Pentru că generația TikTok a început deja să se ocupe de comunicarea pe social media pentru branduri, uneori chiar branduri mari, vedem tot felul de situații ciudate, cu branduri care cred că e normal să faci postări doar cu emoji, să folosești tot felul de prescurtări inventate pentru cuvinte sau să scrii în româna de baltă. Diacriticile nu mai există demult, iar acordul între subiect și predicat e complet opțional, la fel ca și semnele de punctuație.
Mai jos sunt câteva idei despre cum ar trebui să comunice un brand pe internet în 2024, pentru ca mesajele să fie înțelese de toate categoriile de public. Nu zic că sunt lege, dar după 17 ani de scris pe blog și vreo 13 ani de comunicat pentru clienții din agenție cred că mai știu și eu una alta.
- Stabilim ce culori și fonturi folosim pentru logo, brand și site, cărți vizită, materiale promoționale. După ce avem logo și culorile stabilite stabilim și regulile de utilizare, adică cum le folosim pe fundal alb, cum le folosim pe fundaluri închise la culoare. Dacă aveți bani apelați la designer și agenție să vă facă manual de identitate.
- Încercăm să păstrăm continuitate în comunicare și materialele folosite, adică nu folosim azi 3 culori și 2 fonturi, mâine altele. Ideam e să avem 2 culori pentru logo, 2 fonturi pentru materiale tipărite/web – titluri și texte.
- Bannere web – încercăm să nu folosim alte culori pentru bannere, machete, să nu mergem pe gradienturi, ne ținem de manualul de identitate. Titlurile și textele să fie cu fonturi ușor de citit, lizibile, nu fonturi scrise de mână unde ai nevoie de 5 secunde să descifrezi un cuvânt. Focusul e pe imagini, și încercăm să nu aglomerăm foarte mult imaginile, și în postări și în reclame funcționează cel mai bine mesajele naturale, cu imagini simple, nu bannerele încărcate cu mult text și iconițe, lumea nu mai are timp să proceseze, limita de atenție e pe la 3 secunde pe postare sau mai puțin. Marginile bannerelor web să fie libere minim 10-20 pixeli, fără scris până în capăt.
- Pe partea de social media, pe Facebook / Instagram /TikTok /Youtube Shorts prind bine materialele video, clipurile scurte, 15-20-30 de secunde, filmate 9/16. Cam toate platformele împing video acum, pozele nu mai sunt la fel de apreciate dacă vreți reach organic.
- Frecvența postărilor – sunt branduri care postează și de 2-3 ori pe zi, dar depinde mult de conținut și audiență. Ideea e că oamenii încep să dea unfollow când primesc prea multe mesaje comerciale de la o pagină, zi de zi, deci dacă vreți să postați des, zilnic, ar trebui diversificat conținutul.
- Important e ca postările din social media să nu fie doar self promo cu Ia și cumpără, Ia și ne sună, Apelează la noi sau ite ce tari suntem noi, ci să fie și conținut educațional despre domeniul în care activați, informativ despre noutăți din domeniu, prezentarea lucrărilor sau a clienților, chiar conținut amuzant, glumițe, memes de actualitate, dacă brandul și publicul țintă țin la glumă.
Cum comunicăm online, pe scurt:
- Folosim diacritice în texte dacă scriem pentru România, ca să nu existe confuzii între cuvinte. NU folosim multe etichete deoarece pe Facebook nu sunt utile, pentru că trimit oamenii în altă parte, pe postări care nu au legătură cu brandul, iar pe Instagram nu mai sunt la fel de relevante ca înainte.
- De ex dacă punem eticheta #servicii pe Facebook și oamenii fac clic pe ea vor ajunge să vadă o mulțime de postări de la clinici care NU au nici o legătură cu brandul nostru.
- În schimb putem folosi #brandulmeu #serviciibrandulmeu și alte etichete relevante ce conțin nume brand, dacă la clic pe acele etichete vor apare doar postări de la pagina noastră.
- E ok să inserăm emoji în postări, dar fără a abuza de ele, 2-3 pe postare ajung. E ok și cu bold la text, că se tot poartă, dar doar la titluri sau 2-3 cuvinte importante, nu tot textul din postare bolduit.
- Puteți scrie www.numesite.ro în postări și Facebook va prelua automat linkul către site, dacă vreți să menționați site-ul.
Alte completări?
Nu are nici o legatura cu “generația TikTok”, ci cu impostura si cu prostia.
Din pacate lumea de astazi s-a umplut de incompetenti si de impostori profesionali. Iar acest lucru se poate observa extrem de usor la tot pasul atat un lumea reala cat si in cea virtuala. Orice prost care parcurge un curs piratat de pe Udemy sau unul “oficial” si gratuit oferit de Facebook, Google, etc pe Coursera & Co, sau mai rau, cursuri glume proaste la supra pret de genul celor oferite de “Scoala IAA”, folosind si niste programe piratate de pe torente, are pretentia ca este “expert” pentru ca pacaleste niste indivizi cu IQ redus ce nu stiu pe ce lume traiasc si care mai sunt si analfabeti tehnologic.
Primul lucru la care te uiti cand vrei sa lucrezi cu cineva este pregatirea profesionala si specializarea. Al doilea lucru este competenta si experienta iar al treilea este portofoliul. Indiferent de domeniu.
De ex daca vrei sa-ti faci o casa, la ce fel de oameni apelezi? Ce pregatire profesionala trebuie sa aibe cel ce iti face proiectul de arhitectura, structura de rezistenta, instalatia electrica, instalatiile sanitare si dirigintele de santier? Apelezi la zidari, fierari betonisti, zugravi, instalatori, parchetari, etc. la prietenii cu care o bere sau un sprit sau la cine?
La fel, daca vrei sa-ti construiesti o afacere, ce pregatire profesionala trebuie sa aibe cei ce se ocupa de aceste lucruri? Cine iti infiinteaza firma juridic, cine iti face strategia fiscala, cine iti tine contabilitatea, cine iti face planul de marketing, cine iti face productia, cine iti face vanzarea, cine iti face logistica si transportul, etc? Daca vrei un brand si o strategie de comunicare pentru firma ta, cine ti le face si ce pregatire profesionala trebuie sa aibe?
De ex,
Daca nu esti absolvent al unei Scoli de Arte specializat in Design sau in Design Grafic, ce treaba ai tu cu crearea manualului de identitate si cu toata comunicarea vizuala incepand de la strategie si ajungand pana la crearea propriu zisa de afise, cataloage, bannere, reclame, site web(UX Design), branduire sediu, autovehicule, materiale promotionale, mapa de prezentare, media kit, etc? Ce anume te califica sa oferi astfel de servicii? Un curs de duzina de pe Udemy sau de pe Coursera plus o copie piratata de Photoshop, Illustrator, Indesign sau de XD/Figma in mod sigur NU! Si daca esti patron sau manager, cat de cazut in cap sa fi sa apelezi la un asemenea specimen?
https://unarte.org/departamente/design/
Daca nu esti absolvent la Jurnalism specializat in Publicitate sau in Comunicare si Relatii Publice, ce treaba ai tu Nenica cu comunicarea, publicitatea si branduirea afacerii online si offline? Ce anume te califica, ca in mod sigur cururile de pe Udemy, Coursera si “Scoala IAA” NU! Iar daca esti patron sau manager, cat de cazut in cap sa fi sa apelezi la astfel de “profesionisti”?
https://fjsc.unibuc.ro/plan-publicitate/
https://fjsc.unibuc.ro/optionale-publicitate/
https://fjsc.unibuc.ro/plan-comunicare-si-relatii-publice/
https://fjsc.unibuc.ro/optionale-comunicare-si-relatii-publice/
Daca esti prost, scoate banii?
Prostia si distractia intotdeauna se platesc scump!
Nu cred că e ok să asociezi faptul că ai terminat o facultate cu dreptul de a avea un job într-un domeniu. Realitatea ne spune că în societatea actuală vom schimba minim 3-4 joburi de-a lungul vieții, din domenii diferite. Experiența nu e dată doar de o diplomă, aia e doar punctul de plecare.
Sunt de acord, tendința de a folosi limbajul informal și prescurtări specifice generației TikTok poate fi confuză pentru o parte a publicului țintă al unui brand. Cred ca cel mai important este sa ne axam pe calitate, nu pe cantitate. Informatiile cat mai clare, cu beneficii spuse clar dovedit prin cifre ajuta sa cresti increderea in brand
Dupa parerea mea Bejenaru are dreptate. Intr-un fel si tu ai cand spui ca in viata schimbi 3 sau 4 joburi. De acord, toata lumea trebuie sa manance o paine. Dar trebuie sa-ti castigi painea corect, sa fi profesionist in ceea ce faci…aici Bejenaru puncteaza corect: nu poti sa spui ca esti zidar daca ai vazut 5 clipuri pe youtube si incepi sa construiesti case. Pentru ca acele case se vor duce naibii la primul cutremur, sau nici nu este necesar un cutremur… Nemtii de asta sunt unde sunt…au specialisti de la cel care monteaza becuri pana la specialisti in fizica nucleara si sincer, niciunul nu se amesteca in treaba celuilalt.