mult cand aud “om de marketing”. Cum il definesti? PR-ul e tot om de marketing, la fel cum e si omul de comunicare, la fel cum e si cel de continut, la fel cum e si cel de social media, la fel cum e si product marketing managerul (acolo unde e cazul). Sincer mie mi se pare dubios sa aud/citesc despre un “om de marketing”. Ce parte a marketingului?
Toate. Eu zic că ai șanse mai mari să fii un profesionist bun, indiferent pe ce te axezi, când ai habar de cum funcționează tot ceea ce ține de domeniul tău. Degeaba zici că faci social media, dacă nu știi care sunt obiectivele și cum se integrează cu restul strategiei de comunicare, tot la fel cum campaniile de PR au sens când sunt corelate și cu campaniile de marketing/vânzări. Nu să le știi pe toate, ci să știi cum clicuiesc.
De acord cu tine din perspectiva asta, de profesionist bun. Ma gandeam doar ca aud prea des “om de marketing”. Unii cred ca eu fac reclame, desi nu fac, altii zic ca eu fac social media, desi doar ajut, altii zic ca fac PR, desi doar recomand, altcineva face. Pentru oameni marketing e ceva mult prea general si nu e bine. Ma gandesc ca poate ar trebui sa facem un split, o detaliere. Inclusiv ce inseamna “om de marketing” la o firma mica, la o corporatie sau la o agentie. Diferentele sunt f mari. Da, la o companie mica “omul de marketing” face de toate, sper ca nu si cafea. La o corporatie insa nu merge, teoretic, decat pe o nisa.
E cum zici tu, și e normal să fie joburi diferențiate, când compania e mare și are buget. Problema e alta, că în unele corporații organigrama a ajuns așa de stufoasă încât până se iau decizii poate dura și luni de zile, și cel puțin dacă vrei să faci real time marketing sau social media la modul eficient nu poți, că până se aprobă macheta, ideea, mesajul, campania a trecut trendul. Personal prefer să lucrez cu firme mijlocii, care sunt mai flexibile și iau decizii mai repede.