fbpx

Cât ar trebui să cheltuim pe o mașină?

Oh, mașina, acest simbol al statutului social la români…

Noi din fericire stăm aproape de școala fetelor, așa că dimineața, în 8 din 10 cazuri le duc pe jos spre școală, prefer să fac 15 minute mergând decât 15 minute stând la coadă în trafic.

Totuși, când mergem pe jos mă uit la mașinile din trafic, ca să văd cam cât de bine o ducem ca nație. Judecând după ce văd pe stradă, o treime dintre români se descurcă ok, au mașini în jur de 10-20K euro, o treime se descurcă foarte bine, au mașini peste 20-30K euro, și o treime sunt așa și așa, cu mașini sub 10K euro, unde intru și eu. Dacă parcul auto ar fi un indicator pe bune, aș tinde să cred că am depășit vestul Europei la bunăstare.

Totuși, cam câți bani ar trebui să plătim pe o mașină?

Am căutat și eu recomandările experților financiari. Majoritatea ajung la aceeași concluzie, dacă îți iei o mașină în leasing  sau prin bancă, nu ar trebui să plătești mai mult de 10% din veniturile lunare pe rată, hai 15%, dacă chiar îți place de mori mașina. Explicația e simplă,  în final oricum cheltuielile cu mașina se vor duce în 20% lunar, dacă adăugăm asigurările, impozitul, carburantul, cauciucurile și întreținerea ei. Ai 1000 de euro venituri lunare? Rata ar trebui să fie de 100 euro, că poate mai ai și chirie de plătit, facturi la utilități, haine, mâncare, excursii.

Ai avut un an bun și vrei să îți cumperi mașina cu banii jos, cash? Experții zic că maximul pe care ar trebui să îl plătești este 50% din totalul venitului anual, sau maxim 10% din valoarea totală a averii. Ai 100K euro în cont? Bun, îți permiți o mașină de 10K euro, ceea ce e suficient pentru o mașină decentă în oraș, aș zice eu. Nu îi ai? Încă nu ai nevoie de o mașină scumpă.

Regulile astea mi se par de bun simț, mai ales dacă nu te folosești prea mult de mașină. Mă uitam la cât am făcut noi cu mașina, în ultimii 5 ani nu am adunat mai mult de 10.000 de kilometri pe an, în ultimii 2 ani chiar mai puțin, din cauza pandemiei. În condițiile astea ar fi stupid să alocăm zeci de mii de euro pentru o chestie pe 4 roți care ruginește în fața casei.

Evident, există și excepții de la regulă – atunci când conduci foarte mult zilnic, sute de kilometri, sau când petreci mult timp în mașină, deci e normal să investești mai mult în confort, siguranță, securitate, în fond investești în tine. Îmi explica cineva de ce a plătit 30K euro pentru o mașină, omul conducea 40-50.000 de kilometri pe an, stătea minim 3-4 ore pe zi în mașină, practic locuia jumătate de zi în mașină. În cazul lui avea sens.

Voi cât ați plăti pentru o mașină?

Recomandă

16 Comentarii

  1. Întrebarea “cât ați plăti pentru o mașină?” pornește de la presupunerea că aș plăti pentru o mașină.

    Cel puțin în momentul acesta, consider că ar trebui să ne punem mai des întrebarea “Oare mă pot descurca în viață fără mașină, și să ajut, pe cât pot, planeta?”.

    • Cam greu să își pună oamenii simpli problema asta, când cei care ne recomandă să poluăm mai puțin poluează de 100 de ori mai mult. Aștept cu interes să treacă americanii pe motoare de 1000 centimetri cubi, și politicienii să zboare la economy class. Aș renunța rapid la mașină, dacă aș avea transport decent în comun, piste de biciclete și trasee bine delimitate.

  2. Eu am luat anul trecut o KIA ceed noua. Bună, frumoasă, fiabila, încăpătoare, destul de puternica. Am platit 15000 cu reducere de la 19000.
    La banii aceștia luam ceva sh, alta clasa, mai multe dotări . Dar, am zis că e noua. Zic eu că am ales bine, deși, câteodată mă gândesc că pt Romania nu as mai da atâția bani pe o mașină. Deja am câteva zgârieturi, am schimbat odată parbrizul.

    • Aia e partea cea mai tristă la o mașină nouă, că te enervezi pentru orice zgârietură, în primul an. Ceed e o mașină foarte bună pentru România, cam toți pe care îi știu posesori ai modelului sunt mulțumiți de ea.

  3. N-as cumpara o masina mai scumpa decat 30% din venitul anual. Dar sunt atat de pasionat de masini, incat nici macar permis de conducere nu am. 🙂

  4. Experții ăia îmi par americani, zici că totul în viața asta e un abonament – 10% pe aia, 20% pe ailaltă și așa mai departe. Ce mă irită pe mine e că sfaturile astea, menite să ajute oamenii să nu se îndatoreze peste cap, e că nu educă oamenii, ci se adresează proștilor cu scopul de a-i menține proști – proști cu sensul vechi, de oameni simpli.

    O mie de euro e un venit ok la noi, ar trebui să fii educat la banii ăia. Aș vrea să știu și eu ce mașină iei cu o rată de 100 de euro, presupunând că nu plătești trei sferturi din ea cu banii jos. Ce nu-ți spun experții e că te apasă faptul că nu folosești obiectele pe care vrei cu adevărat să le folosești. Una e să nu-ți iei Bentley, alta e să ți se spună că tu n-ai nevoie de o mașină nouă mai scumpă de 10 mii. Repet, la 5 mii de lei pe lună deja trebuie să fii educat, să ai o personalitate, n-o să fii mulțumit cu o mașină din care jumate e plastic. În rest, ne uităm în propria ogradă și extrapolăm și pentru restul, că doar toți om fi la fel.

    Dacă ai 100k în cont, deja nu te pricepi la finanțe. Indiferent ce mașină vrei/îți permiți, banii nu se țin așa în cont și nici nu cumpără nimeni mașină cu banii jos, ci investește banii ăia.

    Dar ca să răspund și eu la întrebare, depinde de bugetul din momentul în care am nevoie de mașină, de nevoi și de preferințe. Probabil aș da în jur de 20k euro și ar fi SH – prefer o mașină bună puțin folosită decât una nouă a cărei valoare oricum scade imediat. Acum în loc de 10k pe o mașină nouă aș prefera o bicicletă nouă și/sau o mașină SH mai iefitnă cu care să-mi fac treaba, dacă ar fi neapărată nevoia de o mașină.

    • Iei totul prea ad literam. 100K în cont nu se referă neapărat la contul curent, ci la valoarea activelor, ce deții. Pot să fie și imobiliare, acțiuni, obligațiuni, depozite, lingouri. Ideea e să nu te încarci cu rate pe care nu le poți plăti dacă îți scad veniturile brusc. Uite, Dacia Spring ajunge cu reducerea oferită pentru mașini electrice pe la 8000-9000, strict pentru oraș ar fi suficientă pentru 2 persoane. Hyundai i20 e și ea ok, în jur de 11.000. Cu avans zero nu te încadrezi la 100 de euro lunar, dar dacă nu ai un 15-20% măcar pentru avans probabil nu îți vei permite nici întreținerea mașinii.

      Și eu am problema cu devalorizarea mașinilor noi, dacă fac calcule probabil aș cumpăra una de 2 ani vechime, ca să fie încă în garanție, dar asta și pentru că nu folosesc mașina suficient de mult încât să recuperez investiția. Dacă aș sta zilnic câteva ore în ea aș aloca mai mult.

      • Vezi că, în general, mașina pentru oraș înseamnă că e a doua sau a treia mașină. Oamenii mai merg la rude, la mare, la munte, nu e pentru toată lumea un hatchback mic. Mi se pare cam dubios să recomanzi o mașină electrică în România anului 2021, care mai are și 200 km autonomie, mai ales tu care ai mașină.

        Dacă pui pe hârtie cosutile de întreținere la mașini cu motoare sub 2l ai să vezi că nu e nimic de speriat. Ce trebuie lumea să înțeleagă e că trebuie să ai priorități în viață, iar dacă mașina te costă mai mult, trebuie să tai din altă parte, poate bei vin mai ieftin, poate mănânci la restaurant mai rar. Nici eu nu folosesc acum mașina prea mult, normal că ține de nevoi și „merită” e relativ.

        La modul general suntem încă săraci, degeaba arăți cu degetul oameni care caută un confort decent, iar ceea ce cnosideri tu echilibrat e frugal în țările cu apă caldă. Când un inginer cu experiență câștigă o mie de euro pe lună problema nu e că vrea o mașină sau aifon.

        • Am zis că electrica e strict pentru oraș, și deja au apărut vreo 2 Spring prin cartier, va prinde, mai ales când apar taxele de poluare în orașe.
          Un inginer cu experiență câștigă 1000 de euro – cine e vinovat că acceptă? În vremurile astea când e penurie de angajați și granițele sunt deschise e cam aiurea să te plângi, dacă știi că ești bun pe domeniul tău.

  5. Of … iar dai sfaturi din astea cu nu cheltuiti pe aia si pe ailalta. Sincer nu stiu cine te asculta ca daca te uiti in jur toata lumea e ingropata in rate pana la gat.
    Si asta demonstreaza cata valoare au genul asta de sfaturi. Barking at the wrong tree!

    • Depinde în ce cercuri te învârți, nu sunt toți îngropați în rate. Și dacă faci rate, depinde pentru ce le faci. Pentru o casă are sens, dar nu pentru ultimul gadget lansat de brandul X sau Y.

  6. Si eu sunt in ultima treime, iar toamna asta mi s a pus pata sa mi iau un seria 3 dupa 2013, chit ca era dublu ca pret fata de actuala. O voiam din cauza performantelor/dotari, nu sa dau ture prin oras la impresie. Stand si analizand am observat ca e plin pe strazi de ele si din cauza asta mi a scazut interesul. Sunt mai putine dacii pe strada decat bmw-uri, lucru ce il confirma si olx. E plin orasul de oameni ce nu au mai dat un var in casa de 20 de ani dar au seria 5 in fata gardului. Mi-a trecut cu bmwul, o mai tin pe actuala macar pana in primavara, iar dupa poate trec pe un seat leon ce mi-a facut cu ochiul. Vreau o masina ce sa o pot repara fara sa ma usture inima si sa nu plang langa ea cand o gasesc zgariata, caci 110% vor aparea zgarieturi.

    • Sincer nu aș recomanda Seat Leon, proprietarii de așa ceva au avut ghinioane cu ele, picau o grămadă de piese. Poate e coincidență, eu știu vreo 3, dar toți au reparat mai mult la ele față de alte mașini. Vorbește și tu cu proprietari de așa ceva înainte să iei decizia. În România, pe lângă mărcile germane pe care noi le considerăm un fel de Dumnezeu, văd că prind tot mai mult și coreenele/japonezele.

  7. Eu sunt de concepție că dacă tot cumperi o mașină sh de 10000 euro, mai pui 20-30% și iei una nouă deoarece dacă calculezi Câti bani bagi in aia second cu siguranță bugetul se apropie de una nouă și să nu mai punem aici timpul pierdut pe la service-uri…
    Întradevăr acest concept nu se aplică în orice situație. Daca ai nevoie de un SUV de exemplu, dacă stai la munte, nu ai ce să cumperi cu 12-13000 euro nou și atunci trebuie să faci compromisuri.
    Eu sunt unul din ăia care calculează și timpul în care mașina sta in service și nu mă pot folosi de ea.

    De exemplu, la noi la firma avem o autoutilitară cu care alergăm cam 8000 km pe lună. Autoutilitara asta a mâncat anul acesta undeva la 8500-9000 lei cheltuieli cu reparații/întreținere. Am decis să luăm una nouă chiar dacă ne costă 30k euro dar care ne va duce mult și bine fără reparații și cel mai important: nu sta in service, timp in care noi pierdem clienți. Și da, bugetul firmei a permis achiziția cash. Am analizat și am constatat că prin leasing ne costa la final cu vreo 6000 de euro mai mult…

    • Mai e o varianta, îți iei mașina nouă dar o folosești prea puțin, de exemplu 5000 de kilometri pe an. Chiar dacă ai banii pentru ea e greu să justifici cheltuiala rațional, că deprecierea e rapidă raportat la utilizare. Nemții fac 30-50k pe an, la noi nu prea ai unde.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *