fbpx

Dacă toți ne punem adblockere cine se va mai uita la reclame?

În State unul din 4 utilizatori de internet folosește un adblocker pentru a scăpa de reclame.  În România în jur de 30% din consumatori blochează reclamele, dacă ne luăm după Statista.  Ca fun fact, prin 2014 erau doar 5%. În calitate de consumator înțeleg chestiile astea, multe site-uri exagerează cu bannere, pop-up-uri și tot felul de aplicații ce te urmăresc pe internet cu reclame de proastă calitate. Totuși, în calitate de marketer mă gândesc că majoritatea oamenilor nu prea înțeleg cum funcționează internetul, și nu își pun o întrebare simplă: Ok, dacă eu NU vreau să văd reclame și nici nu plătesc pentru a citi știrile sau a mă uita la clipuri video pe internet, cine suportă costurile din spate?

Nu zic că modelul ăsta, al site-urilor ce se susțin din reclame, este cel mai corect, dar momentan cam astea sunt variantele:

  • ori ești dispus să plătești un abonament lunar pentru a avea acces la conținut de calitate fără reclame (Netflix, Spotify, ziarele online cu plată etc),
  • ori folosești gratuit platformele, dar ești de acord să vezi și reclame targetate în timp ce te uiți la clipurile video sau citești știrile (Youtube, majoritatea presei online de la noi, Facebook etc).

Sigur, mai este și varianta de mijloc, native advertising și product placement, adică integrarea reclamelor mai discret prin articolele citite sau plasarea unor branduri chiar în clipurile video la care ne uităm, dar și aici majoritatea utilizatorilor de internet au ceva de comentat.

Știu că va părea surprinzător pentru unii, deși e 2019, dar faptul că plătești un abonament la internet nu îți oferă acces gratuit la tot ce e pe internet. Asta e realitatea, dacă nu plătești pentru ceea ce folosești tu ești cel vândut.

Întrebarea este câți ar fi dispuși să plătească pentru un Facebook sau Youtube fără reclame, eu cred că mai mult de 2-3% nu sunt. Și ce nu realizează majoritatea oamenilor este că dacă site-urile și producătorii de conținut nu ar mai câștiga bani din reclame majoritatea ar renunța la chestia asta, nimeni nu produce conținut dacă nu are cu ce să plătească facturile, într-un fel sau altul.

Chiar și eu, cu blogul de față, nu pot spune că mă umplu de bani, dar sunt constant branduri ce vor să lucreze cu mine, prin prisma faptului că au produse ce se potrivesc cu articolele pe care le scriu și oamenii ce le citesc. În plus, de ce să mint, sunt multe avantaje care se adună – faptul că sunt cât de cât cunoscut în domeniu, că vin mulți clienți la agenție deoarece ajung să mă cunoască prin intermediul blogului, că mă ajută la personal branding. Deci raportul muncă pe blog/venituri și beneficii e ok.

Revenind, câți dintre voi ați fi dispuși să plătească pentru un internet fără reclame? Ați da bani pe Facebook sau Youtube fără reclame? Știu, folosim adblock, dar rețineți primul punct, fără bani din reclame multe site-uri și producători de conținut s-ar lăsa de treabă.

Idei, opinii?

Recomandă

21 Comentarii

  1. Cum ai scris și tu, majoritatea site-urilor exagerează cu reclamele inclusiv Facebook. Dacă reclamele ar fi discrete și nu te încurcă la citit atunci aș renunța la adblock-er.

    Eu personal aș plăti pentru un YouTube fără reclame dar pentru Facebook nu aș plăti, mai bine renunț la el.

    Aceste adblock-ere au apărut pentru că proprietari de site-uri te bombardează cu reclame, da sunt de acord să fie reclame pe un site atât timp cât sunt pus cu cap și poate cu timpul aș plăti unui site să nu îmi afișeze reclama, dar deocamdată nu.

    Momentan YouTube ar fi singurul serviciu pentru care aș plăti ca să nu am reclame. Era să uit, plătesc la Spotify ca să nu am reclame.

    • La Spotify sunt și alte avantaje, gen recomandările foarte faine de muzică pe care ți le fac, mult peste concurență, am mers vreo 3 ore cu mașina fără să schimb melodiile.

  2. Fac asta de ceva timp. Ideea e să te mulțumești cu câteva abonamente și să nu sari calul. Netflix+Amazon Prime+HBO e cam mult. Unul din ele și mers ocazional la cinema e suficient după mine.
    La muzica ai Apple Music, Spotify, Youtube și încă vreo 2-3. Dacă nu te deranjează reclamele Spotify și Youtube free sunt opțiuni mai mult decât decente. Altfel abonament la 1 din cele 3 e suficient.

    În materie de publicații: the Economist, Financial Times, New York Times sunt opțiuni foarte bune. La fel, 1 abonemant la oricare din cele 3 îți oferă informații mult peste ce găsești pe siteurile gratuite (minus the Guardian să zicem). În România, cu părere de rău, nu există în momentul de față publicație ”pe bani” care să merite un abonament.

    Cheia e moderația, nu le poți avea pe toate dacă nu bagi mâna adânc în buzunar. Iar publicul a fost obișnuit ani de zile cu informație gratis. Ca să îl convingi să plătească trebuie să ai un produs superior mediei pieței.

      • Sunt produse de media diferite cu piete diferite si modalitati de finantare diferita. Recorder si Casa Jurnalistului nu sunt presa, sunt produse care se ocupa exclusiv de investigatii jurnalistice. Articolele lor sunt intermitente si asa cum apar, la fel de usor dispar cand dispare finantarea.
        News.ro iarasi nu e presa, e agentie de stiri. Nu au analize, nu explica ce si cum, doar publica stiri. Nu sunt cu nimic diferiti de Mediafax de exemplu.
        Din pacate chestia asta e valabila si pentru Profit, care are surprinzator de putine analize. Majoritatea articolelor sunt stiri, adica relatari seci lipsite de context a unor fapte. Iar mare parte din chestiile de pe Profit se gasesc si in feedul agentiilor de presa redate la fel de sec. Compara Financial Times cu Profit.ro. Nu ma refer la calitatea articolelor, Doamne fereste ci la atitudine. Financial Times explica de ce X creste sau Y scade. Profit doar ma anunta ca X creste si Y scade in schimb.
        Dupa mine asta nu e presa de calitate…sau in nici un caz de calitate care sa ma convinga sa platesc pentru a afla ceva ce e deja in feedurile agentiilor de presa.

        Iar Pressone e o combinatie de articole bizare gen asta https://pressone.ro/sfera-pl_tistilor/ cu chestii de geopolitica, dar fara sa se indice sursa informatiilor: https://pressone.ro/contributori/noua-cursa-a-inarmarilor-i-rachetele-nucleare/ sau articole cu pseudoargumente, dar la sentiment gen asta https://pressone.ro/psihoterapeutul-stefania-miclea-relatiile-virtuale-nu-sunt-de-adevaratelea/

  3. Eu personal platesc doar Netflix, HBO iar ca publisher am descoperit recent Medium si mi de pare destul de fain incat sa-si merite aia 5$ pe luna. Pe celelalte nu pierd destul timp incat sa fiu tentata sa platesc. Nu inca in orice caz.
    De cand lucrez in domeniu nu ma mai deranjeaza atat de mult ad-urile ca in trecut, dar asta vine doar prin prisma faptului ca acum le privesc mai mult ca pe un studiu de caz. Iar de cand am decis sa o iau pe un drum usurel minimalist caci am si asa destule porcarii in care sa ma impiedic…aproape ca imi pare rau de banii cheltuiti de advertiseri pe mine.
    DAR, pentru cei interesati de un browsers fain, focusat pe ad-blocking si imbunatatirea vitezei, care totusi incearca sa impace si userii si publisher ul…cei de la Brave vin cu un concept interesant. Il testez de vreo saptamana si ma gandesc serios sa il fac browserul meu principal. Merita macar testat, zic.

      • Cred ca majoritatea suntem dependenti de Chrome intr-o anumita masura, si nu-i un lucru rau. E un produs bun si nici eu nu ma vad fara el prea curand.
        Dar imi plac optiunile si nimeni nu zice ca nu le putem folosi pe ambele. Cand chiar nu am chef de aduri sau explorez pagini necunoscute…prefer Brave-ul. Din ce se spunea pe un review cica ar fi bun pt luat biletele de avion, blocheaza bine cookie-urile si trackerele si nu iti mai pot modifica pretul in functie de vizitele precedente. Nu-s destul de tech savvy sa jur pt asta dar asa zice p-aici https://m.youtube.com/watch?v=6ZKU67VF4y8

      • Brave cât și Chrome sunt bazate pe Chromium. Așa că extensiile de Chrome merg bine pe Brave.

        L-am testat și eu o vreme, este super. Dar obișnuința mă aduce pe Chrome 🙂

  4. De ce nu s.ar putea implementa o chestie de genul asta: “in abonamentul de internet, de la furnizor, sa poti alege daca vrei reclame pe internețI au ba, si in functie de asta, sa platesti cateva zeci de lei in plus”. Eu personal as plati undeva la 20-30€ extra, pe langa abonament, la nivel .ro, pentru a scapa de reclamele enervante pe site.urile pe care navighez…

    • Pentru că nu poți distribui banii ăia corect site-urilor accesate de fiecare. Uite, de exemplu așa face UCMR ADA cu drepturile de autor din industria muzicală, colectează toate taxele de la cei care difuzează muzica și plătește cântăreții, dar în realitate unii iau bani buni și alții fac foamea.

  5. Wow ce de comentarii.
    Sa plătesc pt presă? În niciun caz, toate au știri bombă, șocant, dezastru, etc.
    Folosesc AB și as putea plăti doar pt YB, pt Wikipedia fac donații anuale și atât.
    Nu spun că nu mai sunt unii care nu ar merita plătiți dar nici cu reclamele care îți acoperă conținutul nu pot fi deacord.
    Sanatate

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *