A întrebat Andrei care e ultimul produs pe care l-ai cumpărat doar pentru că l-a recomandat o vedeta? Eu am răspuns la mișto, că văzusem niște reclame cu Anda Adam la Vitacom și mi-am amintit că îmi trebuie un cablu HDMI acasă, deci am mers la Altex pentru unul. Totuși, întrebarea e bună. ne mai influențează vedetele clasice sau cele din online atunci când cumpărăm servicii, gadgeturi, mâncare sau haine?
Asocierea Vitacom cu Anda Adam nu e prea inspirată, dar înțeleg de ce au mers acolo, ca să mai diversifice conținutul, degeaba vorbești de specificații și mega și giga, băieții vor să mai vadă și ceva piele pe lângă gadgeturi. Plus că e foame mare de campanii, iar bugetele sunt mici, am văzut vedete cunoscute cum recomandă tot felul de branduri no name la care acum un an de zile nici măcar nu s-ar fi uitat.
La cum văd eu lucrurile, situația arată cam așa:
E foame mare printre vedete și influenceri
Bugetele de marketing încă nu și-au revenit, după un an de pandemie. Influencerii din online obișnuiți cu excursii și campanii de mii de euro pe banii brandurilor au avut de ales între a păstra ratecard-urile și a trăi mai simplu sau a coborî prețurile și a accepta orice propunere, ca să fie bine. Mulți au mers pe a doua variantă, de aia vedeți atâtea asocieri de imagine și campanii slabe, de care face mișto Vali constant.
Pe lângă influencerii din online, pe felia asta au intrat și vedetele clasice, cântăreții, vedetele TV ce și-au construit și ele prezențe online în timp.
Cântări nu prea mai sunt, emisiuni plătite la TV prinzi doar dacă știi pe cine trebuie, deci au mai umblat și ele la ratecard-uri, și acum vedetele clasice concurează cu influencerii din online pe bugetele de campanie, și de obicei le câștigă, că au comunități mai mari, la cifre dau mai bine. Să nu vă mirați dacă vedeți vedete cum promovează tot felul de giweaway-uri, cursuri și servicii dubioase, mulți au luat-o razna.
Încrederea în vedete scade, din cauza recomandărilor proaste
Unii clienți cu care lucrăm ne-au mai întrebat la agenție de recomandări de influenceri pentru campanii. Le-am zis că nu e felia noastră, noi suntem cu site-urile și campaniile de marketing, nu influencing, dar din ce am văzut și la alți clienți care au testat apele, dacă tot vrei să faci campanii cu influenceri ieși mai bine lucrând cu influencerii mai mici, care au comunități mai închegate în jurul lor.
Engagementul pe conturile mari ale influencerilor e în scădere, și degeaba apelezi tu la o vedetă online cu 1 milion de fani, dacă te alegi cu 50000 de like-uri, 100 de clicuri și 10 vânzări. Mai bine 5 influenceri nișați, dar care recomandă oamenilor produse pe care le cunosc, și în care comunitatea are încredere. Și mai puțini vanity metrics, că like-urile nu fac targetul de vânzări.
Problema asta e dublată de campaniile prea dese. Cum ziceam, influencerii au scăzut la ratecard, dar recuperează la volum. Azi recomandăm 3 creme, mâine un magazin online de haine, săptămâna viitoare avem 5 gadgeturi și o tombolă, după aceea un curs de influencing sau content creation și tot așa. Pentru mulți urmăritori devine obositor, și dau ignore sau pleacă.
Pe termen lung câștigă brandurile care se asociază cu cine trebuie
Revenind la Anda Adam, eu nu sunt influențat de ea sau de alte vedete deoarece știu cum funcționează treaba asta cu asocierile de imagine. Totuși, sunt și eu influențat de oameni cu experiență în domeniul lor, dar aici prefer să mă documentez și să urmăresc oamenii care știu ce spun.
Dacă intru pe canalul unui Youtuber care testează de ani de zile laptopuri voi cumpăra ce recomandă el, nu o vedetă care pozează sexy pe birou. Dacă vreau să îmi cumpăr o mașină nouă intru pe blogurile auto cu recenzii și teste, caut opiniile proprietarilor de pe forumuri, nu mă influențează o cântăreață care s-a urcat pe capota mașinii pentru un shooting. Și lista continuă.
Asta e diferența între influenceri și key opinion leaders (KOL), ultimii fiind oamenii care au experiență și influență într-un domeniu, oamenii în care ai încredere atunci când ai o nevoie specifică. Poate că nu au comunități mari în spate, dar când ei zic că produsul X e ce trebuie îi crezi, deoarece ai încredere în experiența și recomandarea lor. Influencerul postează poza și trece la următoarea campanie, un key opinion leader își alege cu grijă recomandările, că ține la reputația lui.
Totuși, eu sunt un caz special, mulți dintre noi suntem influențați de campaniile astea cu vedete, ținem cont de ceea ce ele recomandă, chiar dacă o facem la nivel de subconștient.
La voi cum e, ce produs ați cumpărat ultima dată, la recomandarea unei vedete?
Dacă au ajuns unii să pună botul la ce debitează Anda Adam e jale. Personal nu m-am uitat în gura nici unei așa-zis vedete on-line.De regulă dacă vreau să-mi cumpăr ceva prefer părerea unora mai avizați( pe blogul tău am intrat tot așa , îmi trebuia o părere despre un produs)
Oamenii nu o urmăresc pentru opinii, ea știe asta. Sper că știe și Vitacom asta. Da, KOL-s pentru lucrurile care contează.
Pai daca vrei sa ajunga brandul ala si intr-o zona mai mainstream nu trebuie sa te duci cu produsul si acolo? Poate geek-ul ala care testeaza laptopuri nu ajunge la publicul Adam si invers. Cum ii atingi si pe oamenii aia?
Păi de asta am zis că probabil au colaborat cu ea, au vrut si ei să iasă din zona de geeksi clasici. Ca notorietate probabil vor fi un pic mai sus, ca vânzări nu aș crede.
Din stanga auzi, din dreapta te informezi, la final poate cumperi. Daca nu e cross s-ar putea sa nu cumperi deloc.
Da, poate fi.
Ai văzut vreodată o corelare clară la cifrele de vânzări? Pentru că altfel n-ai de unde să știi care e matematic mai eficient. În general succesul a venit din vânzarea produselor la scară largă, nu puțin și țintit acolo unde trebuie. Produsele „de nișă” sunt foarte scumpe și nu aduc profit. Căștile Beats nu s-au vândut așa bine din cauză că au fost promovate de oameni care se pricep.
Cât despre review-uri, ai o percepție deformată. Cine aruncă mulți bani nu citește review-uri ca să cumpere ceva. Multă lume e intereseată de ele (review-uri), puțini cumpără lucruri populare ca o consecință a review-urilor. Vedeta nu are rolul de a te convinge să cumperi, ci de a-ți atrage atenția asupra obiectului. Tu care ești mai studios din fire s-ar putea să vezi ceva la Anda Adam și să cauți apoi păreri despre obiectul respectiv.
Contează și obiectele promovate. Are Dorin Lazăr un exemplu în ultima lui postare. Pe scurt, faci reclamă la un pix și îl suprapui peste țâțele Petronelei. Puțină lume o să priceapă ce are pixul ăla special, mai bine scrie un blogăr despre el pentru 50 de pasionați, din care 20 sigur îl cumpără. Doar că 20 de pixuri vândute probabil nu te ajută, tu trebuie să vinzi 5 mii. Sunt șanse mai mari ca țâțele Petronelei să pună pixul ăla în ochii unora care poate vor da mai departe mesajul (sau țâțele). Dar toată lumea știe cum arată un pix, de-aia funcționează. Dacă în locul pixului aveai un DAC (conversie digital-analog) nu pricepea nimeni care e faza, deci mai bine la ăia 20 care chiar cumpără.
Tu și alții vreți agenți de vânzări, nu influenceri. Agentul de vânzări îți vinde direct un produs, adică te determină să-l cumperi. În rest, am mai zis-o, în țări cu apă caldă se înghesuie la influenceri pentru că sunt ieftini în comparație cu producția clasică. La câți bani se bagă la nivel mondial în publicitate, mi se pare foarte cinic modul ăsta în care stai să calculezi cum să vinzi mai mult cu un buget de 2-3 mii de euro.
Cine a zis ceva de agenți de vânzări? Eu spuneam de campanii măsurabile, cu obiective concrete, nu hai să apară poza noastră pe toate gardurile de pe Instagram. Influencerii sunt ieftini deoarece cifrele pot fi făcute să arate bine, de exemplu ăsta e motivul pentru care în campanii nu vezi linkuri personalizate pentru tracking, ca să vezi câți oameni au venit efectiv de la un influencer să vadă produsul tău, ci vezi niște hashtag-uri, și metrici gen likes, views, reach.
Și da, am văzut corelări, 20% livrează, 80% nu, sau nu pe măsura tarifului. Problema e cum îi identifici pe acei 20%.
N-a zis nimeni de agenți de vânzări, dar cineva care te convinge să cumperi aia e, agent de vânzări.
Păi nu cred că știi câți vin de la influencer, mai ales când ai produse de larg consum, pe care le cauți pe amazon, eMag etc. Când o femeie vede o poșetă sau o trusă de machiaj la tanti aia pe instagram și dă un search probabil că ajunge la Sephora sau Fashon Days sau cine vinde poșete. Degeaba dă click pe un link din comentariile postării, că oricum nu le cumpără nimeni de acolo. Îi numeri pe ăia aparent interesați? poate, dar vânzările nu vin de acolo.
Influencerii sunt ieftini și pentru că au costuri de producție mici. O fată de-aia de pe instagram se mai fotografiază/filmează singură sau are pe cineva care i le face pe toate (campaniile). Ori tu dacă vrei un material cu produsul tău și vrei să arate similar angajezi foto/video, poate închiriezi un studio sau echipament câteva ore și plătești și un fotomodel. Astea o să coste mai mult decât postarea ăleia pe instagram.
Nu, cineva care te convinge să cumperi e key opinion leader, că dacă tu intri în magazinul meu și îmi ceri produsul X și eu îți fac actele se cheamă că sunt agent de vânzări, chiar dacă nu te-am convins eu să cumperi. Uneori se mai amestecă rolurile, că și agentul de vânzări te poate convinge dacă e bun și își cunoaște produsul, dar nu e mereu cazul, în 80% din cazuri când ajung în magazine știu eu mai multe despre produs decât cel care îmi scoate bonul.
Acum depinde și ce obiective ai. Dacă ai buget pentru campanii de notorietate și îi bagi în influenceri strict pentru asta, că vrei să îți faci brandul mai cunoscut sau să promovezi un produs, în speranța că va atrage atenția oamenilor, e ok. Dacă tu ai nevoie de vânzări mâine și crezi că o campanie cu influenceri și #celmaitareprodus va rezolva asta s-ar putea să ai o surpriză.
Și mai am o mențiune la partea cu influencerii sunt ieftini, depinde cu ce compari. Un clip făcut de un influencer s-ar putea să iasă mai ieftin decât unul făcut de o casă de producție profi, dar ratecard-ul ce include difuzarea lui se poate duce la niște mii de euro, dacă te referi la conturile mari, cu milioane de urmăritori. Depinde și ce vrei să obții, un clip drăguț pentru Insta sau o reclamă pentru TV.
[…] Marius Sescu pe câteva grupuri când a fost ultima oară când am achiziționat un produs promovat de o vedetă […]
Vitacom, ca de altfel și alții, încep din păcate să iasă din nișa de bază. E bine că vin bani, crește businessul, insă din punctul meu de vedere e rău că n-au putut să-și adapteze strategia pentru a rămâne pe nișa lor. Dacă vreau să cumpăr condensatoare nu mă duc la un brand de haine și nici invers. Mi se pare cumva o trădare a tradiției.
Nu știu dacă e trădare, cât adaptare. Vor să ruleze mai mult, deci trebuie să crească și brandul, să atragă și clienții mai puțin tehnici. Ei își știu mai bine calculele, important e să nu își afecteze baza fidelă.
Nu cred că am cumpărat niciodată un produs la recomandarea unei vedete. Cel puțin nimic atât de wow încât să și țin minte :))). În schimb, mi-am dorit și am primit cadou de la soțul meu un produs creat de un influencer, mai precis Chiara Ferragni.
Mi-am amintit. Am cumpărat un ghiozdan de la Margee Bags căruia îi făcea reclamă Adelina Pestrițu parcă, dar nu pentru că îi făcea ea reclamă, ci pentru că adoram designul. S-a dovedit o achiziție foarte bună.
Da, e cum ziceam și pe Facebook, unii influenceri pot atrage atenția asupra produsului, îl pot scoate în evidență, dar nu e suficient pentru a convinge audiența să cumpere, e nevoie de mai multe surse de informare înainte de a lua o decizie.
[…] încredere în ce recomandă influencerul. În rest rămâne cum am stabilit, mulți influenceri vor rămâne fără încrederea urmăritorilor, pentru că fac recomandări proaste, se asociază cu branduri greșite, nu au habar despre ce […]
Pentru mine, publicitatea a fost “halatul, cat e halatul?”, “n-ai cu cine, niste tarani!”, “dorel” si tot ce va veni de acum incolo in categoria asta. Restul cum ar fii pareri, recomandari, critici, fac parte din alt domeniu.
Citeam undeva pe un blog, din pacate nu imi mai amintesc care, o faza ce mi s-a parut inteligenta: un tip cu o firma de publicitate, recunoscut in Bucuresti, a comandat la reprezentanta o Toyota Landcruiser. Fiind asamblata doar in Japonia, i s-a propus un termen de livrare de aprox. 6 luni, in final a ajuns la 9 luni dar masina a venit.
Dupa un timp, sotia celui de la reprezentanta a nascut iar tipul de la publicitate a trimis un cadou cu o felicitare avand un text de genul “Sa vezi si tu ce inseamna sa astepti 9 luni!”.
Repet, nu mai stiu datele blogului.
Tare faza cu felicitarea. 🙂