fbpx

Este un articol interesant pe Web-analytics despre costurile ascunse ale marketingului online, care de fapt nu sunt chiar așa de ascunse, doar că majoritatea proprietarilor de afaceri le ignoră. Fie că e vorba de social media, email marketing, SEO, SEM sau campanii de reclame, de multe ori sunt ignorate cheltuielile cu resursa umană, crearea de conținut, managementul campaniilor online, echipamentele tehnice necesare, softuri care trebuie achiziționate.

Cum ziceam, articolul e bun, dar cred că cel mai important cost ascuns al marketingului online apare atunci când clientul se crede mai deștept decât este și mai ales, crede că are suficiente cunoștințe pentru a se ocupa singur de marketingul online.

Ines a scris și ea despre aspectul ăsta, indiferent că lucrezi ca freelancer sau ai o agenție digitală la un moment dat vei întâlni un client care după ce a colaborat cu tine pentru o perioadă de timp crede că poate face și singur ceea ce făceai tu. În 99% din cazuri se înșeală.

Personal admir clienții care vin la Advertica și ne spun din start că ei sunt buni într-un domeniu, dar nu au nici o tangență cu promovarea online și au nevoie de ajutor. Și adevărul este că trebuie să ai tărie de caracter pentru a recunoaște când greșești și a plăti pe altcineva să facă o treabă la care tu nu te pricepi, mai ales în România, unde toți ne pricepem la toate, iar dacă nu suntem specialiști într-un domeniu, devenim peste noapte.

marketing ninjaSursa foto

Exemple simple:

  • un client care se promova prin Google Adwords, cheltuia câteva sute de lei lunar, avea clicuri multe dar conversia era zero, adică nu era contactat nici la email nici la telefon, deși avea un landing page destul de bun. Am analizat cuvintele cheie folosite în campanii, am eliminat jumătate dintre ele care nu aveau legătură directă cu afacerea lui și care generau costuri inutile, am optimizat landing page-ul și textele folosite în anunțuri și conversiile au început să apară.
  • un client local care făcea campanii prin Facebook Ads pentru a atrage fani și a promova ofertele speciale, doar că targeta toată România în campanii, deși publicul lui țintă era tânăr, dintr-un anumit oraș. După ce am optimizat campania ținând cont de publicul țintă costurile s-au redus cu 2 treimi.
  • un client care vroia să își optimizeze site-ul pentru căutări din Google, dar viza cuvinte cu concurență mare, pe care se băteau toate afacerile de pe nișa lui. După ce am identificat cuvinte cheie mai lungi, dar relevante pentru afacerea lui, am optimizat textele de pe site și am făcut puțin link building a început să apară în căutări și să genereze vânzări.

Cred că ați înțeles ideea, poate că sună bine să reduci o parte din cheltuielile legate de promovarea online ocupându-te singur de tot ce ține de marketing, dar dacă experiența ta e legată de realizarea piulițelor cu dublu șurub e mai bine să te ocupi de ceea ce știi și să plătești o agenție sau un consultant pentru campanii. Altfel s-ar putea să arunci banii de promovare pe fereastră.

5 Comentarii

  1. Pe mine ma amuza si acum cat de naivi si nepragiti pot fi unii atunci cand cer ajutor… adica inteleg, ai parte de un consultant si toate cele dar angajatorul uneori nu are nici o idee despre ce vrea, ce ii se ofera cu adevarat.

  2. Apreciez si eu clientii care inteleg unde li se termina priceperea si sunt de acord sa plateasca un specialist. In alta ordine de idei sunt si clienti care au dat de tot felul de ‘specialisti’ care doar le-au zapacit afacerile. E plin de tot felul de puradei care au impresia ca, daca au citit 2 carti de marketing online, is dumnezei. Si astia nenorocesc campanii si-i costa pe client bani. In momentul in care clientul in cauza isi da seama cat de bou este ala care cica-i specialist, incepe sa-si puna problema daca nu se descurca pana la urma mai bine singur 😀

    • Asta e altă problemă, că sunt agenții și consultanți care acceptă orice proiect, chiar dacă nu au experiență pe acel domeniu. Nu e o rușine să spui nu.

  3. Dar ce te faci atunci cand omul tau de marketing nu face decat sa posteze niste imagini pe FB, sa scrie cate un articol pe blog, nu-i plac rapoartele, uita (sau nu ia in calcul) cererile tale? Iti cauti altul sau te apuci tu de treaba? La inceput poate un pic mai stangaci, ca nu te procepi si la asta, ca de asta ai platit pe cineva sa se ocupe….Crezi ca clientul nu va reusi la un moment dat sa faca treaba buna? Va dura un un pic, nimeni nu zice ca nu….dar hai sa fim sinceri, nimeni nu s-a nascut invatat.

    • Depinde cât valorează timpul clientului. Dacă clientul ar putea să facă câteva mii de euro lunar dezvoltând afacerea dar el se chinuie să învețe marketing online pe timpul lui atunci e o investiție proastă. Totuși, dacă clientul are destul timp liber sau prea puțini bani pentru a plăti pe cineva poate încerca să le facă pe toate, dar pe termen lung e mult mai avantajos să te specializezi, să te focusezi pe lucrurile la care esti bun.

Lasă un comentariu