Bob Hoffman a reamintit în ultimul newsletter trimis de experimentul făcut de Uber, care au descoperit, după ce au redus bugetul de marketing online de la 150 de milioane de dolari la 50 de milioane de dolari anual, că nu s-a schimbat nimic, și asta din cauza fraudelor din sistemele de advertising online. Cu alte cuvinte, aruncau o mulțime de bani pe reclame care erau văzute de boți sau indicatorii de performanță erau falsificați, de exemplu instalări de aplicații inexistente.
E o discuție mai lungă pe Twitter aici și un podcast cu Kevin Frisch aici, găsit la Vali.
Toate astea îmi amintesc în primul rând de discuțiile interne între angajații de la Facebook, care recunoșteau că targetarea utilizatorilor din rețea în funție de interese funcționează de fapt doar în 41% din cazuri, în Statele Unite, iar la nivel internațional e și mai rău.
Cu alte cuvinte, tu vrei să afișezi o reclamă la pantofi scumpi către Maricica și alte fete ce sunt pasionate de shopping online, engaged shoppers, pantofi, fashion, luxury, dar 1 din 2 reclame afișate s-ar putea să o vadă Gigel, pasionat de păcănele și manele. Cam așa e cu eficiența targetării, interesele nu sunt suficiente.
Posibil ca anul ăsta să vedem mai multe discuții despre cum targetarea și microtargetarea utilizatorilor online nu e chiar așa de eficientă pe cât au vrut să ne facă Google și Facebook să credem că e.
De exemplu, noi când setăm campanii de promovare online la Advertica:
- Pe Facebook/Instagram foarte rar facem reclame pentru engagement, doar dacă vrea neapărat clientul like-uri și comentarii, sau notorietate rapidă pentru un produs, serviciu nou lansat.
- Pe Facebook nu folosim Audience Network pentru reclame, de regulă acolo sunt site-uri gândite strict pentru trafic la kilogram și reclame, fără valoare pentru utilizatori, deci nici conversii, oamenii intră pe ele și pleacă rapid.
- Mult mai eficiente decât reclamele setate pe interese sunt cele făcute cu lookalike audiences, dar ai nevoie de o audiență inițială destul de mare pentru rezultate bune, de exemplu câteva mii de clienți ce au comandat deja produsul sau serviciul tău.
- Nu recomandăm nici Automatic Placements, Facebook recomandă asta pentru că vor să îți consume mai repede bugetul afișând reclame peste tot, dar e mai eficient să setezi tu dacă vrei să îți apară reclamele în feed, stories, în messenger, în marketplace, în diverse aplicații sau site-uri, pe desktop sau mobil, pe anumite telefoane etc. Da, e de muncă.
- În reclamele display din rețeaua Google nu recomandăm afișarea reclamelor în cadrul aplicațiilor de smartphone, de regulă sunt clicuri făcute aiurea, sau de copii ce stau pe telefoanele părinților, care consumă inutil bugetul. Dacă promovezi o aplicație are sens, dar și acolo trebuie filtrat la greu, selectate categoriile relevante de aplicații.
- la reclamele pentru căutări pe Google potrivirea amplă a cuvintelor cheie are sens doar dacă nu aveți absolut nici o idee despre ce expresii caută clienții voștri, deoarece se consumă rapid bugetul zilnic, pe căutări irelevante. Conversii mai bune se obțin folosind potrivirea pe expresie, potrivirea exactă și cuvintele cheie negative, de exemplu dacă vinzi produse scumpe sigur nu vrei să afișezi reclamele celor care caută “ieftin”
Toate astea de mai sus nu înseamnă că brusc bugetul de marketing e folosit 100% eficient, dar mai reduc din pierderi. Da, se cheltuie mai mult pe setup-ul campaniilor, dar se obțin mai multe conversii.
Nu în ultimul rând, revin și la discuția despre Boost Post, butonul magic pe care Facebook l-a inventat pentru a scoate banii mai ușor din buzunarele antreprenorilor naivi. Cum ziceam și atunci, e ușor să apeși un buton și să crezi că faci marketing online, dar în realitate mare parte din bugetul pe care îl bagi e cheltuit aiurea. Tu te bazezi pe faptul că Facebook automatizează și optimizează reclamele tale ca să ajungi la cât mai mulți clienți, dar de fapt sistemul lor pus pe pilot automat de multe ori e praf și o parte din buget este furat, dacă nu setezi cum trebuie targetarea, opțiunile de afișare.
De asta e nevoie de oameni de marketing care știu ce fac și optimizează campaniile, rezultatele reale în termeni de clienți, vânzări, nu doar reach-ul și alți indicatori de vanitate. Like-uri poate livra oricine.
2021 o să fie interesant. 🙂
Salut,
De multe ori, fac același ad, aceiași targetare, dar diferă obiectivul reach vs engagement.
La cel cu reach, ajung la 100 000 de oameni și am 3 like-uri.
La cel cu engagement ajung la 20 000 de oameni și am 700 de like-uri.
Știu că diferă scopul, reclama e afișată în funcție de comportamentul utilizatorului (dacă dă click sau nu pe reclame, etc), dar am ajuns să prefer engagementul pentru alea 700 de like-uri. Măcar acolo știu că niște oameni (reali sau nu aici e altă discuție), au dat like. O interacțiune ceva. Pe când la reach… e o cifră imensă care e un abis. Nu prea am cum sa o cuantific.
Trăiești din like-uri?
Nu trăiesc din like-uri, dar mă interesează relevanța.
Și engagementul pare că e mai real.
Depinde ce vinzi. Dacă contează doar like-urile da, bagi in engagement, dar majoritatea afacerilor au nevoie de trafic, conversii, clienți pentru a trăi, nu comentarii si likes, ăștia sunt vanity metrics.
De acord cu ce spui, dar acolo intri pe alte obiective în momentul în care setezi ad-ul. 🙂
Tu trebuie să ții cont de obiectivele tale, nu de ce vrea să îți vândă Facebook.
Noi punem auto placement si automat intra audience network iar adurile nu au reach acolo si se duc pe feed ca acolo stie facebook ca sunt prospectii.
A/B test daca eliminam AN si lasam manual atunci CPM-ul se dubleaza.
Nu m-aș uita doar la CPM, ci mai ales la cost pe clic sau conversie.
Dacă vinzi produse diverse si cu valori mari, te uiti la spend si revenue, calculezi ROAS. Dacă e peste 20 zic ca e ok. Apoi te uiti la CPC si calculezi si CPA( cost per action) sa nu arunci bani de pomana. Dacă te costă 2-3 eur să faci o conversie de 500-1000eur e bine. Dacă te costă 2-3 eur să faci o conversie medie de 10-20eur zic că e o problemă. Iar la reach, impression, likes and comments nici nu mă uit. Cei drept eu am lucrat doar in companii cu pozitie bună în piață și focus numai pe conversii, dacă ești mic sau vinzi servicii poate te interesează și reach, likes și alte căcaturi.
[…] Totuși, mai ales dacă lucrați cu branduri mici și bugete restrânse de promovare, e mai bine să vă limitați la aplicațiile și platformele cu rezultate dovedite, pentru că nu vă permiteți să irosiți jumătate din bugetul de marketing. […]