Cand vine vorba de campanii de promovare in retelele sociale, in momentul de fata Facebook e vedeta principala, desi nu ar trebui sa fie. Mai exista TPU, LinkedIn, Trilulilu, Neogen, si, chiar daca pare ciudat pentru unii, Twitter.
De ce e Facebook preferata tuturor cand vine vorba de campanii online?
In primul rand pentru ca un client e convins mai usor sa faca o campanie pe Facebook. Facem o pagina pentru produs sau brand, poate chiar una atractiva, bagam un landing page misto, motivational, dam niste premii tentante la o tombola pentru utilizatorii care dau Like paginii noastre si gata, am facut succes. Cresterea reala a vanzarilor, cresterea bazei de date cu clienti potentiali, cresterea notorietatii brandului? Mai greu de masurat, dar ce conteaza. Ne mutam toata activitatea online pe Facebook, uitand ca nu noi detinem continutul de acolo, ci Facebook. Daca Facebook inchide pravalia ramanem fara fani, fara Like-uri si fara continut. De aceea recomand folosirea unui site propriu unde putem gestiona si avea control deplin asupra continutului, cand vine vorba de campanii online.
In al doilea rand, nu trebuie ignorat faptul ca sunt 2,9 milioane de utilizatori de Facebook. Comparativ, Hi5 am impresia ca are peste 4 milioane de utilizatori, dar nu e la fel de atractiv si simplu sa faci campanii pe Hi5, plus ca si publicul tinta difera, sunt mai mult pustani, pe cand pe Facebook media de varsta creste. Ar mai fi si Twitter-ul, dar in Romania a ramas o retea sociala utilizata mai ales de oamenii de online, avand in jur de 30.000 utilizatori.
Totusi, cred ca principalul motiv pentru care Facebook e pe val in campaniile de promovare online este notorietatea si simplicitatea lansarii unei campanii. Notorietate, pentru ca de cand Vodafone a contribuit la consolidarea retelei in .ro orice companie interesata de promovare online stie de Facebook, si simplitate pentru ca o pagina de Facebook iti permite sa interactionezi rapid cu fanii unui brand (fanii iti pot da Like, pot recomanda si prietenilor pagina ta, pot posta pe Wall-ul lor link catre pagina ta, pot sa urce poze pe pagina ta, pot sa comenteze etc).
Twitter nu a fost inteles de companiile romanesti cum trebuie, poate si pentru ca pare complicat, desi e atat de simplu. Din acelasi motiv nu a ajuns mainstream, nu a prins la public. Putine branduri care au cont pe Twitter stiu sa faca cautari pe cuvinte cheie, sa foloseasca hashtag-urile, sa verifice mentiunile despre brandul lor pe Twitter, sa raspunda celor care vorbesc de brandul lor. Pe Twitter companiile si fac un cont si incep sa posteze informatii doar despre ei si ofertele lor, un monolog continuu, uita ca social media se refera la comunicare in ambele sensuri, si de la clienti catre companii.
De exemplu eu cand am fost in concediu in Romania anul trecut si nu stiam sa ma cazez am intrebat pe Twitter daca imi recomanda cineva o pensiune in zona respectiva. De putine ori am primit raspuns. Cand vreau sa imi cumpar un gadget nou intreb pe Twitter daca a mai cumparat/folosit cineva produsul. Cand sunt nemultumit de un serviciu/produs intreb pe Twitter daca a mai avut cineva aceeasi problema. Sunt oportunitati pentru companii de a interactiona cu mine, dar prea putine fac asta, pentru ca nu monitorizeaza ce se discuta despre ele, chiar si cele care au cont.
Da, Facebook e vedeta in social media romaneasca acum si va mai fi o perioada, dar pot fi facute campanii cu cap si in alte retele sociale. Totul e sa descoperi unde se afla cu adevarat clientii potentiali.
Voi de ce credeti ca sunt cautate acum campaniile pe Facebook in defavoarea altor retele sociale?
Credeam ca in 2011 se va termina cu …
„Facem o pagina pentru produs sau brand, poate chiar una atractiva, bagam un landing page misto, motivational, dam niste premii tentante la o tombola pentru utilizatorii care dau Like paginii noastre si gata, am facut succes.”
O campanie in online nu inseamna like-uri.
Poate insemna si Like-uri, dar nu e suficient sa ai doar asta ca obiectiv.
In cate studii de caz din .com ai vazut obiectiv de baza like-ul?
Like-ul e o metoda de a obtine fani. Obiectivul nu e Like-ul, ci atingerea unui numar de fani catre care poti promova apoi ofertele tale.
Like-urile trebuie sa fie naturale, sa vina de la sine, nu sa fie obligatorii, parte din campanie. Toate campaniile care s-au desfasurat pe Facebook aveau aceasta conditie.
„Daca Facebook inchide pravalia ramanem fara fani, fara Like-uri si fara continut. De aceea recomand”
Ori esti ironic aici, ori e o greseala strecurata…
@Nico – am completat, ramasese fraza in aer. Mersi.
Eu nu ma tem atat de tare ca facebook detine continutul, daca publicul meu se gaseste acolo, as fi idiot sa ii ignor. Mi-as pune singur piedici daca ma gandesc „ca daca se inchide facebook”. Ca si startup cand nu ai bani de investit in marketing, macar ai timp care il poti transforma in rezultate pe facebook si alte canale.
Personal imi place usurinta cu care se poate promova, comunica si analiza rezultatele pe facebook (la analiza mai e de munca, dar ofera totusi ceva insights).
Daca am de ales sa investesc acelasi timp sa adminsitrez o campanie intre facebook si twitter, numarul de utilizatori spune tot. Nu spun ca trebuie ignorata partea de monitorizare a twitterului, mai ales ca nu tot timpul trebuie sa cauti clienti, ci oportunitati, doar ca timpul e limitat si costa.
Lavinia stie foarte bine asta si se straduieste cat poate de bine sa se ocupe de asta, dar trebuiesc luate in ordinea prioritatilor afacerii.
Mie mi se pare mult mai usor de monitorizat Twitterul cand vine vorba de conversatii decat Facebook-ul.
Pentru multi jucatori din piata de comunicare (multinationale) facebook este o prioritate globala si atunci cer fiecarei tari sa activeze acolo.
Am avut cel putin doi clienti care, in brieful de comunicare pe social media, aveau Facebook la mandatories.
Te cred, nu doar la nivel global se intampla asta, si jucatorii mici vor pe Facebook pentru ca au auzit ei ca sunt multi romani acolo sau au vazut reclamele la Vodafone :).
[…] Campanii in social media din .ro: de ce Facebook si nu Twitter sau alte retele sociale […]
Am vazut ca multe branduri sustin un monolog si pe facebook, nu doar pe twitter. Si este pacat, pentru ca pierzi engagementul. Sincer, cred ca toti avem pagini carora le-am dat like, si de atunci nu am mai interactionat. Pentru ca nu gasim nimic care sa ne faca sa comentam, sa zicem ceva.
Plus ca, in afara de brandurile mari, care au bugete pentru astfel de promovare, foarte putine din cele mici stiu, vor si folosesc Facebook. Si e pierderea lor.
Sau stiu sa il foloseasca dar le e lene, au impresia ca pun doua linkuri si trei poze si gata comunicarea online pe Facebook.
[…] ieri ca multe branduri prefera acum campaniile pe Facebook in detrimentul altor retele sociale datorita notorietatii retelei si usurintei lansarii unei campanii, promotii pe Facebook. Totusi, un punct slab al retelei sociale este cautarea, mai exact motorul de […]
de ce se pune intrebarea „de ce facebook si nu alte retele” cand trebuie folosite toate? fiecare are plusuri si minusuri. eu consider ca trebuie sa fii prezent in orice retea ai audienta, nu doar in cea mai mare. sunt destule instrumente pentru statistici sau pentru management de comentarii (ca sa poti raspunde in timp real la feedback-ul fanilor) ca sa poti sa ai cont pe fiecare din retelele respective.
Ai uitat factorul timp – cand ai sa zicem o ora la dispozitie pe zi, uneori preferi sa te folosesti de reteaua cu cel mai mare impact/unde ai cei mai multi fani/consumatori/clienti potentiali decat sa aloci 10 min pentru fiecare.
tocmai de asta am spus de servicii de management al comentariilor, nu trebuie sa intrii pe fiecare site in parte. dai raspuns la toate siteurile dintr-un singur loc