fbpx

Friendly reminder, nu vă construiți afacerea pe platforme ce NU vă aparțin

Cu 9 ani în urmă lucrurile erau mai simple, pe atunci majoritatea celor ce își deschideau o afacere își făceau maxim o pagină de Facebook, și noi trebuia să le explicăm clienților că Facebook nu le aparține, că nu e ok să își construiască toată prezența online pe baza unei platforme unde nu au control. Cu toate astea mulți nu își făceau site-uri, și aveau un șoc când se trezeau cu paginile blocate, șterse sau suspendate, practic nu mai dădea nimeni de ei.

E 2022, lucrurile s-au schimbat, internetul e tot mai complex, acum multe afaceri sunt prezente și pe Instagram, Youtube, TikTok, poate și Pinterest.

Ce nu s-a schimbat e principiul de bază, dacă ai o afacere și vrei să o crești pe termen lung nu te bazezi doar pe social media când vine vorba de existența afacerii tale.

Da, conturile din rețelele de socializare sunt utile pentru a atrage clienți potențiali, fani, pentru a oferi asistență sau a primi feedback, dar în final informațiile despre clienți ar trebui să ajungă într-un loc unde voi aveți controlul, indiferent că vorbim de site, baza de date pentru newsletter, lista de abonați prin SMS, un CRM sau formulare fizice pentru lead-uri.

Asta e principala greșeală pe care o fac firmele, confundă canalele de promovare cu platformele propriI, au impresia că dacă Zuck le lasă să își seteze un logo la profil și o imagine frumoasă la cover înseamnă că ei dețin controlul acolo, până se trezesc fără conturi.

Nu vreau să fiu pesimist, dar numai în ultima lună am avut vreo 3 clienți care s-au trezit cu pagini de Facebook, Instagram sau Youtube blocate, cu conturi de reclame suspendate aiurea. Unele probleme se rezolvă, altele nu.

Nimeni nu vă spune că Facebook nu are un birou deschis în România la 12 milioane de utilizatori, suport în română nu există, iar suportul pentru persoane fizice este aproape inexistent, și în cazul fericit în care ai o afacere te chinui cu indienii în engleza de baltă.

Nimeni nu vă zice că dacă te-ai trezit cu canalul de Youtube spart poți rămâne fără el, chiar și cu 2FA activat pe telefon, dacă nu găsești pe cineva la asistență care înțelege cât de sofisticați au devenit hackeri.

Să vă mai zic de conturile de reclame sparte de unde se rulează reclame de mii de lei pentru tot felul de produse dubioase din Asia, și te rogi de Facebook luni de zile să îți returneze banii și să îți reactiveze contul, deși ei pot vedea că nu ai setat tu reclamele?

Sfatul e cel din titlu, dacă aveți o afacere și vă bazați doar pe platforme gratuite pentru a atrage clienții schimbați-vă atitudinea.

Investiți într-un site bun pe găzduirea proprie, plătiți 10 euro pe lună pentru un serviciu de email marketing ca să trimiteți constant newslettere utile clienților, folosiți un serviciu de sms marketing când aveți promoții, și cel mai important, păstrați o bază de date cu clienții actuali și potențiali într-un soft propriu, unde aveți acces doar voi.

Acolo e de fapt viitorul business-ului vostru, nu în numărul de like-uri de pe Facebook.

Recomandă

10 Comentarii

  1. Pentru ca este gratis este ca si cum ai contrui casa pe nisipuri miscatoare(politica de utilizare in permanenta schimbare). Un serviciu „fara plata” si interfaţă simpla nu are concurenta. Pot sa nuaţez termenul „fara plată” in acest caz(social media) de la strangerea de „informatii de comportament” pana la poze, inregistrari video/audio, comentarii, etc. Vreau sa laud un concurent asiatic din aceasi categorie (social media) care ofera un rol mai valoros (decat marketing-ul) acestor informatii implicand institutii publice cu voluntari in scop comunitar/regional pentru a crea politici de administrare si chiar strategii de lupta impotriva coruptiei !

  2. Eu mai am o problema cu Wix, Shopify, Squarespace si altele similare. Au un marketing EXTREM de agresiv de genul „construieste un website profesional gratis” si sunt peste tot. Normal, cei care nu se prea pricep, intra pe ele, apoi realizeaza ca ii costa una-alta (faza aia cu „free” nu prea tine), ca majoritatea nu iti elibereaza continutul, daca doresti sa migrezi spre WordPress de pilda etc. Am ajuns la faza amuzanta la care sa fac audite pentru niste clienti de genul asta (interesant e ca au avut bani de audit si au bani de platit serios marketing), apoi i-am anuntat ca nu ma ating de siturile lor. Multi doresc sa le repar eu situl, pe astea pur si simplu nu ma bag.

    Facebook si alde astea … stau departe de ele de ani buni. Am prins Hi5, am prins myspace (si multe firme care s-au trezit fara pagina companiei). Google Plus. Domeniu, un cont de hosting simplu, un WordPress. Cum spui si tu, poate un Mailchimp, varianta gratis, pana te pui pe picioare. Esti stapan pe sandramaua ta.

    • Site-uri pe platforme gen Wix – same here, nu ne băgăm la reparat, optimizat sau promovat ceva ce nu putem controla. Or fi ok dacă vrei doar o pagină pe net, dar când ai nevoie de mai mult vezi limitările sau costurile reale.

      Social media e utilă, cât timp știi cum să o folosești fără a depinde de ea.

  3. Știi, dacă îmi dai o adresă de email xyz_srl@yahoo sau primesc apeluri la ora 19:00 de tipul reclamațiilor cum ca am trimis mesaj pe Facebook, si nu am primit răspuns … e firesc ca mediul business sa se altereze.
    Încă mă străduiesc sa accept WhatsApp ca comunicare business, e convenabil poți trimite poze, proforme, poți ști daca s-a citit mesajul.
    Eu sunt pe clasic, telefon sau email, adică sunt convins că e nevoie de un mic efort de dedicare asupra unui task care implică cheltuiala de bani, ca să fie perceput serios.
    Iar domeniu de companie este azi la mintea curcii, baiu-i când il au și au plătit bani frumoși să facă cineva site-ul și nu răspunde nimeni.

    • Mai e și extrema cealaltă, faci clientului site-ul și te întreabă peste 5 ani de ce nu mai funcționează, deși el nu își plătește hostingul și i-ai explicat asta, să își verifice emailul pentru facturile de la firma de găzduire. E recomandat să plătești și servicii de mentenanță la un site dacă vrei să funcționeze mereu la cei mai buni parametrii, nu e suficientă doar realizarea lui.

  4. Că bine zici. De curând, Facebook mi-a șters un grup de mai bine de 10k membri, fără un motiv anume. Ce mi-au zis ei? Contactează persoana care te-a raportat. Dar cum aș putea face eu oare asta? Nu există vreun mod.

  5. Și noi am avut un magazin online pe o platformă externă. Și peste noapte ne-au dispărut 200 de produse..și..trage la răspundere..pe cine?!
    De atunci nu mai facem greșeala.. lucrăm doar pe hosting propriu.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *