Dacă au descoperit toți părinții ceva cu adevărat important în pandemia asta, este faptul că școala e ruptă de realitatea în care trăim. Se discută despre școala online din martie, dar nici acum unii profesori nu știu sau nu vor să intre în Google Classroom sau nu vor să predea online, deși au trecut 7 luni de când ne-a lovit pandemia.
Noi visam teme interactive și intuitive, profesorii trimit poze pe Whatsapp cu Copiați textul ăsta și rezolvați problema…. Ăsta e nivelul. Nu zic că școala online e soluția, ci că elevii trebuie educați ca să folosească internetul corect.
În același timp, piața muncii are nevoie de oameni pregătiți, care să poată folosi laptopurile și pentru altceva în afară de jocuri online. Copiii nu vor învăța competențele digitale în școli, că nu au de la cine, deci e treaba noastră, a părinților, să avem grijă de asta.
Am mai scris anul ăsta că românii sunt praf când vine vorba de competențe digitale, dar poate avem șanse cu generația care vine din spate.
În iulie apăruse știrea despre tinerii din România care sunt pe ultimul loc în ce privește competențele digitale conform Eurostat, mai exact doar 56% dintre tineri cu vârsta între 16 şi 24 de ani au competențe de bază sau peste acest nivel, față de 80%, cât e media în UE.
Între timp, a scris Andreea despre competențele digitale pe care Uniunea Europeană le consideră necesare pentru adulți. Ea le-a găsit traduse în română, deci le-am pesedit și eu fără jenă.
Aruncați o privire pe listă, întrebați-vă câte bifați din ele, și aveți grijă ca măcar copiii voștri să le deprindă. În viitor vor fi must have, indiferent de job.
Competențele digitale sunt formate din 5 domenii de competență și 21 de competențe digitale. Fiecare domeniu are la rândul lui o serie de criterii de evaluare ca să se determine dacă ești un utilizator elementar, independent sau experimentat.
Cele 5 aptitudini care formează competențele digitale
- Procesarea informației
- Crearea de conținut
- Comunicare
- Rezolvarea de probleme
- Securitate
Procesarea Informației
- Utilizator elementar:
- Pot căuta informaţii online folosind un motor de căutare.
- Ştiu că nu toate informaţiile online sunt verosimile.
- Pot salva sau stoca fişiere sau conţinut (ex. Text, imagini, muzică, video, pagini web) şi le pot regăsi odată salvate sau stocate.
- Utilizator independent
- Pot folosi diferite motoare de căutare pentru a găsi informaţii. Folosesc anumite filtre atunci când caut (ex. Caută numai imagini, video, hărţi)
- Compar diferitele surse pentru a verifica veridicitatea informaţiilor găsite.
- Grupez informaţia într-o manieră metodică folosind fişiere şi foldere pentru a le găsi mai uşor.
- Realizez copii de siguranţă (backup) pentru informaţiile sau fişierele stocate.
- Utilizator experimentat
- Pot utiliza tehnici complexe de căutare (ex. Operatori de căutare) pentru a găsi informaţii fiabile pe internet.
- Pot utiliza feed-uri web (de ex. RSS) pentru a fi la curent cu lucrurile de interes pentru mine.
- Pot evalua validitatea şi credibilitatea informaţiei folosind un set de criterii.
- Sunt la curent cu noile progrese în ceea ce priveşte căutarea de informaţii, stocarea şi regăsirea acestora.
- Pot salva informaţia găsită pe internet în diferite formate. Pot folosi servicii de tip cloud pentru depozitarea informaţiei.
Crearea de conţinut
- Utilizator elementar
- Pot produce conținut digital simplu (de ex. Text, tabele, imagini, fișiere audio) folosind instrumente digitale în cel puțin un tip de format.
- Pot efectua editare de bază pentru conținut produs de alte persoane.
- Știu că partea de conținut poate fi protejată prin drepturi de autor.
- Pot aplica și modifica funcții simple și setările de software precum şi ale aplicațiilor pe care le folosesc (de ex. Schimbarea setărilor standard).
- Utilizator independent
- Pot produce conținut digital complex, în diferite formate (de ex. Text, tabele, imagini, fișiere audio).
- Pot folosi instrumente / editori pentru crearea de pagini web sau de tip blog, folosind template-uri (de ex. WordPress).
- Pot aplica formatare de bază (de ex. Introducerea notelor de subsol, grafice, tabele) conținutului produs de mine sau de către alte persoane.
- Știu cum să fac trimiteri și să reutilizez conținutul protejat de drepturile de autor.
- Cunosc elementele de bază ale unui limbaj de programare.
- Utilizator experimentat
- Pot produce sau modifica conținut multimedia complex, în diferite formate, folosind o varietate de platforme digitale, instrumente și medii.
- Pot crea un site web, folosind un limbaj de programare.
- Pot folosi funcții avansate de formatare ale diferitelor instrumente (de ex.
- Funcția mail merge, fuziunea documentelor de diferite formate, folosind formule avansate, macro-uri).
- Știu cum se aplică licențele și drepturile de autor. Pot folosi mai multe limbaje de programare.
- Știu cum să proiectez, creez și să modific baze de date cu ajutorul calculatorului.
Comunicare
- Utilizator elementar
- Pot comunica cu ceilalţi folosind telefonul mobil, programe de comunicare vocală pe internet (ex. Skype) email sau chat – folosind funcţii de bază (ex. Mesagerie vocală, SMS, trimitere şi primire de email-uri, schimb de text).
- Pot partaja fişiere şi conţinut folosind instrumente simple.
- Ştiu că pot utiliza tehnologiile digitale pentru a interacţiona cu diferite tipuri de servicii (servicii publice, bănci, spitale).
- Sunt conştient de existenţa reţelelor sociale şi a instrumentelor de colaborare online.
- Sunt conştient că atunci când se folosesc instrumente digitale se aplică anumite reguli de comunicare (ex. Atunci când se comentează, când se împărtăşesc informaţii personale).
- Utilizator independent
- Pot utiliza funcții avansate ale anumitor instrumente de comunicare (de exemplu, programe de comunicare vocală și partajarea de fișiere).
- Pot folosi instrumente de colaborare și pot contribui la, de exemplu, documentele/fişierele pe care altcineva le-a creat.
- Pot utiliza anumite funcţii ale serviciilor online (ex. Servicii publice, e-banking, cumpărături online)
- Pot transmite sau pot face schimb de cunoștințe cu alte persoane online (de ex. Prin intermediul rețelelor sociale sau în cadrul comunităților online).
- Sunt conștient de existenţa regulilor comunicării online și le aplic (“netiquette”).
- Utilizator experimentat
- Folosesc în mod activ o gama largă de instrumente de comunicare (email, chat, SMS, mesagerie în timp real, bloguri, micro-bloguri, rețele sociale) pentru comunicarea online.
- Pot crea și gestiona conținutul prin instrumente de colaborare (de ex. Calendare electronice, sisteme de management de proiect, corectură online, tabele colaborative).
- Particip în mod activ în spațiile online şi folosesc mai multe servicii online (de ex. Servicii publice, e-banking, cumpărături online).
- Pot folosi funcţii avansate ale instrumentelor de comunicare (de ex. Conferințe video, schimbul de date, schimbul de aplicaţii).
Rezolvarea de probleme
- Utilizator elementar
- Pot găsi sprijin și asistență atunci apare o problemă în timpul folosirii unui nou dispozitiv, program sau aplicație.
- Știu cum să rezolv unele probleme de rutină (de ex., închiderea unui program, restartarea computer-ului, reinstalarea programului / actualizarea, verificarea conexiunii la internet).
- Știu că instrumentele digitale mă pot ajuta în rezolvarea problemelor.
- Sunt conștient, de asemenea, că au limitari. Atunci când mă confrunt cu o problemă tehnologică sau non-tehnologică, pot folosi instrumentele digitale pe care le cunosc pentru a o rezolva.
- Sunt conștient de faptul că trebuie să îmi actualizez competențele digitale, în mod regulat.
- Utilizator independent
- Pot rezolva cele mai multe dintre cele mai întâlnite probleme care apar atunci în utilizarea tehnologiilor digitale.
- Pot folosi tehnologiile digitale pentru a rezolva problemele (non-tehnice).
- Pot să selectez un instrument digital care se potrivește nevoilor mele și îi pot evalua eficacitatea.
- Pot rezolva problemele tehnologice, prin explorarea setărilor și opțiunior programelor sau instrumentelor.
- Îmi actualizez competențele digitale în mod frecvent.
- Sunt conștient de limitele mele și încerc să acopăr lacunele.
- Utilizator experimentat
- Pot rezolva aproape toate problemele care apar în utilizarea tehnologiilor digitale.
- Pot alege în mod corect instrumentul, dispozitivul, aplicația, software-ul sau serviciile pentru a rezolva problemele (non-tehnice).
- Sunt conștient de noile evoluții tehnologice.
- Înțeleg cum funcționează noile instrumente.
- Îmi actualizez frecvent competențele digitale.
Securitate
- Utilizator elementar
- Pot lua măsuri simple pentru a îmi proteja dispozitivele (de ex. Folosind antivirus și parole).
- Știu că nu toate informațiile online sunt de încredere.
- Sunt conștient de faptul că datele mele de identificare (nume de utilizator și parolă) pot fi furate.
- Știu că nu ar trebui să dezvălui informații private în mediul online.
- Știu că folosirea tehnologiei digitale în mod intensiv îmi poate afecta sănătatea. Pot lua măsuri simple pentru a economisi energia.
- Utilizator independent
- Am instalat programe de securitate pe dispozitivul (e) pe care le folosesc pentru a accesa Internetul (de ex. Antivirus, firewall).
- Rulez aceste programe în mod frecvent și le actualizez periodic. Folosesc parole diferite pentru a accesa echipamente, dispozitive și servicii digitale și le modific în mod periodic.
- Pot identifica site-urile sau mesajele email care ar putea fi folosite pentru înșelătorie. Pot identifica un email ce prezintă un potențial risc.
- Îmi pot forma propria identitate digitală online și pot urmări amprenta mea digitală.
- Înțeleg riscurile prezente pentru sănătate asociate cu utilizarea tehnologiei digitale (de ex. Ergonomia, riscul de dependenta).
- Înțeleg impactul pozitiv și negativ al tehnologiei asupra mediului.
- Utilizator experimentat
- Verific în mod frecvent configurația de securitate a dispozitivelor și sistemelor și / sau a aplicațiilor pe care le folosesc.
- Știu cum să reacționez în cazul în care computerul este infectat cu un virus.
- Pot configura sau modifica setările de firewall și de securitate ale dispozitivelor mele digitale.
- Știu cum să encriptez email-uri sau fișiere. Pot aplica filtre pentru email-uri de tip spam.
- Pentru a evita probleme de sănătate (fizică și psihică) utilizez în mod rezonabil tehnologia informației și comunicării.
- Sunt informat cu privire la impactul pe care tehnologiile digitale îl au asupra vieții de zi cu zi, asupra consumul de online, și asupra mediului.
De ce ne miră asta?Sunt o grămadă de așa-zișii dascăli care nu au nici un fel de competență profesională pentru o școală normală ,pentru una digitală nici nu se pune probema.Ani de zile au scos semianalfabeți funcționali pe bandă rulantă și nimeni nu sa luat de ei.Acum culegem roadele ,din păcate.
Problema nu e la profesori, ci în primul rând la sistem. Au avut 6 luni timp să se pregătească și nimic.