fbpx

A mers Mihaela azi la ANAF de bunăvoie, să ceară și ea un cod de activare al contului pentru persoane fizice, sau Spaţiul Privat Virtual, cum îi zic ei. E deja știut că de luni bune site-ul Anaf crapă la peste 9000 de accesări simultane, dar nimeni nu rezolvă situația, că deh, programatorii buni nu vor să lucreze la stat. Ironia e alta, că fiscul îți recomandă să îți creezi cont online ca să depui declarația de venituri, dar îți cere să mergi la ghișeu ca să îți activeze contul creat online, vorba aia, online e mai simplu. Nici nu vreau să mă gândesc cum va fi când expiră termenul pentru depunerea declarațiilor unice. Și nu pot să nu mă întreb, vom scăpa vreodată de birocrația asta inutilă?

Nu e vorba doar de Anaf aici, faza e că prin toate instituțiile de stat sunt o mulțime de plimbători de hârtii (eu cred că 30% dintre angajați asta fac, plimbă și îndosariază acte), și când ai treabă cu statul nu poți să nu remarci ce reguli stupide sunt, peste tot ți se cer copii după actele tale, acte care sunt deja în baza lor de date, că doar ei ți le-au dat. E chiar așa de greu să faci o bază de date comună, unde să aibă acces toate instituțiile, tu să mergi cu un act de identitate, să faci o cerere și gata, ei să își ia toate datele din sistem?

Nu mai zic de fax, încă există instituții unde poți trimite documente doar prin fax, că emailul e greu de folosit.

Și birocrația asta se transmite și în privat, noi la agenție avem noroc de o contabilă ok, nu cere facturile în triplu exemplar, ne-a spus că sunt ok și contractele semnate doar electronic, dar sunt multe firme unde orice document este tipărit, arhivat, păstrat, că nu se știe când cineva de la stat ți-l cere.

Să vă mai spun de amenzi, cum te poți trezi că trebuie să plătești amenzi sau taxe de acum 5 ani dacă nu ai păstrat tu personal copia chitanței? Am acasă un biblioraft doar cu din astea, deși locul lor ar trebui să fie la gunoi.

Voi ce ziceți, scăpăm vreodată de birocrație și hârtii inutile?

6 Comentarii

  1. Când vom da afară 3 din 4 bugetari.Cei rămași vor deveni competitivi, știind că și pot pierde locurile de muncă.

    • Ideea e ok, problema e cum îi dai afară pe cei incompetenți, că sistemul e virusat de sus în jos, și șefii nu îi zboară pe cei cu pile.

  2. Asta cu mersul la ghiseu pentru a primi acces online are, din pacate sens. CUI-ul, numele si J-ul de la RECOM al firmei tale sunt disponibile pentru oricine, la fel cum sunt multe alte informatii despre actionari, directori si asa mai departe.
    Cu cativa lei obtin toate informatiile astea de la RECOM, apoi imi fac un cont in numele firmei tale, dar cu o adresa de email personala. Am acces din punctul acela la informatii privind taxele platite, veniturile generate luna de luna (daca esti platitor de TVA), numar de salariat, penalitati datorate (asta imi spune daca firma ta are probleme cu banii sau nu) si asa mai departe.

    E normal sa se prezinte cineva de la companie cu imputernicire. Procesul nu poate fi mutat complet in online.

    Chiar si aici in UK, daca vrei sa beneficiezi de acces online la servicii publice tot trebuie sa trimiti si/sau astepti plicul in posta sau sa te duci tu in persoana la ei.

    • Eu mă refeream la conturile pentru persoane fizice. Îți dai seama ce șoc aș avea, să aflu că și-a făcut cineva cont pe site-ul Anaf în locul meu și mi-a plătit toate impozitele?
      Plus că e 2019, dacă le-ar păsa de contribuabili ar putea valida ca la bănci sau telecom, ok, spuneti-mi ultimele 6 cifre din buletin și ce venituri ați avut în 2018. Dar când lor le crapă calculatoarele de bune ce sunt ce pretenții să ai?

  3. Acum câteva luni mi-am schimbat pașaportul. La ghișeu am prezentat pașaportul vechi și cartea de identitate, absolut normal. După pozat, amprente și semnătură electronică, am primit un fel de ”bon” cu care să ridic pașaportul nou.

    Peste vreo 3 săptămâni, revin să ridic pașaportul nou, cu bonul respectiv. La ghișeu mi se cere (iar) cartea de identitate. Am întrebat: ”De ce-mi cereți buletinul, doar aveți pașaportul meu în față, mă puteți identifica după pașaport, doar dumneavoastră mi l-ați făcut! Și, oricum, poza din pașaport e mai nouă decât cea din cartea de identitate” (care, în cazul meu, e veche de vreo 9 ani). Domnul de la ghișeu zice, dezarmant: ”Așa e procedura”.

    Știi faza aia: ”noi așa am făcut lucrurile astea, dintotdeauna”. 🙂

Lasă un comentariu