Mă uitam în jurul meu, parcă de când se discută mai des despre criză și recesiune a crescut și interesul oamenilor pentru gestionarea bugetului. Unii își trec în Excel veniturile și cheltuielile ca să vadă pe ce li se duc banii (nu merge, am încercat), alții folosesc aplicații pe telefon (mult mai ok, recomand), și cam toți cei care au credite nu doar că le urmăresc cu atenție și îngrijorare, ci caută soluții de refinanțare.
Pentru cineva pasionat de educația financiară schimbarea asta e oarecum interesantă, nu de alta, dar recent găsisem un studiu care estima că din punct de vedere al cunoștințelor și aptitudinilor financiare, 92% din populația României este analfabetă financiar vorba aia, pentru noi economiile înseamnă bani la ciorap și investițiile conturi de economii cu 3% dobândă pe an. Generația tânără e și mai amuzantă, toți cred că se vor îmbogăți din crypto.
Pentru gestionarea bugetului eu folosesc și recomand Wallet de câțiva ani, versiunea gratuită e suficientă pentru a nota veniturile și cheltuielile, cea premium e utilă dacă vreți mai mulți utilizatori cu acces la aceleași conturi, mai multe valute, integrări cu băncile și alte nebunii.
Ieșind din bula mea, sunt curios, voi vă notați pe undeva veniturile și cheltuielile?
Și încă ceva despre situația financiară a românilor. Revolut a plătit recent un studiu ca să vadă cum folosesc românii aplicațiile financiare:
- 33% dintre respondenți au în plan să deschidă conturi de economii prin intermediul unei platforme digitale în anul următor
- o altă treime din populație intenționează cel puțin să își mențină stilul de viață actual, iar pentru asta românii sunt dispuși să apeleze fie la un card de credit prin intermediul unei platforme digitale (27%) sau la credite de nevoi personale (20%)
- 62% dintre respondenți folosesc des aplicații de gestionare a banilor pe parcursul unei săptămâni, în timp ce 35% din populație consideră că acestea sunt utile pentru a-și îmbunătăți situația financiară și, într-o măsură mai mare, utilizatorii fintech (43%) față de non-utilizatori (28%)
- în cazul tinerilor români de 18-24 de ani, investiția în criptomonede (28%) sau în bursă (17%) devine o perspectivă din ce în ce mai atractivă față de eșantionul total (16% și, respectiv, 12%).
Studiul s-a desfăşurat online în perioada 24-28.06.2022 pe un eşantion reprezentativ pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1256 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-2,8% la un nivel de încredere de 95%.
Eu folosesc Monefy, tot pe telefon. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.monefy.app.lite&hl=ro&gl=US
Am păstrat evidența doar pentru cheltuielile foarte mari (De exemplu, anul trecut cu renovarea apartamentului, și nici acolo nu am putut ține evidența exactă a tuturor nimicurilor, care într-un final nu au mai fost așa .. nimicuri)
Nu am știut de aplicația Waller, am intrat puțin pe versiunea Web și pare destul de mișto, mai ales că poți sincroniza aplicația cu conturile bancare (Premium), dar costa $30 / Lifetime, deci nu e o avere și posibil că merită.
O să mă joc puțin cu ea, pare chiar interesantă. Dacă suportă și partajarea cheltuielilor (Adică multi user, să aibă și soția acces), cred că o să o adoptăm și noi, că pare interesantă.
Până acum am încercat să ținem evidența doar la cheltuielile majore, așa cum am zis mai sus, sau a investițiilor semnificative (peste câteva mii de lei), însă din câte observ, marile cheltuieli sunt de fapt din multe nimicuri, de care de cele mai multe ori nu ținem cont, dar într-un final adunate, înseamnă de fapt destul de mult. Aici ar putea ajuta aplicația.
Personal, m-ar mai interesa să țin evidența cheltuielilor utilităților (Apă, Gaz, Curent etc) și să îmi dea o statistică periodică, în cazul în care diferențele sunt mari (PS: Am avut un frigider side-by-side care consuma vreo 100 KW/Lună, adică pur și simpluu enorm, când el trebuia să consume cam 500kw/AN. A fost defect. Dat retur. Luat altul.
Mersi de aplicație. Pare interesantă. Mă voi juca puțin cu ea.
Eu am varianta premium pentru că o folosește și Mihaela, dar nu aș recomanda-o doar pentru sincronizarea cu băncile, acum 2 ani când am testat cu ING și BT sincronizarea avea un delay de 24 ore, nu era real time. Restul funcțiilor în schimb merită, păstrez inclusiv facturi, chitanțe în aplicație. Are și statistici pe categorii, așa îmi dau seama când exagerăm prea mult cu ceva.
Foarte mișto. Nu ma interesează neapărat ca transferul de date să fie real-time, între bancă și aplicație. Nu știam că poți atașa facturi/chitanțe în aplicație. Cu atât mai mișto, încă un motiv să iau abonamentul acela Lifetime. 🙂 Foarte bun pontul.
Testează și mai poți aștepta, la câteva luni mai trimit pe email promoții cu 50% off, inclusiv pentru lifetime.
De 2 ani un excel; pentru noi e ok că nu avem bani din mai multe surse și majoritatea cheltuielilor le fac eu. Foaie lunara cu cheltuielile: copilul, facturi, rate, cumpărături, mâncat in oras, economii etc.
Plus că toți banii ajuns la comun și 90-95% din plăți le facem cu cardul.
Am testat câteva aplicații, dar nu mi s-au părut suficient de personalizabile.
Problema cu Excelul la mine este că dacă nu trec cheltuielile când le fac uit de ele, așa pun în aplicație suma, eventual o poză cu factura dacă e ceva important, și am scăpat.
Înainte de urmărirea cheltuielilor minore sau majore, o activitate utila sau inutilă, foarte și cel mai important este stabilirea unui !buget lunar! cu cheltuielile lunare fixe dar și pentru cele estimate.
De când am stabilit buget, venitul in familie a crescut, au rămas mai mulți bani cash zi de zi și ce e surplus este in banca sau jn carduri.
Foarte important si faptul ca, In același timp, nu mai cheltui bani aiurea din firmă, având buget lunar si evidenta exactă a sumelor de salarii, impozit si TVA puse de-o parte. (Pana de curând si eu eram analfabet sau ignorant financiar, la fel cu majoritatea populației de pe glob avida de consumerism)
Momentan de un timp testez așa, Bugetul il fac simplu, fără aplicatii sau exceluri: O foaie de hârtie A4, câteva plicuri format A5 sau A6 (sa încapă bancnote întregi neînsoțite) și un pix.
Un “plic” digital pe card cu o suma de plata facturi utilități plus încă o mica suma pentru cărți și alte nimicuri de pe card plătite (alocate de fiecare o mica suma la liber de cheltuit fără consultare in familie).
Fiecare plic offline va avea destinația lui. Un plic pentru mâncare, unul de benzina, unul de școala meditații, un plic de chestii extra (doctor dentist șamd). Din plicul de cheltuieli lunare se scot toți banii rămași si se pun in alt plic, in fiecare luna plicul de mâncare se resetează-umple la aceeași suma.
Din plicul de mâncare alimentam portofelele cu sume fixe scrise cu pixul suma si data.
Din plicurile extra (doctor, benzina) la fel, scriem cu pixul sume fixe pe care le scoatem pentru cheltuiala respectiva. In portofel stau bani doar din primul plic. In rest frugalitatea, disciplina răbdare si încredere in familie. Cumpărăm mâncarea toată cu cash din plicul respectiv: la piața si la magazin si la țărani de unde cumpăr brânza, oua si altele de sezon.
Restul de cheltuieli le facem după consultare atenta indiferent dacă sunt cheltuieli din forma sau din acele plicuri sau conturi -carduri bancare personale.
work in progress.
Succes si prosperitate celor care citesc acest mesaj!
Merci pentru feedback, e util. Da, e bună și metoda plicurilor, important e ca fiecare să găsească ceva ce funcționează pentru el și/sau familia lui. Eu am testat mai multe variante, am ajuns la aplicație pentru că avem mai multe conturi, carduri, bănci, valute, și așa e mai simplu să știm ce bani sunt în ce conturi. Până și Excelul e bun, dar pentru mine e prea complicat, că aș uita de cheltuieli până ajung la el, așa le trec direct în aplicație. Și contează mult disciplina financiară, cum ziceai și tu, să ai un buget și să te ții de el. Acum nu mai sunt așa de strict, mă uit doar să nu exagerăm prea mult pe anumite categorii, mai multe luni la rând. Oricum prețurile au luat-o razna față de anii anteriori. Regula de bază rămâne aceeași, să nu cheltuim mai mult decât câștigăm. 🙂
Eu folosesc MoneyDashboard. Foarte utila, cu multe funcții, dar disponibila doar in UK.
buna.
mersi mult pentru sugestia Wallet.
pentru mine pare foarte util Board pentru companii mici.
Cu plăcere.