fbpx

Din când în când mai intru pe grupurile cu antreprenori, freelanceri, și una din temele recurente care apare în discuții sunt țepele date de clienți celor care prestează diverse servicii. Când vinzi produse treaba e simplă, poftim produsul, dați-mi banii, o zi bună. La servicii e mai complicat, mai ales pe zona de marketing și digital mulți clienți s-au obișnuit prost, să plătească la termene gen 60 sau 90 de zile.

Încă râd când mai văd astfel de propuneri, mi-am luat și eu câteva țepe când eram naiv și tânăr. Soluția pentru a evita clienții țepari e simplă: le ceri bani în avans.

Dar Marius, vom pierde clienți dacă facem asta, sau sunt într-o perioadă dificilă și orice client e bun, îmi e frică, dacă vor spune NU sau vor apela la altă agenție sau alt freelancer? Dacă rămân fără clienți?

Sunt două aspecte aici. Dacă ești la început în domeniu și nu ai reputație, portofoliu, clienți care să garanteze pentru tine da, e mai dificil să ceri bani în avans, trebuie să finalizezi măcar câteva proiecte ca să arăți că ești serios, ca să îți construiești reputația, și mereu ajută să livrezi 110%, pentru ca să fii recomandat mai departe.

În al doilea rând, după ce ai deja o reputație bună și clienții anteriori te recomandă ca un bun profesionist poți cere bani în avans, la semnarea contractului, deoarece profesioniștii vor dori să lucreze cu tine. Singurii clienți care vor refuza să plătească în avans sunt cei care oricum ar fi plătit greu banii sau ar fi fost prea pretențioși, dificili în colaborări, deci nu e o mare pierdere, ai evitat o țeapă viitoare.

Cam asta e ideea pe scurt, faci o treabă a naibii de bună, crești reputația ta sau a firmei, primești recomandări, semnezi contracte cu minim 30% avans și dormi mai liniștit noaptea.

Aveți alte soluții pentru a evita clienții țepari în domeniul serviciilor?

RECOMANDĂ
  • 152
  •  
  •  
  •  
  •   
Abonează-te
Anunță-mă
guest
2 comentarii. Tu ce părere ai?
Ultimele
Primele Top voturi
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile
Dan Ciulea
9 decembrie 2020 09:43

O observație, regula e: promite 80% și livrează 120%.

Da, sunt de acord că un serviciu odată prestat își pierde valoare. Cu toate acestea, dacă ai un contract recurent, nu cred că se pune problema de avans. Cu siguranță nu se pune problema de avans 100%

La contractele lunare, eu facturez la finalul lunii (după ce prestez serviciul pe luna respectivă).

La contractele punctuale, facturez 50% avans și restul la finalizarea contractului.

Realist ești pe o autostradă cu dublu sens, drept urmare cel mai corect mi se pare să ne comportăm echitabil. Încerc să stabilesc relații economice de lungă durată…

2
0
Lasă un comentariux
()
x