fbpx

Ce preferați, anvelope all season sau separate, pentru vară și iarnă?

Eu am început să conduc pe vremea când încă aveam ierni serioase în România, cu localități blocate uneori timp de câteva zile și zăpezi de 2-3 metri. Erau timpurile când iarna ieșeai afară din casă echipat serios, cu ghete și cojoc, nu ca acum, cu adidași și glezna dezgolită, că doar vine Uber-ul în 5.

Divaghez un pic, dar ideea e că pe atunci știam că la mașină ai nevoie de 2 seturi de anvelope, de vară și de iarnă. Și am rămas cu ideea asta.

Doar la prima mașină am folosit anvelope all seazon, niște Debica Frigo. Vara să spunem că erau acceptabile, dar iarna patinam prin oraș și la 30 la oră când luam curbele, dacă ningea și drumurile nu erau curățate. Poate că nici mașina nu era cea mai strălucită, dar după ce am făcut upgrade și mi-am cumpărat anvelope dedicate nu am mai avut parte de senzații tari iarna.

Voi cum procedați, vă luați cauciucuri separate pentru vară și iarnă, sau mergeți pe all season?

Dacă mă uit la iernile din ultimii 5-6 ani trebuie să recunosc și eu că încep să fie tot mai multe cazuri când anvelopele dedicate nu prea au sens. În toamnă am ajutat mai mulți din familie să își cumpere anvelope. Majoritatea fac 3000-5000 de kilometri pe an, 90% dintre ei sunt făcuți prin oraș, și de nins a nins de 3-4 ori iarna în ultimii ani, câte 2-3 zile. Nici măcar zăpadă de-o sanie nu am avut, anul ăsta. Nu puteam să le recomand anvelope premium, că nu le folosesc pentru ce au fost ele gândite.

Chiar și din punct de vedere financiar, dacă faci sub 5000 de kilometri pe an prin oraș nu prea se justifică anvelopele dedicate, plus schimbarea lor de 2 ori pe an și echilibrarea, că le poți folosi 4 ani de zile și ieși ok la costuri.

De cealaltă parte, anvelopele dedicate au utilitatea lor, mai ales dacă faci mulți kilometri pe an, mai mergi și la munte, și nu vrei să fii prins nepregătit de o ninsoare.

Atunci când faci 30.000-40.000 de kilometri pe an cu mașina, ai drumuri lungi, bagi și autostradă, mai multe tipuri de teren, eventual mergi și în alte țări, se schimbă perspectiva, ai nevoie de anvelope mai bune pentru siguranță, și la costuri ajungi tot pe acolo, că oricum le uzezi și schimbi mai des, probabil la 2 ani.

Clasificarea anvelopelor

Nu sunt expert în anvelope, dar am fost pe la niște prezentări făcute de producători, am citit recenzii și m-am uitat la rezultatele mai multor teste.

În final nu există anvelope ieftine și bune, primești fix ceea ce plătești. E ok să îți cumperi o anvelopă mai ieftină dacă știi că mergi mai încet cu mașina și nu prea ieși mai mult din oraș, dar nu te aștepta să cumperi Taurus sau Tigar și să ai performanțele de la Michelin sau Dunlop.

Da, toți am auzit poveștile, cum că diferă doar brandul, e același cauciuc făcut în aceeași fabrică dar cu alt logo, dar nu e chiar așa, contează și calitatea cauciucului, cum este turnat, ce tehnologie are în spate. Să nu mai vorbim de anvelopele reșapate.

Există 3 tipuri de anvelope:

Anvelope Premium – cele mai bune

Sunt brandurile de care am auzit cu toții, investesc mult în cercetare, dezvoltare, au performanțe de top și cele mai bune punctaje în testele auto. Bridgestone, Continental, Michelin, Pirelli, GoodYear, Dunlop.

Anvelopele premium sunt dezvoltate pentru a oferi cele mai bune performanțe în materie de siguranță, aderență și rezistență la rulare. În plus, simți foarte bine diferența între ele și cele ieftine, mai ales la frânare atunci când ninge sau plouă, unde chiar și un metru contează.

Anvelope Mid Range – bune

Și acestea sunt cauciucuri de calitate, produse la standarde înalte, dar brandurile sunt mai puțin cunoscute, deși în timp au șanse să ajungă și ele spre zona Premium. Firestone, Bf Goodrich, Hankook, Uniroyal, Semperit, Fulda, Vredestein, Nokian, Yokohama, Firestone, Barum, Nexen.

Anvelope BUGET – ieftine sau economice

Respectă standardele de siguranță europene, dar sunt făcute de producători de care nu ai auzit, deci nici nu investesc prea mult în cercetare sau dezvoltare. Sunt fix ce zic că sunt, cauciucuri de buget, ok dacă ai o mașină ieftină și mergi cu 80-90 de kilometri la oră, dar nu sunt recomandate dacă tu ai impresia că toate drumurile sunt autostrăzi și vrei să mergi cu 130 constant. Matador, Debica, Sava, Dayton, Kleber, Kormoran, Riken, Sava, Semperit, Tigar, Imperial, Minerva, Sailun, Taurus etc.

Mai este un aspect aici, consumul de carburant. Poate că nu știați, dar anvelopele influențează și consumul, uneori te bucuri că ai economisit 200 de lei pentru anvelope, dar dacă le folosești timp de 3-4 ani și consumă mai mult cu 10% față de niște anvelope mid range sau 20% față de cele premium…

Să nu credeți că sunt ipocrit, și eu le cumpăr în funcție de buget, dar mai ales în funcție de cum folosesc mașinile. În ultima perioadă nu am condus prea mult anual, drumurile lungi au început să fie făcute mai mult cu avionul, deci m-am mulțumit cu anvelope mid range, și nici viteza de deplasare nu mai e așa de mare, de când avem copii.

Am folosit și am fost mulțumit de Hankook, Nexen și Nokian, acum merg mai ales pe Nokian.

Voi ce anvelope folosiți?

Recomandă

7 Comentarii

  1. Folosesc AllSeason in acest moment si pot spune ca nu e cea mai excelenta optiune in ceea ce priveste performanta pe timp de iarna (Nu vorbesc de offroad sau drumuri greu accesibile). Am optat pentru all season pentru ca nu am spatiul necesar (traind la apartament), sa stochez anvelopele pe timp de iarna/vara dupa caz.
    Daca as putea sa le depozitez undeva, as alege vara pentru vara si iarna pentru iarna.

  2. Timp de 10 ani am preferat anvelope dedicate vara/iarna, marci premium sau mid-range. Am incercat si o varianta low-cost, dar diferenta de performanta este enorma (in special la distanta de franare), chiar si la viteze in limita legala.
    In ultimii ani am facut maximum 6000 km/an, astfel ca am trecut la varianta allseason (Continental). Anvelopele allseason sunt suficient de bune, dar numai daca alegi o marca premium.
    In momentul in care alegi allseason deja faci un compromis. Dupa ce am vazut mai multe teste de specialitate, mi s-a parut riscant sa aleg allseason + marca ieftina.
    Pentru conditii extreme de iarna, drumuri la munte, am tot timpul in masina lanturi cu instalare rapida.

    • Uite, la asta nu m-am gândit, all season dar cu anvelope Premium. Probabil dacă temperaturile ajung și la noi iarna să fie constant în jurul a zero grade devine o opțiune tentantă, mai ales dacă mergi cu mașina prin oraș mai mult.

  3. Am avut anvelope vară/iarnă nu chiar cele mai ieftine, doar un pic mai sus. La câți kilometri fac pe an erau foarte bune – poate la frânare se vedea diferența, dar mă obișnuiam cu ele.

    Dar cu iernile din ultimii ani, la ultima schimbare de anvelope am luat all seson (nu știu ce firmă sunt) și pot spune că diferența este la frânare doar vara, iara sunt la fel ca cele pe care le-am avut dedicat pentru sezonul rece.

    Cum ai scris în articol, dacă nu faci kilometri mulți și mai multe te plimbi în oraș, cele all season sunt cele mai bune.

    • Eu am testat pe vremuri și acvaplanarea cu all seazon, nu a fost chiar cea mai plăcută senzație. Dar e posibil și la mine să fie de la anvelopele ieftine.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *