Advertising: Cum se arunca banii pe fereastra

Reclame la Radio

Dimineata ascultam radioul cu totii, in masina. In principiu incercam sa aflam informatii, stiri utile sau sa ne relaxam, daca tot suntem blocati in trafic. Faptul ca emisiunile matinale “de divertisment” au ajuns jalnice nu mai este un mister, desi nici un post de radio nu ar recunoaste ca moderatorii emisiunilor sun patetici, demni de mila, singurul lucru de care sunt capabili fiind sa citeasca din ziare, de pe site-uri sau sa se inspire de pe bloguri. Lumea inca asculta radioul, in lipsa de altceva. Partea interesanta este ca atunci cand intra in joc si reclamele, situatia se complica. Cand auziti o reclama la radio schimbati canalul? Nu sunteti singurii, cred ca 80% dintre ascultatori fac asta: primul post, al doilea, al treilea……

La situatia asta s-a ajuns datorita lacomiei de bani a posturilor comerciale, care se lauda cu audientele maxime dimineata. Am ajuns ca la fiecare 15 minute sa ascultam 5 minute de reclame inutile.

Eficienta posturilor radio
Asta nu ar fi ingrozitor, daca spoturile radio ar fi atractive. Insa cand auzi spoturi radio fara nici o poanta, spuse mereu pe acelasi ton monoton, e clar ca nu vei retine nimic. Cine are timp in trafic sa isi noteze un numar de telefon sau o adresa, mai ales daca reclama e atat de stresanta incat cauti cu disperare urmatorul post de radio:

Inca nu se simte, dar posturile de radio comerciale vor fi afectate de goana dupa bani si supraaglomerarea spatiilor publicitare. Decat sa bagi 600 lei pe un spot de 30 secunde la un radio comercial ultraaglomerat de reclame, mai bine ii investesti in 10 spoturi pe 10 radiouri nisate, care nu sunt aglomerate si care sunt ascultate si in timpul pauzelor publicitare. In plus, posturile de radio mai mici au preturi decente si un public fidel.

Reclame la TV

Vrei sa te promovezi pe Kanal D? E misto, ai vazut o gramada de reclame acolo, toate femeile cu IQ subunitar ling ecranul seara la Nora pentru mama, sunt numai branduri mari ca Bonduelle, Banca Transilvania…

Nora pentru mama are audiente bune, dar stie saracul advertiser ce telespectatoare ii vad lui reclamele? Aruncati o privire la comentariile de la Forumul nora pentru mama. Gospodinele intra acolo si se cearta exact ca la piata. Nu stiu ca sunt pe un blog, nu citesc nici macar articolul in care le iau la misto, ele scriu cu laba gastii folosindu-si neuronul singuratic. Astea sunt clientele pentru care aruncati mii de euro? DA, doar Kanal D este o televiziune de nisa, dedicata femeilor. In fond, e mai usor sa convingi o femeie care nu gandeste sa iti cumpere marfa decat sa convingi una care isi foloseste cerebelul in scopuri cu adevarat utile.

Cine a mai cumparat reclama pe Kanal D in 2008? 857 GRP’30 – L’Oreal, 343 – Nestlé, 627 – Reckitt Benckiser ( Cillit Bang ). Cumparati in continuare, doar Kanal D vrea cu 50% mai multi bani din publicitate anul asta!

GRP este numarul afisarilor in randul unui public tinta exprimat ca 1% din populatia publicului tinta, definita de obicei prin caracteristici demografice.

Eficienta campaniilor TV
Cui ii pasa de asa ceva? Sa fim seriosi! Ati vazut spotul pentru “casa de comenzi online”, edhd.ro? Nuu? Asta e, cum sa nu il vedeti, ruleaza peste tot la TV?!? Rezultatele insa lipsesc!!! O medie de 800 vizitatori pe zi nu cred ca justifica o campanie TV in care s-au bagat minim 50.000 euro la ratecard!

Desigur, edhd.ro e si un nume greu de retinut. Cum naiba sa bagi bani intr-o campanie de promovare pentru un brand al carui nume nu il retine nimeni? comenzionline.ro, livrariladomiciliu.ro sau ceva conex, astea da, sunt usor de retinut si au legatura cu serviciul. Nu mai zic de promovare online, deja mi se pare culmea sa promovezi online un serviciu care poate fi accesat…online.

Stiti cine cumpara cel mai mult din magazinele online? Cei care stau mult pe internet! Iar pe astia cel mai usor ii “agatam” prin reclame in mediul online, nu la TV, unde stau admiratoarele Gabrielei Cristea. Alea nu cumpara online, cumpara de la chiosc.

Reclame in ziare

Ziarele se inchid sau se muta online. Get over it, nu mai bagati bani in ziare si reviste glossy decat in cazul in care publicul vostru tinta nu poate fi atins decat prin acest mediu.

Reclame online

Acum ar trebui sa spun ca e cea mai eficienta forma de promovare. Pai… da si nu. Depinde de produsul promovat, de publicul tinta, de scopul campaniei de promovare, de durata campaniei, de siteurile pe care se desfasoara campania, de conceptul campaniei. Ca regula de baza, cat mai putine bannere si cat mai multe idei neconventionale ( campanii pe bloguri, virale, site-uri de campanie, concursuri interactive….) . Online-ul a ajuns saturat de bannere clasice, lumea nu mai reactioneaza la ele.

E clar ca anul asta vor intra mai multi bani in online decat anul anterior, desi acum se simte o scadere. Cred ca multi advertiseri vor realiza ca raportul investitie/beneficii este mai mare decat in cazul celorlalte medii de promovare, mai ales fata de TV. Daca discutam si despre un produs/serviciu ce are legatura cu online-ul, deja suntem pe aceeasi frecventa.

Ca exemplu negativ TV versus online, campania Neogen anti manele, anti-cocalari, care dorea sa prezinte Neogen ca o retea de socializare open mind, pentru tinerii destepti. Rezultatul il vedeti pe prima pagina Neogen, plina cu stelute si fete dezbracate sau in lenjerie intima. Repozitionare esuata, in opinia mea. Intentia insa e buna.

Hmm, deci cum aleg cele mai bune metode de promovare?

E criza, banii investiti in promovare inca sunt aruncati pe fereastra, iar clientii se plang ca nu au vanzari. Normal ca nu sunt vanzari, daca campaniile platite de ei nu sunt eficiente. Nu dati banii pe prostii! Targetarea, eficienta, rezultatele masurabile, fidelizarea clientilor actuali, astea ar trebui sa conteze acum.

Prima intrebare care trebuie pusa atunci cand ti se propune o campanie de promovare sau o reclama: Garantezi ca asta ma va face sa vand mai mult? Daca raspunsul e DA, GO FOR IT! Altfel, reorienteaza-te. In 2009, banii de aruncat aiurea din bugetele de marketing s-au terminat.

Recomandă prietenilor!



26
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
contact3
Member

Reclamele la radio mi se par o irosire a banilor. Daca inchei un parteneriat care sa nu necesite nicio investitie financiara, sa zicem ca ai o scuza, dar daca platesti preturile din rate-card e tare trist.
Cum poate cineva sa-si imagineze ca o gospodina, cineva care este in trafic sau cineva de la un birou isi va scoate agenda exat in cele 2 secunde in care se difuzeaza o adresa sau un numar de telefon?
Referitor la intrebarea ta – Garantezi ca asta ma va face sa vand mai mult? – nu stiu cine sau cum poate sa-ti ofere vreo garantie.

sorin
Vizitator

Vreau si eu sa ma tund …jos palaria

monoranua
Member

@Andra: In primul rand nimeni nu plateste preturile din rate-card. Totul se negociaza pana la discounturi de 40%. In al doilea rand, majoritatea oamenilor din tara asta merg la munca in perioada aia din zi si sunt fie in masina, fie in autobuz sau in metrou, ori intr-un alt mijloc de locomotie. Prin urmare e cel mai bun media din acel interval orar. In al treilea rand, reclamele de la radio nu ar fi inutile daca ar fi si bine facute. In UK, unde nivelul de utilizare al internetului este de 60% din populatie si oricine ar fi tentat sa… Citește tot »

Dojo
Vizitator

Eu am lucrat la un radio de nisa si s-a inchis dupa 7 ani, pentru a lasa loc in Timisoara unei chestii pe care eu o numesc Kitsch FM. Stii ce spuneau advertiserii, atunci cand dadeau fuga sa puna reclama la 21 si ProFM cu muzica lor de indobitocit lumea? Ca is mai ascultate si ca au mai mari sanse de succes. Nu cred ca vei gasi deci advertiseri care sa bage bani in posturi de radio nisate si audiente slabe (fata de alea mari, oricat de proaste sunt). S-au facut multe campanii in 10 ani de cand sunt eu… Citește tot »

alexandru.ciochia
Member

Garantez ca publicitatea mea o sa vanda, daca: – si tu garantezi ca produsele tale sunt “as advertised”. – bagi in publicitate cati bani iti spun eu (publicitatea nu e wodoo, sa intepi papusa cu acu’ si sa dea clientii pe spate. vrei rezultate, ai nevoie de masina de coosoot) – ma platesti la rezultat: ai depasit x la suta din vanzari, suntem chit. ai depasit y la suta, mai dai si la meseriasii ceva – c-asa-i in tenis, garantia costa. Sau, treci pe internet si vinzi in regim de afiliere (vezi douaparale.ro) Acu, si cu dansa-ntransa si cu sufletu’n… Citește tot »

Marius Sescu
Vizitator

Dojo – daca te ocupi de repartizarea bugetului e posibil sa intri si pe radiourile nisate. Oricum, pe comercial deja e prea aglomerat. E adevarat ca sunt si contrangeri.

Mono – nu cred ca sunt prea agresiv, dar unele campanii mi se pare ca sunt facute chiar fara nici un scop precis.

Marius Sescu
Vizitator

Comisarul – normal ca si produsul trebuie sa fie vandabil. Eu ma refeream mai ales la cazurile in care vine Costica cu oferta si incepe sa turuie, dar nu iti promite nimic concret.

El ar trebui deja sa stie ce vrei tu sa promovezi si sa aiba niste estimari. Insa in realitate asta nu se intampla.

Bine ar fi daca ar functiona publicitatea in regim de voodoo.

alexandru.ciochia
Member

@mariusSescu
– sigur ca la asta te refereai 🙂
da pe internet cum functioneaza? nu tot asa? nu se vand bannere la numar de afisari? si afisarile alea cate click-uri aduc. si clickurile cate conversii?
Am un prieten cu un magazin online care imi povestea ca a spart 600 EURO pe un site cu peste 300.000 Unici pe luna.
Inca nu spui care ;-). Si i-a adus in total vreo treij de click-uri si nicio conversie. Nu-i tot aia?
Macar publicitarii clasici pot sa vina si sa spuna: Campania X s-a simtit in vanzari uite asa…

Marius Sescu
Vizitator

@Comisarul – prost nu e cel care vinde ci…

trackback

de promovare sau o reclama: Garantezi ca asta ma va face sa vand mai mult? Daca raspunsul e DA, GO FOR IT! Altfel, reorienteaza-te. In 2009, banii de aruncat aiurea din bugetele de marketing s-au terminat. Dintr-un articol foarte miştoal lui Marius. Problema pe care o am este cea cu garanţia. Băi, eu îţi garantez. Dar… Tu ai cel mai bun produs de pe piaţă? Ah, nu? Zici că sunt alţii care au produse similare. Aha. Hai că o dăm din

krossfire
Vizitator

Sunt cateva inadvertente si presupuneri in special in ceeea ce priveste judecarea unor tipuri de reclama. In cazul reclamei radio eficienta este destul de mare la tot ce tine de masini (asigurari, retele de service-uri, etc) pentru ca radioul se asculta in principal in masina si pentru ca am vazut cifrele. De asemenea, TV-ul este inca eficient la noi. Faptul ca lumea se uita mai mult la TV decat consuma Internet (scuzati cacofonia) nu mira pe nimeni, suntem in Romania. Faptul ca inca se mai inregistreaza cresteri reale in vanzari este ceva ciudat ce nu poate fi explicat decat prin… Citește tot »

krossfire
Vizitator

P.S : Vad ca reteta mea cu ”Nora pentru mama” a functionat. Acum doi ani cand s-a lansat emisiunea am postat trimitandu-i pe autori la origini. Am incasat 300 si ceva de comentarii intr-un timp foarte scurt…pe-atunci nu exista forumul oficial !

http://krossfire.wordpress.com/2007/02/21/nora-pentru-mata/ (Ignora eroarea din titlu)

razvan
Vizitator
razvan

nu mai bate cimpii cu eficienta online-ului in defavoarea tv-ului. in primul rind depinde ce-ti propui prin acea campanie – vrei awareness, vrei vinzari, vrei whatever. pe de alta parte, costul pe mie de persoane atinse (CPT) este infinit mai mic pe tv decit pe orice alt mediu. nu uita ca tv-ul are inca cea mai mare acoperire dintre toate mediile si e primul pe care il iei in calcul cind vrei sa atingi cit mai multe persoane. in ceea ce priveste radio-ul, nu stiu daca ai observat, in general campaniile de-acolo sint promotii. de ce site, numar de telefon… Citește tot »

Marius Sescu
Vizitator

@Krossfire – bine punctat cu eficienta TV in Romania, doar ca este eficient mai ales pentru bunuri de consum. De ex, pentru masini de lux mi se pare mult mai utila o abordare directa. ATL a scazut mult, deja vad spatii goale in locatii unde inainte asteptai luni intregi ca sa intri. Miscarea logica ar fi cresterea interesului pentru promovarea neconventionala, desi la noi mai sunt multe bariere de depasit. Da, nora pentru mama are priza la segmentul low ( te sperii ce specimene bantuie pe internet), la inceput chiar nu ma asteptam sa fie atatea comentarii. M-am plictisit, asa… Citește tot »

trackback

[…] de la Marius via Zoso ca nu e foarte indicat sa investesti in advetising la tv, in presa scrisa ori la […]

kingquizz
Vizitator

Ar fi bine pentru online-ul romanesc sa se faca o relocare de buget spre el dinspre tv. La noi, inca, nu se investeste serios in partea de internet. Se vorbea la capitolul bloguri de o suma destul de mica( sub 100.000 euro anticiparea pe 2009).

Marius Sescu
Vizitator

@kingquizz – aia e varianta oficiala.

Diana
Vizitator
Diana

Corecteaza-mă, dacă greşesc! Să zicem că avem clientul X, care are un buget mediu pentru promovare. Şi să zicem că a angajat o agenţie de media de talie medie care să-i împartă banii. Avem un account (= media-planner), câţiva media-buyeri şi un om de la research. Şi mai avem un director de agenţie care vrea comisioane mari. În cazurile fericite, există şi un om de strategie. Şi ce face media-plannerul? Vorbeşte cu researcherul: “Dă-mi şi mie nişte informaţii despre ăştia între 30 şi 40 de ani, venituri average, zi-mi ce fac în timpul liber! Şi dă-mi şi nişte date de… Citește tot »

Marius Sescu
Vizitator

Nu doar cercetarea, ci mai ales punerea in practica a informatiilor acumulate.

Pana mea, pe scurt ideea e ca se vor ridica acele canale care ofera rezultate masurabile. Deja in Iasi pe centru s-au inmultit panourile goale, deci cu outdoor-ul ne-am lamurit.

TV-ul inca rezista, dar am impresia ca la ratecard-uri a inceput sa fie schimbata metoda de calcul.

As vrea sa vad multe idei neconventionale, guerilla marketing, virale, campanii care sa lase lumea masca. Ramane de vazut.

amihaltianu
Member

Marius, am vazut bannere top 728×90 care au avut intre 0.30% si 3-4% rata de click (si nu, alea cu rata de click mare nu erau rollovere). Nu m-as grabi atat de tare sa spun ca bannerele clasice sunt revolute, pentru ca as cadea in capcana de a spune ca publicitatea pe TV/radio/print e revoluta. Fiecare element are rolul sau in mixul de publicitate. Fara indoiala ca daca ai un magazin online, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa bagi banii in search advertising, in SEO si in toate chestiile care iti vor aduce apoi mii de clienti… Citește tot »

Marius Sescu
Vizitator

@zvoner – corect, fiecare element are rolul lui, dar cand te trezesti ca ai bugetul de 15.000 euro in loc de 50 pentru o campanie, incepi sa te gandesti la eficienta: unde sa ii bag? care ma trage mai putin in piept? care scoate discountul cel mai bun?…

Sa nu uit, ceea ce spui tu acolo e frumos, dar mai sunt si niste comisioane pe care unii vor neaparat sa le incaseze, cand se joaca in grupa mare.

In grupa mica ar putea functiona cum spui tu, daca toti ar fi open mind.

amihaltianu
Member

O Mariuse, ca publisher stiu prea bine cum sta treaba. Eu am dat un exemplu de cum ar trebui sa mearga ea 😀

Din pacate in Romanica publisherii se sufoca din lipsa de bani, regiile din lipsa de idei, agentiile prospera in ciuda ideilor proaste iar clientii se uita crucis la banii aruncati pe fereastra pe tot felul de campanii destepte.

Important e ca aude seful spotul publicitar imbecil de la radio, in drum spre serviciu 🙂

trackback

[…] citit aici un post în care se face referire la difuzarea reclamelor la radio , tv şi online.Întradevăr , […]

trackback

[…] ianuarie 28 citesc un post interesant al lui Marius Sescu – Advertising (sau) Cum se arunca banii pe fereastra. In esenta un post care striga disperarea clientilor mici pe care probabil ii reprezinta. Clienti […]

trackback

[…] Dintr-un articol foarte mişto al lui Marius. […]

trackback

[…] Dintr-un articol foarte mişto al lui Marius. […]