fbpx

Prea multă automatizare în marketing strică

Mă uitam un pic în jur să văd care mai sunt tendințele fierbinți în campaniile de marketing online și ce e pe buzele tuturor.

Aparent, salvarea anul ăsta pentru marketeri pare a fi automatizarea campaniilor. Și Google, și Facebook împing puternic campaniile bazate pe inteligență artificială și machine learning zic ei, un mod mai sofisticat de a spune că tu le zici ce vrei să vinzi și ei testează variante de texte, reclame și audiențe targetate, pentru a îți aduce mai multe conversii.

Teoretic e bine, în fond clientul vrea vânzări, nu îi pasă cum le obține, nu? Eu zic că prea multă automatizare strică, marketingul nu este și nu ar trebui să fie doar despre optimizarea unui text generat pe baza unor cuvinte cheie și pentru o audiență generată automat de un soft, ci și despre povești, despre prezentarea produselor și serviciilor într-un mod atractiv și găsirea clienților ce au nevoie de ele. Marketingul e despre oameni.

Dacă ești marketer asta nu înseamnă că trebuie să ignori automatizarea campaniilor. Testăm și noi constant la Advertica cam tot ce apare nou, pentru unii clienți funcționează, pentru alții nu.

De exemplu, dacă vinzi produse accesibile la preț (a se citi ieftine) și publicul țintă este suficient de mare (de la câteva sute de mii de oameni în sus), s-ar putea să funcționeze campaniile automatizate – campanii folosind cataloagele de produse in Facebook, reclamele dinamice, sau Google Smart Shopping, cu audiențe similare celor ce au performat deja în campanii. Combinate cu un buget mare sunt șanse mari ca astfel de campanii să obțină un cost de conversie mai bun decât campaniile setate manual.

În schimb, dacă vinzi produse de nișă, premium, luxury, destinate unei audiențe foarte restrânse, inteligența artificială cam dă cu virgulă, deoarece algoritmii au nevoie de un volum mare de date pentru a performa – audiențe, conversii anterioare, clienți existenți.

Nu mai zic de faptul că pretențiile cumpărătorilor din zona asta sunt mult mai mari, nimeni nu va cheltui câteva mii de euro la impuls, doar pentru că a văzut o reclamă pe Facebook sau pe Google.

În final sunt de acord cu Ciprian, marketerii trebuie să nu devină dependenți de campaniile automatizate și să înțeleagă că Google și Facebook nu sunt niște prieteni dornici să te ajute necondiționat. Ei sunt niște parteneri ai agențiilor și marketerilor în atingerea obiectivelor clienților, dar care își urmăresc în primul rând propriul obiectiv – maximizarea bugetului cheltuit de client și creșterea profitului Facebook/Google.

Totuși, este important ca orice client care cumpără reclame online în 2022 să înțeleagă capcanele și care sunt prioritățile duopolului de advertising global. Iar prioritatea ZERO este să-și crească veniturile. Și fac asta DIRECT din marja business-urilor, încercând să acapareze maximum de buget pe care un brand este dispus să-l cheltuie.

Apoi vine pentru ei profitabilitatea (în funcție de ce produse de advertising cumpără clienții) și abia apoi rezultatele campaniilor și valoarea adăugată oferită.

Unul din pericolele cele mai mari, mai ales pentru business-urile medii din online sau dependente de mediul online pentru generarea de vânzări, în 2022 este dependența crescută de produsele celor doi jucători globali.

Agențiile, care ar avea rolul să ghideze clienții în acest context, din ignoranță, propriile limitări sau interese, eșuează în general să-și ia acest rol în serios sau nu sunt ascultate, deseori neavând omologi cu know-how echivalent la celălalt capăt.

Recomandă

2 Comentarii

  1. Totuși, chiar și pe produse de nișă, am făcut un experiment și tot mai multe conversii aduce google cu strategie complet automatizata de el decât o campanie cu licitare manuala…

    Am făcut experiment și mi-am dovedit, deși în cap aveam că google oferă acele sfaturi de optimizare a campaniilor doar să ruleze mai mulți bani…

    • Unele sfaturi sunt utile. Dacă ai testat și ai rezultate mai ok cu automatizare evident că folosești acele campanii, dar trebuie ținute din scurt, atenție la costul de conversie și concurență, că se mai schimbă lucrurile.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *